Wyraźny wzrost nakładów na udoskonalanie oraz oferowanie zupełnie nowych udogodnień dla zmotoryzowanych jest bezpośrednim wynikiem rosnących oczekiwań klientów w zakresie „napędzanych cyfrowo” rozwiązań oraz niespotykanych dotąd doświadczeń związanych z zakupem, eksploatacją czy formą użytkowania pojazdów.
CZYTAJ TAKŻE: Mech na kołach
Frost & Sulliwan wyszczególnia pięć nadrzędnych obszarów, w których inwestorzy ulokują najwięcej swoich środków. Pośród nich wyróżnić można zarówno te związane z motoryzacyjnym zapleczem – połączone łańcuchy dostaw czy przemysłowy Internet Rzeczy (IIoT), ale i rozwiązania autonomiczne oraz cyfrowe modele sprzedaży i tzw. mobilność jako usługę (Mobility as a Service), czyli cały szereg rozwiązań pozwalających na przemieszczanie się przy użyciu różnych rodzajów pojazdów bez konieczności ich posiadania.
Obsługa sprzedaży i serwisu samochodów w coraz większym stopniu odbywa się w internecie / fot. AdobeStock
Przyszłość w online
W przypadku branży warsztatowej z największym zainteresowaniem warto śledzić transformację form eksploatowania samochodów – zarówno przez użytkowników prywatnych jak i firmy – i poszukiwania nowych udogodnień przy wykorzystaniu platform online. Spośród dostępnych już rozwiązań warto wyróżnić choćby serwis Caroobi, który pozyskał właśnie 20 milionów dol. finansowania od funduszu NGP Capital. Działający obecnie na terenie Niemiec, zaś w planach mający ekspansję na kolejne państwa, portal w prosty i intuicyjny sposób łączy prywatnych kierowców z warsztatami. Po wejściu na stronę WWW wystarczy wskazać, jaka usługa serwisowa nas interesuje, jakie auto posiadamy oraz kod pocztowy.