Miliardy płyną szerokim strumieniem. Te samochody to magnes na inwestorów

Twórcy autonomicznych aut wrzucają drugi bieg – wszystko dzięki setkom milionów dolarów, które inwestorzy pompują do poszczególnych startupów z tej branży.

Publikacja: 08.05.2019 16:20

Miliardy płyną szerokim strumieniem. Te samochody to magnes na inwestorów

Foto: fot. Qilai Shen/Bloomberg

Z najnowszych danych wynika, że w 2018 r. pobito rekord finansowania projektów tzw. samojezdnych pojazdów. W samych Stanach Zjednoczonych w sumie w 68 transakcjach do firm trafiło 3,8 mld dol. Jak podaje serwis PitchBook, fundusze venture capital w USA wyłożyły w 2018 r. aż o niemal 320 proc. więcej pieniędzy niż rok wcześniej. Eksperci twierdzą, że w 2019 r. do inżynierów pracujących nad technologiami self-driving popłyną jeszcze większe sumy. Już od początku br. startupy rozwijające autonomiczne projekty w USA otrzymały 1,8 mld dol.

""

Nuro rozwija pomysł samojezdnych pojazdów dostarczających m.in. zakupy / fot. Nuro

moto.rp.pl

Rekordzistą był Nuro, który w lutym pozyskał od japońskiego SoftBanku imponujące 940 mln dol. Kolejne ponad 540 mln dol. inwestorzy (m.in. Amazon, fundusz Sequoia, czy Shell) wpompowali w kalifornijską Aurorę. Ale na tym nie koniec. Cruise, czyli startup związany z GM, ogłosił, że zabezpieczył już sobie finansowanie na poziomie 1,15 mld dol. Za potężnym wsparciem stoi grupa inwestorów, wśród których są  m.in. Honda, GM czy SoftBank Vision Fund. Jak oceniają eksperci PitchBook, w efekcie wartość Cruise skoczy do 19 mld dol. Ta innowacyjna spółka ma plan, by jeszcze w tym roku uruchomić usługi taksówkowe oparte na autonomicznych pojazdach. Reuters podał, że w celu przyspieszenia prac firma w tym roku zatrudni dodatkowy tysiąć pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Fala ataków na autonomiczne auta. W ruch poszły broń palna, noże i kamienie

Branża self-driving nie może narzekać na brak pieniędzy. Nowatorska technologia zasypywana jest gotówką również od takich gigantów, jak Nvidia, Intel, Toyota, czy BMW. Technologia samojezdnych aut ma więc potencjał, by zalać ulice miast. Nie tylko w USA.

""

Montaż zestawu kamer i czujników do autonomicznej jazdy w firmie Cruise Automation / fot. Cruise

moto.rp.pl

Intensywnie nad własnymi projektami tego typu pracują bowiem Chińczycy. Ich prototyp elektrycznego samochodu Byton, który (podobnie jak Tesla) jest w stanie jeździć z niewielką pomocą kierowcy, jest bliski pozyskania kolejnych 100 mln dol. finansowania. Jak podaje Bloomberg, to efekt porozumienia z państwowym producentem z branży motoryzacyjnej, firmą FAW. A na tym nie koniec. Byton pracuje bowiem nad pierwszym elektrycznym SUV-em, który na rynku może zadebiutować jeszcze w 2019 r. Na ten projekt (M-Byte) startup może pozyskać dodatkowe 500 mln dol. Dzięki tym pieniądzom M-Byte w 2020 r. mógłby trafić już na eksport. Eksperci twierdzą, że jeśli owe rundy się powiodą, wartość chińskiej spółki osiągnie poziom 2,5 mld dol.

Z najnowszych danych wynika, że w 2018 r. pobito rekord finansowania projektów tzw. samojezdnych pojazdów. W samych Stanach Zjednoczonych w sumie w 68 transakcjach do firm trafiło 3,8 mld dol. Jak podaje serwis PitchBook, fundusze venture capital w USA wyłożyły w 2018 r. aż o niemal 320 proc. więcej pieniędzy niż rok wcześniej. Eksperci twierdzą, że w 2019 r. do inżynierów pracujących nad technologiami self-driving popłyną jeszcze większe sumy. Już od początku br. startupy rozwijające autonomiczne projekty w USA otrzymały 1,8 mld dol.

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni