Niemcy będą masowo dozbrajać stare diesle

Perspektywa ograniczenia ruchu w dużych miastach dla samochodów z dieslem nie spełniającym nowych norm emisji spalin napędza w Niemczech klientów warsztatom samochodowym. Jak informuje Deutsche Welle, to efekt zgody, jaką wydał Federalny Urząd Ruchu Drogowego (KBA) na doposażanie katalizatorów w 60 modelach Volkswagena.

Publikacja: 29.10.2019 09:49

Niemcy będą masowo dozbrajać stare diesle

Foto: moto.rp.pl

W związku z końcem 2019 roku przypominamy najważniejsze, najciekawsze, najchętniej czytane i budzące największe emocje teksty, które ukazały się na łamach „Rzeczpospolitej” i na rp.pl. Ten tekst opublikowaliśmy w październiku 2019 r.

Tylko do jednej firmy Twintec Baumot, specjalizującej się oczyszczaniu spalin, w ciągu zaledwie kilku tygodni zwróciło się prawie 14 tys. klientów zainteresowanych wbudowaniem do ich samochodu filtrów obniżających emisje tlenków azotu.

""

moto.rp.pl

Liczba samochodów na niemieckich drogach wyposażonych w silniki wysokoprężne ze starą normą emisji sięga 5 milionów. Koszt dozbrojenia katalizatora wynosi ok. 3,3 tys. euro, jednak Volkswagen oferuje 3 tys. euro dopłaty dla mieszkańców aglomeracji o dużym natężeniu ruchu. W rezultacie warsztaty zajmujące się przeróbkami oraz producenci systemu obniżającego emisje mogą zarobić krocie. Marcus Hausser , prezes Twintec Baumot szacuje, że w grę wchodzi doposażenie około 3 mln samochodów osobowych z silnikiem diesla. – Nie każdy może chcieć dozbroić swoje auto, wychodzimy więc z założenia, że będzie to jakieś 40 procent – cytuje Haussera Deutsche Welle.

""

moto.rp.pl

Biznes na dozbrajaniu katalizatorów jeszcze bardziej się rozkręci, gdy KBA wyda zgodę na doposażenie ich w Mercedesach. Daimler także oferuje dopłaty w wysokości 3 tys. euro. – W ciągu nadchodzących trzech lat liczymy się z obrotami rzędu 170 mln euro – szacuje Hausser.

""

moto.rp.pl

Volkswagen i Daimler zgodziły się na dofinansowanie modernizacji starszych diesli jeszcze w listopadzie ub. roku. Działania te mają przyczynić się do zmniejszenia emisji spalin. Decyzja zapadła na spotkaniu producentów z niemieckim ministrem transportu Andreasem Scheuerem. Niemiecki rząd cały czas mocno naciska na koncerny motoryzacyjne, by wzięły na siebie znaczną część kosztów związaną z modernizacją parku diesli. Ograniczenia wjazdu do miast mogą bowiem dotknąć blisko dwie trzecie z przeszło 15 milionów samochodów z silnikiem wysokoprężnym zarejestrowanych w Niemczech. Kolejnym – obok modernizacji silników – rozwiązaniem mają być zachęty dla posiadaczy starszych aut do wymienienia ich na nowe.

CZYTAJ TAKŻE: Diesel na wymarciu? Jego blask jeszcze długo nie zgaśnie

Niemcy od dłuższego czasu zmagają się z zanieczyszczeniem powietrza, które w 70 miastach przekroczyło już dopuszczalne normy. W 20 z nich – w bardzo wysokim stopniu. Ocenia się, że co roku ok. 6 tys. osób przedwcześnie umiera wskutek zbyt wysokiego poziomu tlenków azotu. Tymczasem przeszło połowa tych związków jest emitowana przez samochody, zwłaszcza z silnikami wysokoprężnymi.

""

moto.rp.pl

Jednak ograniczenia dla diesli to dla niemieckiego rządu potężny problem. – Zakłócają infrastrukturę transportową i negatywnie wpływają na dojazdy do pracy mieszkańców – komentowało niemieckie ministerstwo środowiska państwowego po tym, jak sąd dał zielone światło dla wprowadzenia ograniczeń w Kolonii i Bonn.

W związku z końcem 2019 roku przypominamy najważniejsze, najciekawsze, najchętniej czytane i budzące największe emocje teksty, które ukazały się na łamach „Rzeczpospolitej” i na rp.pl. Ten tekst opublikowaliśmy w październiku 2019 r.

Tylko do jednej firmy Twintec Baumot, specjalizującej się oczyszczaniu spalin, w ciągu zaledwie kilku tygodni zwróciło się prawie 14 tys. klientów zainteresowanych wbudowaniem do ich samochodu filtrów obniżających emisje tlenków azotu.

Pozostało 84% artykułu
Na drodze
Więcej nowych dróg przed końcem roku
Na drodze
Polska stoi w korkach. Miasta mają wciąż absurdalne pomysły
Na drodze
Specjalna, bezpieczna torebka Skody
Na drodze
Suzuki wprowadza aplikację „Moje Suzuki” na smartfony
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Na drodze
Furgonetki Stellantis otrzymają wodorowy napęd