Inteligentne wyspy pod logo Renault

Grupa Renault wraz z firmami Morbihan Energie, Les Cars Bleus i Enedis będą realizować FlexMob’île, innowacyjny program, który ma przekształcić bretońską wyspę Belle-Île-en-Mer w miejsce z funkcjonalnym, inteligentnym ekosystemem elektrycznym.

Publikacja: 23.09.2018 14:18

Inteligentne wyspy pod logo Renault

Foto: fot. Renault

FlexMob’île ma się opierać na współużytkowaniu samochodów elektrycznych, stacjonarnym magazynowaniu energii słonecznej i rozwiązaniach pozwalających na jej inteligentną dystrybucję. To kolejny taki projekt Grupy Renault po Porto Santo w należącym do Portugalii archipelagu Madery. Smart Fossil Free Island działa tam od lutego 2018 roku.

""

Renault ZOE ma być jednym z podstawowych środków lokomocji na wyspie Belle Île en Mer / fot. Renault

Foto: moto.rp.pl

Celem projektu jest przemodelowanie ekosystemu elektrycznego położonej u wybrzeży południowej Bretanii wyspie Belle-Île-en-Mer. Będzie go realizować Grupa Renault we współpracy ze Związkiem Gmin Belle-Île-en-Mer oraz firmami Morbihan Energies, Les Cars Bleus i Enedis. W ciągu dwóch lat wyspa ma w istotny sposób ograniczyć swój ślad węglowy i zwiększyć swoją niezależność energetyczną. – Cieszymy się, że będziemy realizować tak unikalny projekt we Francji. System z Belle-Île-en-Mer będzie można przenieść na inne wyspy, a także do miast i obszarów podmiejskich – przekonuje Gilles Normand, dyrektor ds. samochodów elektrycznych Grupy Renault. Swoją cegiełkę dokłada też przewodniczący Związku Gmin Belle-Île-en-Mer, Frédéric Le Gars: – Kiedy usłyszałem szczegóły projektu od Jo Brohana, prezesa firmy Morbihan Energies, to wiedziałem, że musimy odegrać kluczową rolę w tym innowacyjnym planie budowy zrównoważonego ekosystemu na terenie naszej gminy – stwierdził Le Gars.

CZYTAJ TAKŻE: Akumulatory z dna oceanu

Od 2019 roku mieszkańcy wyspy i odwiedzający ją turyści będą mogli korzystać z floty samochodów elektrycznych (Renault ZOE i Kangoo Z.E.) w ramach samoobsługowego systemu wynajmu. Ładowarki zostaną ustawione przy głównych atrakcjach tego regionu. W tym nie byłoby nic specjalnie innowacyjnego, gdyby nie fakt, że auta będą wykorzystywać nadwyżki energii produkowanej przez panele słoneczne umieszczone na dachach budynków użyteczności publicznej. Dla przykładu, panele społeczne na dachu szkoły zapewniają ogrzewanie i oświetlenie sal lekcyjnych w tygodniu, a w weekendy i święta będą służyć do zasilania ładowarek.

""

ładowarki mają być ustawione przy wszystkich głównych atrakcjach wyspy Belle Île en Mer / fot. Renault

Foto: moto.rp.pl

Jak przekonują pomysłodawcy, FlexMob’île zapewni lokalnym podmiotom gospodarczym na wyspie większą elastyczność i znaczne oszczędności, promując jednocześnie wykorzystanie energii odnawialnej produkowanej na wyspie. Grupa Renault planuje również przekazanie największemu ośrodkowi wypoczynkowemu używanych akumulatorów, które zostały wycofane z użytku w samochodach. Są one na tyle sprawne, że pozwolą na magazynowanie energii produkowanej w ciągu dnia, która wieczorami zostanie wykorzystana do ogrzewania bungalowów. Pozwoli to ośrodkowi na wydłużenie sezonu, który do tej pory trwał krócej ze względu na ogromny koszt centralnego ogrzewania.

CZYTAJ TAKŻE: Sion: Słońce w baku

To drugi taki projekt, realizowany przez Renault. Uruchomiony w lutym 2018 r. Smart Fossil Free Island jest realizowany wspólnie z EEM Empresa de Electricitade da Madeira. Również tam podstawowym celem jest sprawdzenie, na ile da się wykorzystać energię odnawialną do stworzenia wydajnego systemu transportowego opartego o pojazdy elektryczne. Różnica polega na tym, że na Porto Santo modelami Zoe i kangoo Z.E. poruszają się wolontariusze, którzy uczestniczą w zaplanowanym na 18 miesięcy teście. Mają do dyspozycji 40 punktów ładowania, które wykorzystują energię produkowaną elektrowniach słonecznych i wiatrowych. Także w tym przypadku jej nadwyżki są magazynowane w używanych wcześniej akumulatorach.

FlexMob’île ma się opierać na współużytkowaniu samochodów elektrycznych, stacjonarnym magazynowaniu energii słonecznej i rozwiązaniach pozwalających na jej inteligentną dystrybucję. To kolejny taki projekt Grupy Renault po Porto Santo w należącym do Portugalii archipelagu Madery. Smart Fossil Free Island działa tam od lutego 2018 roku.

Celem projektu jest przemodelowanie ekosystemu elektrycznego położonej u wybrzeży południowej Bretanii wyspie Belle-Île-en-Mer. Będzie go realizować Grupa Renault we współpracy ze Związkiem Gmin Belle-Île-en-Mer oraz firmami Morbihan Energies, Les Cars Bleus i Enedis. W ciągu dwóch lat wyspa ma w istotny sposób ograniczyć swój ślad węglowy i zwiększyć swoją niezależność energetyczną. – Cieszymy się, że będziemy realizować tak unikalny projekt we Francji. System z Belle-Île-en-Mer będzie można przenieść na inne wyspy, a także do miast i obszarów podmiejskich – przekonuje Gilles Normand, dyrektor ds. samochodów elektrycznych Grupy Renault. Swoją cegiełkę dokłada też przewodniczący Związku Gmin Belle-Île-en-Mer, Frédéric Le Gars: – Kiedy usłyszałem szczegóły projektu od Jo Brohana, prezesa firmy Morbihan Energies, to wiedziałem, że musimy odegrać kluczową rolę w tym innowacyjnym planie budowy zrównoważonego ekosystemu na terenie naszej gminy – stwierdził Le Gars.

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.