Inżynierowie i naukowcy zatrudnieni przez BMW, Audi, Volvo, PSA czy Toyotę wytężają głowy, co zrobić, aby nasze auta były bezpieczniejsze i mniej podatne na błędy ludzkie. Nic dziwnego więc, że koncerny motoryzacyjne tworzą laboratoria zajmujące się sztuczną inteligencją i zawierają sojusze z technologicznymi gigantami.
Algorytm poprowadzi samochód
Sztuczna inteligencja (AI) to jeden z najgorętszych trendów napędzających obecnie rozwój technologii. Motorem rewolucji są nie tylko wielkie koncerny z branży IT. Ogromny udział w pracach badawczo-rozwojowych nad systemami AI mają także koncerny samochodowe, np. PSA. Grupa, wspólnie z instytutem Inria ogłosiły właśnie utworzenie OpenLab – ośrodka badań nad sztuczną inteligencją. W ciągu najbliższych czterech lat będzie on pracował kilkoma obszarami tematycznymi: od autonomicznych i inteligentnych pojazdów, przez usługi związane z mobilnością, po produkcję, projektowanie i finanse. Partnerstwo z Inria ma też na celu uruchomienie globalnej platformy, obsługującej docelowo ponad 10 mln połączonych (z ang. connected) samochodów w ponad 170 krajach.
Samochody połączone w sieć będą czerpały informacje z różnego rodzaju czujników umieszczonych przy drogach czy chmury, same będą także źródłem informacji dla innych pojazdów / fot. AdobeStock
– Sztuczna inteligencja już wkrótce stanie się czynnikiem budującym efektywność grupy. Prace badawcze OpenLab dotyczyć będą na przykład algorytmów wykorzystywanych m.in. do sterowania autonomicznymi samochodami w złożonym środowisku, a także modelowania złożonych systemów, takich jak miasta – wyjaśnia Carla Gohin, dyrektor ds. badań i zaawansowanej inżynierii w Grupie PSA. Potwierdza to Isabelle Ryl, zastępczyni dyrektora generalnego ds. transferów i partnerstwa przemysłowego w instytucie Inria. Jej zdaniem transformacja cyfrowa branży motoryzacyjnej staje się impulsem do rozwoju badań nad wieloma nowymi obszarami.
Connected Car – technologia przyszłości
OpenLab to nie jedyna aktywność PSA związana z pracami nad sztuczną inteligencją. Ośrodek tylko uzupełnia międzynarodową sieć osiemnastu już istniejących jednostek działających na rzecz grupy (12 we Francji, cztery w Chinach i po jednej w Brazylii oraz Maroku). Grupa PSA zawiera również projektowe sojusze z firmami technologicznymi, czego przykładem jest topowy model DS 7 Crossback. To pierwszy samochód wyposażony w Huawei Connect Car. Rozwiązanie Huawei Connected Car jest obsługiwane przez platformę Internet of Things (IoT) OceanConnect. Oferuje ono liczne usługi biznesowe dla firm, świadczone za pośrednictwem ogólnoświatowej chmury Huawei oraz innych chmur, obsługiwanych przez Huawei Carrier. HCC wspiera m.in. usługi związane z przeglądami i naprawami, monitorowanie stanu technicznego samochodu, ocenę zachowania podczas jazdy, chmura jest także źródłem wiadomości czy rozrywki. Podłączone do niej samochody dostarczają też wielu cennych informacji producentom.