Tesla z dużym zyskiem po I kwartale. Elon Musk zainkasuje 23 mld dolarów

Po nadzwyczajnym roku 2021 producent elektryków z Kalifornii „wystrzelił” w I kwartale. Dostawy aut były znów rekordowe, a zysk netto większy od połowy ubiegłorocznego. Wyniki uprawniają Elona Muska do wykorzystania 3 transz opcji na akcje, na czym zarobi 23 mld dolarów.

Publikacja: 23.04.2022 09:24

Tesla z dużym zyskiem po I kwartale. Elon Musk zainkasuje 23 mld dolarów

Foto: Bloomberg

Sprzedaż samochodów w Europie maleje (o 20 proc. w marcu) z powodu braku procesorów i wojny na Ukrainie, a Tesli udało się przekazać klientom rekordową liczbę 310 048 samochodów. Był to kolejny, siódmy kwartał rekordowych dostaw mimo skutków pandemii i drożejących surowców. Przychody skoczyły o 81 proc. do 18,76 mld dolarów, także na skutek podwyżki cen e-aut. Zysk operacyjny EBIDTA wyniósł 5,02 mld, a zysk netto zwiększył się siedmiokrotnie do 3,3 mld. W całym 2021 r. zysk był też rekordowy, wyniósł 5,5 mld dolarów. Zysk operacyjny EBITDA od każdego dostarczonego samochodu zwiększył się o 60 proc. do 16 203 dolarów.

Elon Musk, szef Tesli powiedział podczas telekonferencji, że firma zakłada w tym roku zwiększenie dostaw samochodów o 60 proc., a w najbliższych latach chce utrzymać dynamikę 50 proc. rocznie. „Nasze fabryki nie wykorzystywały od kilku kwartałów mocy produkcyjnych, bo głównym czynnikiem ograniczającym był łańcuch dostaw. Ten problem utrzyma się do końca bieżącego roku” — informuje Tesla w komunikacie.

Czytaj więcej

Szwedzki Polestar kończy z dominacją Tesli. Wielki kontrakt z Hertzem

Presja inflacyjna na ceny surowców i problemy logistyczne związane z wojną w Ukrainie zmusiły Teslę do podwyższenia cen samochodów. Nowe mają pokryć wyższe koszty produkcji w okresie 6-12 miesięcy zamówionych już aut. Ich dostawy mogą być nawet zagrożone. „Problemy produkcyjne w Chinach są stopniowo rozwiązywane, spodziewamy się, że gigafabryki w Austin w Teksasie i pod Berlinem nadrobią 19-dniową przerwę zakładu w Szanghaju” — dodała Tesla w komunikacie. Oba nowe zakłady będą mieć zasadnicze znaczenie w zaspokojeniu popytu i w zmniejszeniu zależności od fabryki w Chinach.

Wyniki Tesli z ostatnich trzech kwartałów uprawniają Elona Muska do wykorzystania dziewiątej, dziesiątej i jedenastej transzy z 12 transz opcji na akcje przyznanych mu w 2018 r. w pakiecie wynagrodzenia. Musk nie otrzymuje regularnej pensji. Jego pakiet zależy od zwiększania kapitalizacji rynkowej Tesli i realizacji kolejnych celów finansowych. Każda transza daje mu możliwość kupienia 8,4 mln akcji Tesli, po 70,01 dolarów, po cenie obniżonej o ok. 90 proc. wobec kursu 977,20 dolarów z dnia ogłoszenia bilansu kwartalnego. Przy obecnej cenie akcji na wykorzystaniu tych trzech transz opcji Musk zarobiłby ok. 23 mld dolarów, po prawie 7,7 mld dolarów od transzy.

Czytaj więcej

Amerykański start-up rozpoczyna produkcję elektrycznych ciężarówek

Sprzedaż samochodów w Europie maleje (o 20 proc. w marcu) z powodu braku procesorów i wojny na Ukrainie, a Tesli udało się przekazać klientom rekordową liczbę 310 048 samochodów. Był to kolejny, siódmy kwartał rekordowych dostaw mimo skutków pandemii i drożejących surowców. Przychody skoczyły o 81 proc. do 18,76 mld dolarów, także na skutek podwyżki cen e-aut. Zysk operacyjny EBIDTA wyniósł 5,02 mld, a zysk netto zwiększył się siedmiokrotnie do 3,3 mld. W całym 2021 r. zysk był też rekordowy, wyniósł 5,5 mld dolarów. Zysk operacyjny EBITDA od każdego dostarczonego samochodu zwiększył się o 60 proc. do 16 203 dolarów.

Na prąd
Ceny akumulatorów na rekordowo niskim poziomie. Czy elektryki będą tańsze?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Musk stawia wyzwanie Chinom. Tania Tesla pojawi się w 2025 r.
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę