Autonomiczny bot z zakupami wjeżdża do Arizony

Autonomiczne pojazdy elektryzują branżę inwestorów na całym świecie. Wyceny startupów, które pracują nad takimi technologiami, pęcznieją w oczach. Czy to kolejna bańka?

Publikacja: 12.02.2019 14:03

Autonomiczny bot z zakupami wjeżdża do Arizony

Foto: fot. Nuro

Japoński SoftBank nie miał takich wątpliwości – jego fundusz SB Vision Fund wpompował właśnie niebotyczną kwotę w kalifornijski startup Nuro. Firma, założona w 2016 r. przez Jiajuna Zhu i Dave’a Fergusona, inżynierów wcześniej rozwijających autonomiczne technologie w należącym do Google’a startupie Waymo, pozyskała od Japończyków 940 mln dol. finansowania. Pieniądze te mają doprowadzić do szybkiego wdrożenia projektu pojazdów-kurierów, które autonomicznie dostarczą zakupy spożywcze zamawiane online. W efekcie ostatniej rundy finansowej wycena Nuro przebiła 1 mld dol. W koncepcję samojezdnych botów zainwestowały również Greylock Partners oraz Gaorong Capital.

Robot jak Czerwony Kapturek z koszyczkiem

– W ciągu ostatnich paru lat zbudowaliśmy świetny zespół, odpaliliśmy naszą pierwszą autonomiczną usługę i nawiązaliśmy ciekawe partnerstwa. Teraz czas na kolejny krok – rozwój technologii i realizację naszej wizji na lokalnych rynkach – komentuje w serwisie TechCrunch Dave Ferguson. Z kolei Michael Ronen, przedstawiciel SoftBanku, podkreśla, że Nuro nie tylko rozwinął technologię autonomiczną, ale również zdołał na tym innowacyjnym koncepcie zbudować realny biznes. – Ich pojazdy-roboty już łączą sprzedawców i klientów – dodaje.

""

fot. Nuro

Foto: moto.rp.pl

Pilotażowe dostawy Nuro realizuje w Arizonie. Od ubiegłego roku współpracuje z siecią Kroger, która specjalizuje się w sprzedaży artykułów spożywczych i leków. W ramach testów do zadań wykonywanych przez samojezdnego bota-kuriera wykorzystano Toyoty Prius. Teraz zastąpił je bot R1, który rozwozi zakupy całkowicie bez obecności człowieka w kabinie. Z usług Nuro można skorzystać w mieście Scottsdale, które w praktyce są przedmieściami Phoenix.

""

fot. Nuro

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne Volvo sprawdzą się w Szwecji

R1 powstał dzięki kooperacji Nuro z innym startupem – Ike. To firma z San Francisco, która koncentruje się z kolei na projektach autonomicznych ciężarówek. Spółka, założona przez inżynierów wcześniej związanych z Apple, Google i Uberem, pozyskała tydzień temu 52 mln dol. od funduszu Bain Capital.

""

fot. Nuro

Foto: moto.rp.pl

Od Skype’a po Amazon

Dostarczanie zakupów internetowych autonomicznymi robotami to technologia, która przyciąga gigantów. Twórcy Skype’a założyli np. startup Starship Technologies, który już za pośrednictwem takich pojazdów dostarcza zakupy, posiłki a nawet kawę na terenie kampusu Uniwersytetu George Mason w Fairfax w Wirginii. Studenci mogą składać zamówienia za pośrednictwem aplikacji, a ich realizacją zajmuje się flota 25 samojezdnych robotów. Starship Technologies projekt realizuje we współpracy z francuską korporacją Sodexo.

CZYTAJ TAKŻE: CES | Samochód, który wędruje po schodach i inne niespodzianki

Podobne rozwiązania Starship Technologies wdrożył też na terenie kampusu korporacji Intuit w Mountain View w Kalifornii, a także w angielskiej miejscowości Milton Keynes, gdzie dostarczają przesyłki do około 5 tys. domów. Na autonomiczne dostawy stawia również Amazon. Testowo – w ramach usługi Amazon Prime – takie usługi za pośrednictwem robo-kuriera Scout realizowane są w Waszyngtonie.

Japoński SoftBank nie miał takich wątpliwości – jego fundusz SB Vision Fund wpompował właśnie niebotyczną kwotę w kalifornijski startup Nuro. Firma, założona w 2016 r. przez Jiajuna Zhu i Dave’a Fergusona, inżynierów wcześniej rozwijających autonomiczne technologie w należącym do Google’a startupie Waymo, pozyskała od Japończyków 940 mln dol. finansowania. Pieniądze te mają doprowadzić do szybkiego wdrożenia projektu pojazdów-kurierów, które autonomicznie dostarczą zakupy spożywcze zamawiane online. W efekcie ostatniej rundy finansowej wycena Nuro przebiła 1 mld dol. W koncepcję samojezdnych botów zainwestowały również Greylock Partners oraz Gaorong Capital.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych