Leasing trzyma się mocno, rośnie znaczenie wynajmu

Długoterminowy wynajem rośnie szybciej niż reszta form finansowania firmowych samochodów.

Publikacja: 18.04.2018 13:39

Leasing trzyma się mocno, rośnie znaczenie wynajmu

Foto: fot. Paweł Rybałtowski

Według opublikowanego w grudniu ub. roku przez Arval raportu Barometr Flotowy 2017 bardzo dobre wyniki branży motoryzacyjnej przekładają się na dynamiczny wzrost sektora długoterminowego wynajmu aut. Tylko w pierwszym półroczu 2017 r. firmy rynku CFM kupiły o prawie 25 proc. więcej samochodów osobowych niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Natomiast z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) za cały rok 2017 wynika, że łączna liczba aut w usłudze Full Service Leasing zwiększyła się w ujęciu rocznym o 13,1 proc. Jest to zarazem najwyższy wzrost w ostatnich sześciu latach. Rok wcześniej wyniósł on 11,5 proc, dwa lata wcześniej 11,1 proc., a przed trzema laty – 7,1 proc.

Wzrost popularności długoterminowego wynajmu sprawił, że w ub. roku rozwijał się on znacznie szybciej od pozostałych form finansowania aut firmowych, tj. zakupu, kredytu i klasycznego leasingu firmowego.

Coraz szybszy rozwój

Jak podaje PZWLP, w długoterminowym wynajmie znalazł się co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez przedsiębiorców. Branża zakupiła w polskich salonach o 22,8 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej oraz o blisko połowę więcej niż dwa lata temu. Doskonałe wyniki odnotowała w zeszłym roku również branża Rent a Car, która w ujęciu rocznym powiększyła się o jedną trzecią. Natomiast wykorzystując środki własne, kredyt lub klasyczny leasing finansowy, firmy kupiły w ubiegłym roku o 19,8 proc. aut więcej niż w roku 2016.

Z Barometru Flotowego 2017 wynika, że nastroje fleet menedżerów w Polsce są bardziej optymistyczne niż w innych krajach.

– Zwiększające się już od kilku lat tempo rozwoju wynajmu długoterminowego aut w Polsce w połączeniu z szybciej rosnącą od innych form finansowania floty liczbą nowych rejestrowanych samochodów wskazuje, że mamy do czynienia z rynkowym trendem wzrostu popularności wynajmu długoterminowego – komentował styczniowy raport związku Sławomir Wontrucki, członek zarządu PZWLP, prezes LeasePlan Polska. W rezultacie cała flota samochodów pozostających w wynajmie długoterminowym firm należących do PZWLP liczyła na koniec 2017 r. prawie 152 tys. aut. Z tego 85 proc. obejmowała usługa Full Service Leasing, gwarantująca pełną obsługę pojazdów. Z kolei w drugiej z usług długoterminowego wynajmu – Leasing z Serwisem (zapewnia przedsiębiorcom częściową obsługę), znajdowało się 15 proc. aut.

Dobre perspektywy

Korzystne są także perspektywy branży na kolejne lata. Zwłaszcza że polski rynek Car Fleet Management jest wciąż mało nasycony: jeśli w krajach Europy Zachodniej w ten sposób finansowanych jest 40–50 proc. zakupów samochodów firmowych, to w Polsce niespełna połowa tego. A z Barometru Flotowego 2017 wynika, że nastroje fleet menedżerów w Polsce są bardziej optymistyczne niż w innych krajach. Wpływa na to dobra koniunktura gospodarcza i dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów.

""

Mini proponuje przedsiębiorcom finansowanie w ramach Mini Comfort Lease lub wynajem długoterminowy za pośrednictwem spółki Alphabet / fot. Wojciech Romański

moto.rp.pl

Wysokie tempo rozwoju długoterminowego wynajmu to w dużej mierze zasługa sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy MŚP coraz chętniej sięgają po długoterminowy wynajem, chcąc prowadzić biznes bez kłopotów i kosztów związanych z zarządzaniem flotą. Jeszcze w końcu ubiegłej dekady zaledwie 56 proc. MSP deklarowało znajomość usługi wynajmu długoterminowego samochodów, a 42 proc. nie miało na ten temat pojęcia – pokazywały badania przeprowadzone w 2014 r. przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet. Tymczasem pięć lat później już przeszło trzy czwarte ankietowanych miało wiedzę na temat długoterminowego wynajmu, a ponad jedna trzecia chciała z niego korzystać.

Małe firmy jeżdżą dłużej

W polskich firmach, tak jak w innych krajach europejskich, wielkość flot jest silnie powiązana z liczbą pracowników. Według Barometru Flotowego 2017 różnice pomiędzy europejskimi a polskimi przedsiębiorstwami widoczne są natomiast w liczbie firm posiadających duże floty, liczące ponad 100 aut. W Polsce takimi parkami samochodowymi dysponuje 5 proc. badanych przedsiębiorstw, podczas gdy średnia dla innych państw europejskich wynosi 12 proc.

