Port kontenerowy w Felixstowe jest jednym z największych w Europie oraz pierwszym, który wprowadził „autonomiczne ciężarówki” do mieszanych operacji na terenie terminali kontenerowych. Pierwsze 12 ciężarówek zostało już dostarczonych do portu. Pozostałe są transportowane z Szanghaju. Ciągniki od Westwell są całkowicie pozbawione kabin, zamiast tego mają tylko zamknięte obudowy. Kryją w sobie elementy elektrycznego napędu, trzy wyświetlacze do komunikowania się otoczeniem, a także osprzęt dla autopilota w tym radary, lidary i kamery.
Sztuczna inteligencja zamiast kierowcy
Nadzór nad pracą ciągników siodłowych odbywa się zdalnie z dedykowanego biura. Pomóc ma przy tym sztuczna inteligencja, która będzie uczyć się jak najefektywniej wykorzystać pojazdy. Port Felixstowe jest częścią specjalnej strefy ekonomicznej Freeport East, jednej z dwunastu powstających w Zjednoczonym Królestwie. Zamówione pojazdy stanowią część strategii dekarbonizacji portu w Felixstowe, która zakłada do 2035 roku osiągnięcie zerowej emisji bezpośredniej netto oraz pośredniej emisji netto, związanej z wykorzystaniem importowanej energii elektrycznej. Oprócz autonomicznych ciężarówek port inwestuje w zakup bateryjnych ciągników siodłowych, wymienia i przebudowuje żurawie stoczniowe oraz kupuje energię elektryczną wyłącznie z certyfikowanych źródeł odnawialnych.
Czytaj więcej
Wywodzący się techniki militarnej Lidar, który obecnie trafia do samochodów, poprawia skuteczność monitorowania przestrzeni przed samochodem, ale jak podkreślają eksperci potrzebujemy wielu dekad, by korzystać z dobrodziejstw samochodów autonomicznych.