Co piąta firma w Polsce ma w swojej flocie elektryka

Pandemia przyspieszyła rozwój pojazdów zasilanych prądem. 18 procent firm już w tym momencie ma we własnej flocie auto elektryczne, a połowa deklaruje, że przejdzie na pojazdy czysto bateryjne w przeciągu trzech lat.

Publikacja: 14.05.2021 11:21

Co piąta firma w Polsce ma w swojej flocie elektryka

Foto: moto.rp.pl

  • 28 proc. flot posiada firmowy system carsharingu
  • 50 proc. firm w Polsce deklaruje chęć posiadania we flocie elektryka
  • 1/3 firm posiada w swojej flocie hybrydy lub hybrydy plug-in
  • 18 proc. firm w Polsce ma w swojej flocie auto elektryczne

Warszawa/Polska | Z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Pojazdów Samochodowych (ACEA) za pierwszy kwartał 2020 wynika, że trend przechodzenia na auta napędzane alternatywnie umacnia się. potwierdza też to Arval Mobility Observatory. W corocznym Barometrze Flotowym wskazują, że już 18 procent firm w Polsce korzysta z co najmniej jednego auta w pełni elektrycznego, a blisko 1/3 ma we flotach samochody napędzane ekologicznie (hybrydy, hybrydy plug-in). Mimo wzrostu, wynik ten jest daleki od europejskiej średniej, która wynosi 42 procent.

CZYTAJ TAKŻE: Microlino 2.0: Szwajcarski pomysł na elektromobilność

To może się jednak zmienić, jeżeli respondenci dotrzymają swoich deklaracji. Zgodnie z badaniem, 50 procent pytanych firm w Polsce deklaruje chęć posiadania we flocie w pełni elektrycznego samochodu w perspektywie 3 lat. Klasycznymi hybrydami i hybrydami plug-in będą za 3 lata jeździć pracownicy 6 na 10 badanych firm. Do tej pory fleet managerowie do samochodów napędzanych alternatywnie – w tym szczególności do aut BEV – podchodzili z rezerwą. Przełamanie następuje wraz ze wzrostem dostępności punktów ładowania w miejscu pracy (spadek wskazań z 63 proc. na 51 proc.) i domach użytkowników (spadek z 54 proc. na 36 proc.). Problem przestał też stanowić niewielki wybór modeli pojazdów elektrycznych. Według barometru, ta niedogodność wskazywana jest obecnie przez 36 procent fleet managerów, wobec 45 procent rok wcześniej.

""

Skoda Enyaq

Foto: moto.rp.pl

Najczęściej wskazywaną przyczyną proekologicznych zmian we flotach jest redukcja kosztów paliwa. Na drugim miejscu znalazła się troska o środowisko. Trzeci najistotniejszy czynnik różni się w zależności od rodzaju pojazdów służbowych. Ponadto w przypadku aut osobowych jest to również trend wizerunkowy. Dla pojazdów dostawczych z kolei zwraca się uwagę na całkowity koszt użytkowania (TCO). – W polskich flotach wyraźnie widać rosnącą skłonność do dywersyfikacji. Klasycznie rozumiany samochód służbowy wielu firmom już nie wystarcza, a pandemia COVID-19 dodatkowo pogłębiła zapotrzebowanie na inne formy mobilności. Na rynku istnieją już odpowiedzi na wiele aktualnych potrzeb, dopasowane do różnych modeli biznesowych. Zdecydowanie najważniejsza jest dziś skuteczność – bezpieczne dotarcie do celu w jak najkrótszym czasie – mówi Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

""

fot. Greenway

Foto: moto.rp.pl

W Barometrze Flotowym wskazano, że co trzecia firma (+13 punktów procentowych) korzysta ze wspólnych dojazdów. W 28 procent flot (+10 punktów procentowych) funkcjonował firmowy system carsharingu, a 26 procent firm wybrało budżet na mobilność (+15 punktów procentowych). Co ciekawe, w ciągu trzech lat 46 procent badanych firm będzie udostępniać pracownikom opcję wynajmu lub współdzielenia roweru albo innych rozwiązań mikromobilnościowych, z czego 17 procent już wdrożyło te rozwiązania. Warto też podkreślić, że dopłaty do wynajmu prywatnego pracowników rozważa w Polsce 54 procent firm. To dwukrotnie więcej niż w 2019 roku.

""

Foto: moto.rp.pl

W Polsce zakłada się powiększenie służbowego parku samochodowego na przestrzeni trzech lat – tak przynajmniej deklaruje 55 procent badanych. Te wyniki plasują nas zdecydowanie powyżej średniej unijnej (43 procent). Zauważalny jest też wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy plany powiększania flot zadeklarowało 31 procent respondentów. Optymistyczne nastroje mogą być wynikiem powolnego powrotu do normalności po pandemii COVID-19. 71 procent badanych deklaruje „rozwój biznesu” (58 proc. to średnia w UE). Wśród innych przyczyn znalazły się zapewnienie bezpiecznego środka transportu pracownikom w związku z zagrożeniem zdrowotnym (26 proc. odpowiedzi) oraz potrzeby związane z rekrutacją i utrzymaniem pracowników (także 26 proc. odpowiedzi).

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

– Dynamicznie ewoluuje nie tylko to, jak firmy postrzegają mobilność, ale również sposób finansowania rozwoju flot. Przedsiębiorstwa coraz rzadziej decydują się na zakup pojazdów ze środków własnych. Rośnie natomiast popularność leasingu i wynajmu. Z badania Arval Mobility Observatory wynika, że w najbliższych latach najsilniejsze perspektywy wzrostu ma wynajem długoterminowy. Szczególnie dotyczy to dużych firm (powyżej 500 pracowników), wśród których 8 na 10 deklaruje zamiar wykorzystania tej formy finansowania – mówi Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Flota Fiatów 500 dostępna w wynajmie aut na minuty

Zmiana podejścia do służbowej floty widać nie tylko na płaszczyźnie napędowej. Również jej finansowanie ulega ewolucji. Zamiar korzystania z wynajmu długoterminowego w ciągu najbliższych 3 lat zadeklarowało 69 proc. badanych firm w Polsce, z czego 19 proc. fleet managerów na pewno wybierze to rozwiązanie. Zwiększa się też udział wykorzystywania telematyki. Już w tym momencie 64 proc. firm deklaruje posiadanie cyfrowy monitoring pozycji i stanu pojazdów. To wynik wyższy niż średnia w UE, gdzie wykorzystanie takiej technologii deklaruje 56 proc. firm.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych