Volkswagen chce uniezależnić się od azjatyckich dostawców baterii

Do 2025 roku Volkswagen planuje wprowadzić 80 modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in. Właśnie dlatego w ciągu najbliższych pięciu lat niemiecka firma wyda ogromne pieniądze w zdobycie umiejętności i partnerstw w budowie i technologi akumulatorów.

Publikacja: 26.09.2019 10:23

Volkswagen chce uniezależnić się od azjatyckich dostawców baterii

Foto: moto.rp.pl

W Salzgitter w Dolnej Saksonii do 2023/2024 ma powstać ponad 1000 miejsc pracy w centrum rozwoju Volkswagena z pilotażową fabryką i kolejnych 700 miejsc w spółce joint venture pomiędzy szwedzkim specjalistą ds. ogniw akumulatorowych Northvolt i Volkswagenem. W czerwcu niemiecka firma zainwestowała w start-up Northvolt kwotę 900 milionów euro, a w zamian przejęła 20 procent udziałów szwedzkiego producenta ogniw akumulatorowych. Volkswagen i Northvolt planują założyć spółkę joint venture 50/50 w celu budowy 16-gigawatogodzinnej fabryki ogniw do końca roku. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na przełomie roku 2023/2024.Tak zwane Center of Excellence (CoE) w Salzgitter będzie początkowo tylko zakładem pilotażowym do produkcji ogniw akumulatorowych dla małych serii aut. Około 300 ekspertów opracowuje, testuje i pilotuje na miejscu innowacyjne procesy produkcyjne do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Volkswagen zainwestuje w to miejsce ponad 100 milionów euro.

""

Foto: moto.rp.pl

Grupa Volkswagen utworzyła dział do ogniw akumulatorowych. We współpracy z dostawcami, ogniwo baterii do przyszłego wykorzystania w elektrycznych samochodach ma zostać ulepszone. Spektrum waha się od zwiększania pojemności dla większego zasięgu do ograniczania rzadkich surowców i optymalizacji zrównoważonych procesów produkcyjnych do recyklingu systemów akumulatorowych. „Opracowujemy i produkujemy elektronikę energetyczną, systemy akumulatorów, silniki elektryczne i systemy ładowania oraz zdobywamy wiedzę na temat recyklingu akumulatorów” – mówi Thomas Schmall, dyrektor generalny grupy.

""

Fabryka w Salzgitter.

Foto: moto.rp.pl

W CoE Salzgitter budowany jest również pilotażowy zakład recyklingu akumulatorów, który powinien zostać uruchomiony do 2020 roku. To może być w przyszłości dla Volkswagena kluczowe punkt pod względem obniżenia kosztów. Dzisiaj, według Volkswagena 70 procent elementów baterii jest poddawanych recyklingowi, a za kilka lat powinno to być nawet 90 procent.

Na bieżące potrzeby Volkswagen kupuje ogniwa do baterii od producentów azjatyckich. To nie zawsze jest bezproblemowe, w końcu dostawcy tacy jak LG Chem i Samsung pracują jednocześnie dla różnych branż i niechętnie zmieniają produkcję na specyfikacje przemysłu motoryzacyjnego. Te firmy prowadzą twardą politykę i kiedy stało się jasne, że w Europie rośnie konkurencja, która chce sama produkować ogniwa, Azjacie zagrozili bojkotem dostaw. Według szacunków światowe zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe szacuje się na 1 000 do 1 500 gigawatogodzin w roku i od 3 500 do 6 000 gigawatogodzin w roku 2050. Sam Volkswagen szacuje swoje zapotrzebowanie na 2025 rok na ponad 300 gigawatogodzin.

""

Model ID.3 to początek elektrycznej inwazji Volkswagena.

Foto: moto.rp.pl

Centrum rozwoju w Salzgitter to pierwszy krok w rozwoju kompleksowej produkcji ogniw akumulatorowych w Niemczech. Zgodnie z obecnym stanem planowania Volkswagen nie chce budować dużych gigafabryki. Czas pokaże czy to wystarczy żeby przebić się i uniezależnić od dostawców z Chin i innych rejonów świata.

ZOBACZ TAKŻE: Volkswagen zainwestuje 30 miliardów euro w elektromobilność

W Salzgitter w Dolnej Saksonii do 2023/2024 ma powstać ponad 1000 miejsc pracy w centrum rozwoju Volkswagena z pilotażową fabryką i kolejnych 700 miejsc w spółce joint venture pomiędzy szwedzkim specjalistą ds. ogniw akumulatorowych Northvolt i Volkswagenem. W czerwcu niemiecka firma zainwestowała w start-up Northvolt kwotę 900 milionów euro, a w zamian przejęła 20 procent udziałów szwedzkiego producenta ogniw akumulatorowych. Volkswagen i Northvolt planują założyć spółkę joint venture 50/50 w celu budowy 16-gigawatogodzinnej fabryki ogniw do końca roku. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na przełomie roku 2023/2024.Tak zwane Center of Excellence (CoE) w Salzgitter będzie początkowo tylko zakładem pilotażowym do produkcji ogniw akumulatorowych dla małych serii aut. Około 300 ekspertów opracowuje, testuje i pilotuje na miejscu innowacyjne procesy produkcyjne do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Volkswagen zainwestuje w to miejsce ponad 100 milionów euro.

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.