Prawie połowa Polaków chciałaby jeździć służbowymi elektrykami

Z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wynika, że niemal połowa Polaków chciałaby jeździć służbowymi samochodami elektrycznymi. Ten odsetek mógłby być jeszcze większy, gdyby elektryfikacja flot byłaby bardziej rozpowszechnionym tematem.

Publikacja: 20.04.2022 07:47

Prawie połowa Polaków chciałaby jeździć służbowymi elektrykami

Foto: mat. prasowe

Główne korzyści wynikające z elektryfikacji związane są z ochroną środowiska i zdrowiem obywateli. Największy problem związany z zanieczyszczeniem powietrza jest zauważalny zwłaszcza w miastach. Z tego względu w pierwszej kolejności „na prąd” powinna przestawić się komunikacja publiczna – wynika z odpowiedzi ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez InsightOut Lab i markę Volkswagen.

Nie ma co ukrywać elektryfikacja powinna zaczynać się od flot zarówno firm prywatnych i instytucji publicznych. Jak wynika z danych IBRM Samar w naszym kraju, w 2021 roku około 75 procent nowych pojazdów trafiło do przedsiębiorstw. Jak podają autorzy badania – InsightOut Lab i Volkswagen – elektryfikacja flot to proces, który już trwa. Ponadto według raportu Webfleet Solutions z 2021 roku, 61 procent pojazdów komercyjnych w Europie może być zastąpione „elektrykami”, a co trzecia flota byłaby w stanie wymienić wszystkie swoje auta. Natomiast Arval Mobility Observatory z 2021 roku, wskazują, że 18 procent firm w Polsce korzysta z co najmniej jednego auta elektrycznego, a połowa w ciągu trzech lat nabędzie taki pojazd.

Solaris Urbino Electric

Solaris Urbino Electric

mat. prasowe

– Elektryfikacja to proces, który trwa już od wielu lat. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszych Klientów procesem dekarbonizacji floty i realnym zaangażowaniem środków finansowych w redukcję śladu węglowego firmowego car parku. Z roku na rok coraz więcej firm realizuje nie tylko programy pilotażowe, ale wymienia całe „paczki samochodów” na pojazdy elektryczne. Co więcej, menadżerowie flot podchodzą do tego tematu bardzo kompleksowo – wraz z inwestycją w auta zeroemisyjne realizowane są zakupy stacji ładowania czy koniecznych do optymalnego wykorzystania tego typu pojazdów we flotach systemów telemetrycznych. W nowoczesną technologię zainwestował również Integer S.A. – właściciel marki InPost, lider na rynku elektryfikacji flot dostawczych. InPost wymienił już ponad 350 pojazdów na Nissany eNV200 Voltia i Mercedesy eSprinter – komentuje Kamil Jakacki, dyrektor sprzedaży i rozwoju Cartrack Polska.

Czytaj więcej

Policja w Nowym Jorku przesiada się do elektrycznego Forda Mustanga

47 procent ankietowanych zadeklarowało, że chciałoby, by auta w ich miejscu pracy były elektryczne. 28 procent odpowiedziało „raczej tak”, a 19 procent – „zdecydowanie tak”. 18 procent respondentów było przeciwnych, z czego po 9 procent głosów przypadało na odpowiedzi „raczej nie” i „zdecydowanie nie”. Z kolei 35 procent nie miało zdania na ten temat. Według ekspertów problemem może być zbyt małe nagłośnienie przykładów elektryfikacji flot. Na pytanie „Czy słyszałeś o jakiejś firmie w Polsce, która elektryfikuje swoją flotę, czyli wymienia auta spalinowe na elektryczne?”, jedynie co dziesiąty ankietowany odpowiedział – tak. Słaba wiedza jest w temacie przykładów instytucji publicznych, które dokonują transformacji floty na pojazdy elektryczne. Aż 89 procent nie słyszało o takich przypadkach, pozostałe 11 procent potrafiło je podać.

Respondenci jasno wskazali, że elektryfikacja powinna następować głownie w przypadku pojazdów komunikacji publicznej. Tego zdania jest połowa Polaków. W tym sektorze transformacja bardzo powoli się rozpoczyna. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) „Polish EV Outlook 2022” wynika, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie dysponuje 44 e-autobusami, co stanowi prawie 63 procent wszystkich ich pojazdów. Najwięcej elektrycznych autobusów w Polsce posiadają Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – 160 (11 procent wszystkich autobusów w stolicy). Wśród sektorów, które w następnej kolejności powinny być elektryfikowane wymieniono: firmy prywatne oraz sieci taksówkarskie (32 procent), firmy kurierskie (27 procent) oraz firmy transportowe i autokarowe zajmujące się przewozem osób (24 procent). Pojazdy administracji państwowej znalazły się dopiero na piątym miejscu z wynikiem 22 procent. Tyle samo głosów uzyskały firmy transportowe przewożące towary.

Czytaj więcej

Włoski rząd zachęca do kupowania ekologicznych samochodów

Główne korzyści wynikające z elektryfikacji związane są z ochroną środowiska i zdrowiem obywateli. Największy problem związany z zanieczyszczeniem powietrza jest zauważalny zwłaszcza w miastach. Z tego względu w pierwszej kolejności „na prąd” powinna przestawić się komunikacja publiczna – wynika z odpowiedzi ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez InsightOut Lab i markę Volkswagen.

Nie ma co ukrywać elektryfikacja powinna zaczynać się od flot zarówno firm prywatnych i instytucji publicznych. Jak wynika z danych IBRM Samar w naszym kraju, w 2021 roku około 75 procent nowych pojazdów trafiło do przedsiębiorstw. Jak podają autorzy badania – InsightOut Lab i Volkswagen – elektryfikacja flot to proces, który już trwa. Ponadto według raportu Webfleet Solutions z 2021 roku, 61 procent pojazdów komercyjnych w Europie może być zastąpione „elektrykami”, a co trzecia flota byłaby w stanie wymienić wszystkie swoje auta. Natomiast Arval Mobility Observatory z 2021 roku, wskazują, że 18 procent firm w Polsce korzysta z co najmniej jednego auta elektrycznego, a połowa w ciągu trzech lat nabędzie taki pojazd.

Na prąd
W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Na prąd
Akumulator z gwarancją przebiegu 1,5 mln km. Przełom w świecie elektromobilności
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele