Prawie połowa Polaków chciałaby jeździć służbowymi elektrykami

Z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wynika, że niemal połowa Polaków chciałaby jeździć służbowymi samochodami elektrycznymi. Ten odsetek mógłby być jeszcze większy, gdyby elektryfikacja flot byłaby bardziej rozpowszechnionym tematem.

Publikacja: 20.04.2022 07:47

Prawie połowa Polaków chciałaby jeździć służbowymi elektrykami

Foto: mat. prasowe

Główne korzyści wynikające z elektryfikacji związane są z ochroną środowiska i zdrowiem obywateli. Największy problem związany z zanieczyszczeniem powietrza jest zauważalny zwłaszcza w miastach. Z tego względu w pierwszej kolejności „na prąd” powinna przestawić się komunikacja publiczna – wynika z odpowiedzi ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez InsightOut Lab i markę Volkswagen.

Nie ma co ukrywać elektryfikacja powinna zaczynać się od flot zarówno firm prywatnych i instytucji publicznych. Jak wynika z danych IBRM Samar w naszym kraju, w 2021 roku około 75 procent nowych pojazdów trafiło do przedsiębiorstw. Jak podają autorzy badania – InsightOut Lab i Volkswagen – elektryfikacja flot to proces, który już trwa. Ponadto według raportu Webfleet Solutions z 2021 roku, 61 procent pojazdów komercyjnych w Europie może być zastąpione „elektrykami”, a co trzecia flota byłaby w stanie wymienić wszystkie swoje auta. Natomiast Arval Mobility Observatory z 2021 roku, wskazują, że 18 procent firm w Polsce korzysta z co najmniej jednego auta elektrycznego, a połowa w ciągu trzech lat nabędzie taki pojazd.

Solaris Urbino Electric

Solaris Urbino Electric

mat. prasowe

– Elektryfikacja to proces, który trwa już od wielu lat. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszych Klientów procesem dekarbonizacji floty i realnym zaangażowaniem środków finansowych w redukcję śladu węglowego firmowego car parku. Z roku na rok coraz więcej firm realizuje nie tylko programy pilotażowe, ale wymienia całe „paczki samochodów” na pojazdy elektryczne. Co więcej, menadżerowie flot podchodzą do tego tematu bardzo kompleksowo – wraz z inwestycją w auta zeroemisyjne realizowane są zakupy stacji ładowania czy koniecznych do optymalnego wykorzystania tego typu pojazdów we flotach systemów telemetrycznych. W nowoczesną technologię zainwestował również Integer S.A. – właściciel marki InPost, lider na rynku elektryfikacji flot dostawczych. InPost wymienił już ponad 350 pojazdów na Nissany eNV200 Voltia i Mercedesy eSprinter – komentuje Kamil Jakacki, dyrektor sprzedaży i rozwoju Cartrack Polska.

Czytaj więcej

Policja w Nowym Jorku przesiada się do elektrycznego Forda Mustanga

47 procent ankietowanych zadeklarowało, że chciałoby, by auta w ich miejscu pracy były elektryczne. 28 procent odpowiedziało „raczej tak”, a 19 procent – „zdecydowanie tak”. 18 procent respondentów było przeciwnych, z czego po 9 procent głosów przypadało na odpowiedzi „raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Z kolei 35 procent nie miało zdania na ten temat. Według ekspertów problemem może być zbyt małe nagłośnienie przykładów elektryfikacji flot. Na pytanie „Czy słyszałeś o jakiejś firmie w Polsce, która elektryfikuje swoją flotę, czyli wymienia auta spalinowe na elektryczne?”, jedynie co dziesiąty ankietowany odpowiedział – tak. Słaba wiedza jest w temacie przykładów instytucji publicznych, które dokonują transformacji floty na pojazdy elektryczne. Aż 89 procent nie słyszało o takich przypadkach, pozostałe 11 procent potrafiło je podać.

Respondenci jasno wskazali, że elektryfikacja powinna następować głownie w przypadku pojazdów komunikacji publicznej. Tego zdania jest połowa Polaków. W tym sektorze transformacja bardzo powoli się rozpoczyna. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) „Polish EV Outlook 2022” wynika, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie dysponuje 44 e-autobusami, co stanowi prawie 63 procent wszystkich ich pojazdów. Najwięcej elektrycznych autobusów w Polsce posiadają Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – 160 (11 procent wszystkich autobusów w stolicy). Wśród sektorów, które w następnej kolejności powinny być elektryfikowane wymieniono: firmy prywatne oraz sieci taksówkarskie (32 procent), firmy kurierskie (27 procent) oraz firmy transportowe i autokarowe zajmujące się przewozem osób (24 procent). Pojazdy administracji państwowej znalazły się dopiero na piątym miejscu z wynikiem 22 procent. Tyle samo głosów uzyskały firmy transportowe przewożące towary.

Czytaj więcej

Włoski rząd zachęca do kupowania ekologicznych samochodów

Główne korzyści wynikające z elektryfikacji związane są z ochroną środowiska i zdrowiem obywateli. Największy problem związany z zanieczyszczeniem powietrza jest zauważalny zwłaszcza w miastach. Z tego względu w pierwszej kolejności „na prąd” powinna przestawić się komunikacja publiczna – wynika z odpowiedzi ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez InsightOut Lab i markę Volkswagen.

Nie ma co ukrywać elektryfikacja powinna zaczynać się od flot zarówno firm prywatnych i instytucji publicznych. Jak wynika z danych IBRM Samar w naszym kraju, w 2021 roku około 75 procent nowych pojazdów trafiło do przedsiębiorstw. Jak podają autorzy badania – InsightOut Lab i Volkswagen – elektryfikacja flot to proces, który już trwa. Ponadto według raportu Webfleet Solutions z 2021 roku, 61 procent pojazdów komercyjnych w Europie może być zastąpione „elektrykami”, a co trzecia flota byłaby w stanie wymienić wszystkie swoje auta. Natomiast Arval Mobility Observatory z 2021 roku, wskazują, że 18 procent firm w Polsce korzysta z co najmniej jednego auta elektrycznego, a połowa w ciągu trzech lat nabędzie taki pojazd.

Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji
Na prąd
Do Chorwacji nie jedź elektrykiem. Sieć ładowarek w Europie jest mocno dziurawa
Na prąd
Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję
Na prąd
Elektryczny Rimac Nevera klapą sprzedażową. „Superbogaci wolą silniki spalinowe”
Na prąd
Motoryzacyjny gigant wycofuje się z elektrycznej strategii