Pomysł z Wrocławia – przednia szyba samochodu jak ekran w kinie

W przyszłości przednia szyba samochodu może być jak ekran w kinie. Na niej wyświetlane będą najbardziej istotne informacje dla kierowców.

Publikacja: 27.03.2020 12:43

Pomysł z Wrocławia – przednia szyba samochodu jak ekran w kinie

Foto: moto.rp.pl

Chodzi np. o komunikaty drogowe, piesi pojawiający się na drodze, samochodów zmieniających pas ruchu, korki spowodowane robotami drogowymi itp. Między innymi takie możliwości daje zastosowanie systemu informatycznego ARIS, stworzonego przez specjalistów z wrocławskiego oddziału firmy GlobalLogic. ARIS jest platformą , będącą podstawą do dalszej rozbudowy o szereg kolejnych funkcjonalności, których zastosowanie poprawi bezpieczeństwo kierowców na drogach oraz polepszy komfort podróżowania. Łatwy i czytelny dostęp do informacji na temat najbardziej istotnych wydarzeń na drodze ułatwia kierowcy podjęcie szybkiej decyzji np. o hamowaniu. Szczególnie w nagłych sytuacjach, niebagatelne znaczenie ma nawet 1 sekunda. Dlaczego? 1 sekunda to średni czas reakcji kierowcy – po 1 sekundzie wciska hamulec, reagując na przeszkodę. Jadąc z prędkością 75 km na godzinę, zanim wciśnie hamulec, jego auto przejedzie 21 metrów, a zatrzyma się dopiero po ponad 32 metrach, to długość kilku samochodów osobowych. Im wyższa prędkość, tym większą odległość pokonuje samochód w trakcie 1 sekundy potrzebnej kierowcy na reakcję.

""

W autonomicznym samochodzie wiele elementów jest zbędnych – kierownica, lusterka, a nawet światła.

Foto: moto.rp.pl

Celem ARIS jest stworzenie platformy umożliwiającej rozwój systemów informacyjnych opartych o technologię rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality, AR). Dzięki jej zastosowaniu na przedniej szybie samochodu zostaną wyświetlone wszelkie informacje dotyczące zdarzeń na drodze, np. ostrzeżenie o wypadku drogowym, korku itd. Atutem tego rozwiązania jest pokazanie informacji w taki sposób, aby kierowca mógł cały czas patrzeć w kierunku jazdy. Nie musi przy tym spuszczać wzroku na wyświetlacz czy deskę rozdzielczą, ponieważ przekazywane informacje wizualne dostosują się do położenia jego głowy, nie wpływając na jakość obserwowanego otoczenia.

CZYTAJ TAKŻE: Dzięki zasobom miedzi Polska może odegrać szczególną rolę w rozwoju elektromobilności

""

Foto: moto.rp.pl

Inżynierowie GlobalLogic, pracujący przy projekcie ARIS, mają okazję do zrealizowania swoich pomysłów, których celem jest m.in. poprawa bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy samochodem. Można to zrobić poprzez usprawnienie procesu szybkiej i czytelnej wizualizacji informacji – stwierdza Tomasz Filipowski, project manager GlobalLogic. ARIS jest platformą informatyczną, która została stworzona z myślą o dalszej rozbudowie. Oznacza to, że w przyszłości pojawi się szereg nowych funkcjonalności, które ułatwią milionom kierowców korzystanie z samochodu.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Kluczowe technologie w sektorze mobilności osób w 2020 roku

Firma GlobalLogic powstała w 2002 roku. Główna siedziba firmy znajduje się w Dolinie Krzemowej w Stanach Zjednoczonych. GlobalLogic jest liderem w zakresie rozwoju cyfrowej transformacji produktu. W Polsce GlobalLogic działa od 2015 roku. W naszym kraju firma ma 5 oddziałów. Znajdują się one we Wrocławiu, Krakowie, Szczecinie, Koszalinie i Zielonej Górze.

Chodzi np. o komunikaty drogowe, piesi pojawiający się na drodze, samochodów zmieniających pas ruchu, korki spowodowane robotami drogowymi itp. Między innymi takie możliwości daje zastosowanie systemu informatycznego ARIS, stworzonego przez specjalistów z wrocławskiego oddziału firmy GlobalLogic. ARIS jest platformą , będącą podstawą do dalszej rozbudowy o szereg kolejnych funkcjonalności, których zastosowanie poprawi bezpieczeństwo kierowców na drogach oraz polepszy komfort podróżowania. Łatwy i czytelny dostęp do informacji na temat najbardziej istotnych wydarzeń na drodze ułatwia kierowcy podjęcie szybkiej decyzji np. o hamowaniu. Szczególnie w nagłych sytuacjach, niebagatelne znaczenie ma nawet 1 sekunda. Dlaczego? 1 sekunda to średni czas reakcji kierowcy – po 1 sekundzie wciska hamulec, reagując na przeszkodę. Jadąc z prędkością 75 km na godzinę, zanim wciśnie hamulec, jego auto przejedzie 21 metrów, a zatrzyma się dopiero po ponad 32 metrach, to długość kilku samochodów osobowych. Im wyższa prędkość, tym większą odległość pokonuje samochód w trakcie 1 sekundy potrzebnej kierowcy na reakcję.

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.