Z kolei widocznym w Polsce trendem podobnym do zachowań firm za granicą jest wydłużanie czasu utrzymywania aut we flotach. Zasada jest następująca: im mniejsza firma, tym dłużej planuje użytkować samochód. Czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na ten czas, jest model finansowania. Auta kupowane za gotówkę są utrzymywane dłużej niż te, które finansowane są leasingiem operacyjnym. Z Barometru wynika, że w polskich przedsiębiorstwach auto najkrócej jeździ w tych z zatrudnieniem powyżej 500 pracowników – 5,7 roku, natomiast najdłużej w zatrudniających od 10 do 99 osób – 8,3 roku.

""

Peugeot ma w ofercie dla firm program Peugeot Perfect Drive / fot. Wojciech Romański

moto.rp.pl

Dla zwiększenia mobilności pracowników firmy wprowadzają zupełnie nowe rozwiązania. W propozycjach dla firmowych flot rozwijającym się trendem jest oferta samochodów na abonament. Według Keralla Research korzystają z niej zwłaszcza właściciele firm, którzy jeszcze nie ukończyli 30 lat. – Dla nich problem: posiadać czy wynajmować, w zasadzie nie istnieje. Ważna jest mobilność, dostęp do nowych modeli aut, lokalizacja aplikacją, gdzie zostawiłem pojazd na parkingu – uważa Pydych. Kolejne możliwości to car sharing – tworzenie parków flotowych dostępnych dla niemal wszystkich zatrudnionych, ride sharing – wspólne przejazdy samochodem służbowym, a także karty paliwowe i fundusze transportowe.

Stale rozszerza się także oferta instrumentów finansowych oferowanych przez importerów. Przy tym sektor MŚP jest w tych propozycjach coraz bardziej doceniany. Z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach Volkswagen przygotował ofertę Volkswagen Business Care. Ma ona kumulować korzyści, jakie wynikają z oferty finansowania EasyDrive, ochrony pogwarancyjnej, pakietu przeglądów serwisowych, a także promocyjnego ubezpieczenia. Założeniem programu jest dopasowanie oferty do potrzeb firmy, zwłaszcza pod względem przewidywalności i stabilności kosztów. Ważna jest także wyższa wartość samochodu przy odsprzedaży z gwarantowaną ceną odkupu lub możliwość wymiany auta na nowe po upływie trzech lub czterech lat.

""

Volvo Car Fleet Management to oferta nawet dla tych firm, które potrzebują tylko jednego samochodu / fot. Paweł Rybałtowski

moto.rp.pl

Finansowanie z odkupem to coraz bardziej popularny sposób na powiększenie floty. Peugeot ma w tego typu ofercie program Peugeot Perfect Drive. Jego zaletą jest niska wpłata początkowa od 0 do 30 proc. wartości auta i dużo niższe koszty miesięczne niż w przypadku tradycyjnej formy finansowania. Do tego dochodzi jeszcze odkupienie samochodu przez importera za prognozowaną wartość rynkową, którą ustala się przy podpisywaniu umowy. Zakończyć można ją na trzy sposoby: zwrócić auto do dealera (wartość wykupu leasingu lub ostatnią ratę pożyczki spłaca importer), wykupić go w ramach jednorazowej spłaty lub rozłożyć wartość wykupu na raty.

Program najmu długoterminowego na określony czas i przebieg, który nie wymaga wykupu pojazdu, oferuje także Toyota. W programie Leasing Smartplan przedsiębiorca po wygaśnięciu umowy może auto zwrócić lub odkupić po wartości rynkowej. Jedynym kosztem ponoszonym podczas użytkowania samochodu jest z góry ustalona rata miesięczna zawierająca finansowanie, serwisowanie i ubezpieczenie.

Według opublikowanego w grudniu ub. roku przez Arval raportu Barometr Flotowy 2017 bardzo dobre wyniki branży motoryzacyjnej przekładają się na dynamiczny wzrost sektora długoterminowego wynajmu aut. Tylko w pierwszym półroczu 2017 r. firmy rynku CFM kupiły o prawie 25 proc. więcej samochodów osobowych niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Natomiast z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) za cały rok 2017 wynika, że łączna liczba aut w usłudze Full Service Leasing zwiększyła się w ujęciu rocznym o 13,1 proc. Jest to zarazem najwyższy wzrost w ostatnich sześciu latach. Rok wcześniej wyniósł on 11,5 proc, dwa lata wcześniej 11,1 proc., a przed trzema laty – 7,1 proc.

Pozostało 90% artykułu
Na drodze
Więcej nowych dróg przed końcem roku
Na drodze
Polska stoi w korkach. Miasta mają wciąż absurdalne pomysły
Na drodze
Specjalna, bezpieczna torebka Skody
Na drodze
Suzuki wprowadza aplikację „Moje Suzuki” na smartfony
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne