Niemcy i Komisja Europejska kończą spór. E-paliwa będą dozwolone

KE się ugięła i samochody spalinowe napędzane paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 będą dozwolone po 2035 roku. Odpowiednie rozporządzenie ma powstać do jesieni 2024 r.

Publikacja: 25.03.2023 11:55

Niemcy i Komisja Europejska kończą spór. E-paliwa będą dozwolone

Foto: AdobeStock

Niemcy doszli do porozumienia z Komisją Europejską w sporze o przyszłość samochodów z silnikami spalinowymi. Poinformowali o tym Volker Wissing, niemiecki minister transportu i Frans Timmermans, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej. Wissing poinformował, że porozumienie zostało osiągnięte wczoraj późnym wieczorem. Droga do ponownej rejestracji po 2035 r. została otwarta dla pojazdów z silnikami spalinowymi, które wykorzystują wyłącznie paliwa neutralne dla klimatu. Według Wissinga konkretne kroki proceduralne i konkretny harmonogram zostały ustalone w sposób wiążący. „Chcemy, aby proces zakończył się do jesieni 2024 roku” - podkreślił niemiecki minister transportu.

Timmermans napisał na Twitterze: „Osiągnęliśmy porozumienie z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania e-paliw w samochodach”. Obecnie prowadzone będą prace mające na celu jak najszybsze uchwalenie rozporządzenia w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów. Parlament Europejski i państwa UE uzgodniły w październiku 2022 roku, że od 2035 r. w UE będą mogły być rejestrowane nowe samochody, ale wyłącznie bezemisyjne. Dla Niemiec ważne był punkt, aby nowe auta z silnikami spalinowymi, które są zasilane e-paliwami również mogły być nadal rejestrowane. Planowane na początek marca potwierdzenie porozumienia przez państwa UE zostało uniemożliwione przez Niemcy. Od tego czasu Federalne Ministerstwo Transportu i Komisja Europejska negocjują kompromis.

Czytaj więcej

Paliwo przyszłości może być z Patagonii

Wielu unijnych partnerów reagowało z irytacją na zachowanie Niemiec w sporze. W czwartek łotewski premier Krisjanis Karins mówił przed kamerami na marginesie szczytu UE o „bardzo, bardzo trudnym znaku na przyszłość”. Jednak radykalne zafiksowanie Unii Europejskiej na technologię wyłącznie akumulatorową była błędem od samego początku. Wiele firm takich jak Porsche, Lamborghini czy Ferrari podkreślały zalety stosowania paliwa syntetycznego w przyszłości. Ale nie jest to opinia wyłącznie marek produkujących samochody sportowe. Wiele ważnych osób w branży motoryzacyjnej, jak choćby Carlos Tavares, szef koncern Stallantis, czy prezes Mazdy w Europie - Martijn ten Brink podkreślają, że zakaz sprzedaży samochodów spalinowych nie jest dobrym rozwiązaniem. Jak podkreśla Brink do najważniejszych innowacji dochodzi wtedy, kiedy wyznacza się cel, ale nie wskazuje inżynierom technologię. Martijn ten Brink zadaje pytanie, czy rzeczywiście powinniśmy odrzucić wszystkie inne technologie, nawet te, o których jeszcze nie słyszeliśmy. Politycy powinni domagać się zeroemisyjnej przyszłości, a nie narzucać rozwiązania – podkreśla Brink.

Czytaj więcej

Nowy model Jeepa jednak z silnikiem spalinowym. Tańszy o 74 tys. zł od elektryka

Trudno się nie zgodzić z taką opinią. Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że zakaz sprzedaży samochodów innych niż elektryczne po 2035 roku to wizja irracjonalna. To nie jest kwestia wyboru przyszłości, ale kwestia możliwości. Nie zmienia to faktu, że samochody elektryczne w wielu przypadkach są przyjaznym rozwiązaniem nie tylko dla środowiska, ale również dla użytkownika. Powinniśmy dążyć do wzrostu sprzedaży samochodów z silnikami elektrycznymi, ale jednocześnie rozwijać nowe technologie napędu, które w przyszłości mogą się okazać bardziej ekologiczne od elektrycznego napędu.

Niemcy doszli do porozumienia z Komisją Europejską w sporze o przyszłość samochodów z silnikami spalinowymi. Poinformowali o tym Volker Wissing, niemiecki minister transportu i Frans Timmermans, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej. Wissing poinformował, że porozumienie zostało osiągnięte wczoraj późnym wieczorem. Droga do ponownej rejestracji po 2035 r. została otwarta dla pojazdów z silnikami spalinowymi, które wykorzystują wyłącznie paliwa neutralne dla klimatu. Według Wissinga konkretne kroki proceduralne i konkretny harmonogram zostały ustalone w sposób wiążący. „Chcemy, aby proces zakończył się do jesieni 2024 roku” - podkreślił niemiecki minister transportu.

Pozostało 84% artykułu
Ekologia
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Ekologia
Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej
Ekologia
Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty
Ekologia
Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2
Ekologia
Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO