Od lat odnosimy sukcesy w Polsce, a drugie miejsce za marką, która ma więcej aut do sprzedania, to wciąż bardzo dobry wynik – mówi Thomas Schäfer, prezes Skoda Auto.

Oczywiście nie zgadza się pan z poglądem, że Skoda to tak naprawdę Volkswagen, tylko pod czeską nazwą?

Oczywiście,że nie. Skoda należy do koncernu Volkswagen od prawie 30 lat. W tym czasie przekształciła się w silną, pewną siebie markę o wyraźnym profilu i lojalnymi klientami doceniającymi nasze produkty za dobrą jakość i przystępną cenę. Skoda ma własną bogatą historię, w 2020 roku obchodziliśmy 125. rocznicę powstania i jesteśmy jednym z pięciu najstarszych producentów samochodów na świecie, którzy wciąż istnieją.

Ale czy nie jest tak, że pozycja Skody na rynku stała się zbyt silna i odciąga klientów od Volkswagena? Nie brak opinii, że został pan wysłany do Skody, żeby trochę pociągnąć tę markę w dół?

Po pierwsze: moim zadaniem jest kontynuacja historii sukcesu Skody. Mogę budować na bardzo solidnych podstawach, które zespół wraz z moim poprzednikiem stworzył przez ostatnie lata. Jeszcze raz: Skoda zajmuje wyraźną pozycję i konsekwentnie koncentruje się na potrzebach klientów. Nasze modele oferują dobry stosunek jakości do ceny. Miło zaskakujemy naszych klientów pomysłami Simply Clever, przestronnością, łatwą obsługą i wzornictwem. Nasze modele są wyposażone w najnowszą technologię. Wyzwaniem, przed którym stoimy od kilku lat, jest fakt, że nasze fabryki pracują z wydajnością 118 proc. i wciąż nie jesteśmy w stanie sprostać zapotrzebowaniu. Jednocześnie przygotowujemy się do rozpoczęcia produkcji aut z segmentu podstawowego, także z mniejszą liczbą funkcji z wyższego segmentu.

Thomas Schäfer, prezes Skoda Auto.

Czego zatem możemy się spodziewać po tych podstawowych modelach?

W przypadku Kamiq zaoferujemy wersję bez skórzanych siedzeń i innych luksusów, a możliwości są potencjalnie nieograniczone. Poza tym Skoda nadal ma duży potencjał sprzedażowy w północnej Europie, także w Hiszpanii, Francji i Włoszech. Tam istnieje rynek nie tylko na najlepiej wyposażone modele, ale także na modele z wyposażeniem standardowym.

Nie jest pan zadowolony z udziału w rynku. Co więc jest takiego, że wasi konkurenci radzą sobie lepiej niż Skoda?

Niektórzy mają więcej dealerów, mają bardziej znane marki lub byli w stanie zaoferować szerszy wybór i nie zabrakło im mocy produkcyjnych. My po prostu nie wyprodukowaliśmy wystarczającej liczby samochodów.

W tym roku Skoda straciła miejsce w czołówce rankingu największych marek samochodów w Polsce właśnie z powodu problemów z dostępnością. Czy to się poprawi w przyszłości?

Od lat odnosimy sukcesy w Polsce, a drugie miejsce za marką, która ma więcej aut do sprzedania, to wciąż bardzo dobry wynik. Polski biznes Skody jest zbudowany na solidnych fundamentach i jestem pełen podziwu dla naszego zespołu za tak dobre radzenie sobie z kryzysem Covid-19 . Octavia nadal jest najlepiej sprzedającym sie modelem w Polsce. Dobrze sprzedaje się też Fabia, a w tym roku wypuszczamy nową wersję tego auta. Jestem przekonany, że 2021 będzie wspaniały dla Skody w Polsce. Oczekuje się, że w 2020 ogólny rynek skurczył się o 20 procent z powodu wiosennego lockdownu. W niektórych krajach salony samochodowe są nadal zamknięte. Dlatego sprzedaż Skody spadła o 20 proc. W stosunku do 2019 roku, kiedy osiągnęliśmy pułap 280 tysięcy. Jednocześnie będziemy jedną z nielicznych marek, które zamkną ten rok z zyskiem.

W jakim stopniu rynek chiński pomógł osiągnąć ten wynik?

To nasz największy rynek. Pomógł nam tam sposób, w jaki Chińczycy zareagowali na kryzys wywołany pandemią COVID-19 i stabilizowali swoją gospodarkę. Ożywienie nastąpiło tam bardzo szybko i już widzimy wzrost sprzedaży. Cała Grupa VW ma silną pozycję na rynku chińskim i jestem zadowolony ze sposobu, w jaki Chiny pozwoliły nam zniwelować problemy na innych rynkach.

Skoda Kodiaq GT oferowana wyłącznie na rynku chińskim.

Skoda weszła również na rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jak ważne są dla was te technologie?

Nowe technologie w przemyśle motoryzacyjnym są niezbędne. Coraz więcej krajów wprowadza ograniczenia dla pojazdów z silnikami spalinowymi. W Wielkiej Brytanii od 2030 roku takie auta nie będą już w ogóle sprzedawane. Także Dania i Norwegia zmierzają w tym kierunku. I prawdopodobnie już w tej dekadzie będziemy świadkami wielkiej transformacji elektrycznej. Tymczasem praktycznie wszyscy główni producenci samochodów wywodzą się z klasycznych firm motoryzacyjnych. Teraz musimy zarabiać, aby móc inwestować w elektromobilność i inne przyszłe technologie. Ta dekada będzie bardzo wymagająca, ale firma jest na to przygotowana. Przeniesiemy Skodę na wyższy poziom. Mamy już elektrycznego Enyaqa iV. I Jest zainteresowanie hybrydową wersją plug-in Superb. