Reklama

Nissan osiągnął przełom w produkcji kompozytów z włókna węglowego

Dzięki nowemu procesowi produkcyjnemu opracowanemu przez Nissana kompozytowy materiał, wykorzystywany w samolotach, rakietach i samochodach sportowych, trafi do samochodów produkowanych na rynek masowy.

Publikacja: 10.10.2020 05:50

Nissan osiągnął przełom w produkcji kompozytów z włókna węglowego

Foto: moto.rp.pl

Nowy proces ma przyspieszyć opracowywanie i produkcję części samochodowych z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Lekki, a jednocześnie niezwykle wytrzymały kompozyt może być wykorzystywany w produkcji bardziej bezpiecznych samochodów, które będą zużywać mniej paliwa. Zastosowany w górnych partiach nadwozia może również wpłynąć na obniżenie środka ciężkości pojazdu. Takie założenia względem tego materiału robi sobie Nissan.

CZYTAJ TAKŻE: Nissan Ariya: Elektryczna wojna z Mercedesem i Teslą

Japońska marka chce wykorzystać nowy proces do masowej produkcji części z CFRP i wprowadzić kompozyt w większej liczbie modeli. Innowacyjne rozwiązanie ma pozwolić też na skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie komponentów nawet o połowę oraz skrócenie czasu cyklu formowania nawet o 80 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi metodami. Chociaż korzyści płynące ze stosowania włókien węglowych znane są od dawna, ich koszt jest wyższy w porównaniu z innymi materiałami, takimi jak stal. Obok trudności w formowaniu części z CFRP, to właśnie wysoki koszt stanowił przeszkodę w wykorzystaniu tego materiału do masowej produkcji komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego.

""

Foto: moto.rp.pl

Nissan odmiennie podszedł do istniejącej metody produkcji formowania infuzyjnego pod ciśnieniem (CRTM). Dotychczasowa metoda polegała na formowaniu włókna węglowego do odpowiedniego kształtu i umieszczeniu go w formie przy zachowaniu wąskiej szczeliny między górną częścią formy a włóknami węglowymi. Żywica była następnie wtryskiwana na włókna i pozostawiana do utwardzenia. Inżynierowie Nissana opracowali metodę, która pozwala na precyzyjne modelowanie i symulację rozprowadzania żywicy na włóknach węglowych. Wizualizacja charakterystyki przepływu żywicy w formie była możliwa dzięki wykorzystaniu czujnika temperatury umieszczonego wewnątrz przezroczystej formy. Wynikiem udanego modelowania i symulacji procesów produkcyjnych jest możliwość uzyskania wysokiej jakości komponentów w znacznie krótszym czasie.

Reklama
Reklama

Nowy proces ma przyspieszyć opracowywanie i produkcję części samochodowych z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Lekki, a jednocześnie niezwykle wytrzymały kompozyt może być wykorzystywany w produkcji bardziej bezpiecznych samochodów, które będą zużywać mniej paliwa. Zastosowany w górnych partiach nadwozia może również wpłynąć na obniżenie środka ciężkości pojazdu. Takie założenia względem tego materiału robi sobie Nissan.

Reklama
Na drodze
Auta z Chin wjeżdżają na rynek wtórny
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Na drodze
Więcej nowych dróg przed końcem roku
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Na drodze
Polska stoi w korkach. Miasta mają wciąż absurdalne pomysły
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama