Autonomiczny bot z zakupami wjeżdża do Arizony

Autonomiczne pojazdy elektryzują branżę inwestorów na całym świecie. Wyceny startupów, które pracują nad takimi technologiami, pęcznieją w oczach. Czy to kolejna bańka?

Publikacja: 12.02.2019 14:03

Autonomiczny bot z zakupami wjeżdża do Arizony

Foto: fot. Nuro

Japoński SoftBank nie miał takich wątpliwości – jego fundusz SB Vision Fund wpompował właśnie niebotyczną kwotę w kalifornijski startup Nuro. Firma, założona w 2016 r. przez Jiajuna Zhu i Dave’a Fergusona, inżynierów wcześniej rozwijających autonomiczne technologie w należącym do Google’a startupie Waymo, pozyskała od Japończyków 940 mln dol. finansowania. Pieniądze te mają doprowadzić do szybkiego wdrożenia projektu pojazdów-kurierów, które autonomicznie dostarczą zakupy spożywcze zamawiane online. W efekcie ostatniej rundy finansowej wycena Nuro przebiła 1 mld dol. W koncepcję samojezdnych botów zainwestowały również Greylock Partners oraz Gaorong Capital.

Robot jak Czerwony Kapturek z koszyczkiem

– W ciągu ostatnich paru lat zbudowaliśmy świetny zespół, odpaliliśmy naszą pierwszą autonomiczną usługę i nawiązaliśmy ciekawe partnerstwa. Teraz czas na kolejny krok – rozwój technologii i realizację naszej wizji na lokalnych rynkach – komentuje w serwisie TechCrunch Dave Ferguson. Z kolei Michael Ronen, przedstawiciel SoftBanku, podkreśla, że Nuro nie tylko rozwinął technologię autonomiczną, ale również zdołał na tym innowacyjnym koncepcie zbudować realny biznes. – Ich pojazdy-roboty już łączą sprzedawców i klientów – dodaje.

""

fot. Nuro

moto.rp.pl

Pilotażowe dostawy Nuro realizuje w Arizonie. Od ubiegłego roku współpracuje z siecią Kroger, która specjalizuje się w sprzedaży artykułów spożywczych i leków. W ramach testów do zadań wykonywanych przez samojezdnego bota-kuriera wykorzystano Toyoty Prius. Teraz zastąpił je bot R1, który rozwozi zakupy całkowicie bez obecności człowieka w kabinie. Z usług Nuro można skorzystać w mieście Scottsdale, które w praktyce są przedmieściami Phoenix.

""

fot. Nuro

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne Volvo sprawdzą się w Szwecji

R1 powstał dzięki kooperacji Nuro z innym startupem – Ike. To firma z San Francisco, która koncentruje się z kolei na projektach autonomicznych ciężarówek. Spółka, założona przez inżynierów wcześniej związanych z Apple, Google i Uberem, pozyskała tydzień temu 52 mln dol. od funduszu Bain Capital.

""

fot. Nuro

moto.rp.pl

Od Skype’a po Amazon

Dostarczanie zakupów internetowych autonomicznymi robotami to technologia, która przyciąga gigantów. Twórcy Skype’a założyli np. startup Starship Technologies, który już za pośrednictwem takich pojazdów dostarcza zakupy, posiłki a nawet kawę na terenie kampusu Uniwersytetu George Mason w Fairfax w Wirginii. Studenci mogą składać zamówienia za pośrednictwem aplikacji, a ich realizacją zajmuje się flota 25 samojezdnych robotów. Starship Technologies projekt realizuje we współpracy z francuską korporacją Sodexo.

CZYTAJ TAKŻE: CES | Samochód, który wędruje po schodach i inne niespodzianki

Podobne rozwiązania Starship Technologies wdrożył też na terenie kampusu korporacji Intuit w Mountain View w Kalifornii, a także w angielskiej miejscowości Milton Keynes, gdzie dostarczają przesyłki do około 5 tys. domów. Na autonomiczne dostawy stawia również Amazon. Testowo – w ramach usługi Amazon Prime – takie usługi za pośrednictwem robo-kuriera Scout realizowane są w Waszyngtonie.

Japoński SoftBank nie miał takich wątpliwości – jego fundusz SB Vision Fund wpompował właśnie niebotyczną kwotę w kalifornijski startup Nuro. Firma, założona w 2016 r. przez Jiajuna Zhu i Dave’a Fergusona, inżynierów wcześniej rozwijających autonomiczne technologie w należącym do Google’a startupie Waymo, pozyskała od Japończyków 940 mln dol. finansowania. Pieniądze te mają doprowadzić do szybkiego wdrożenia projektu pojazdów-kurierów, które autonomicznie dostarczą zakupy spożywcze zamawiane online. W efekcie ostatniej rundy finansowej wycena Nuro przebiła 1 mld dol. W koncepcję samojezdnych botów zainwestowały również Greylock Partners oraz Gaorong Capital.

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.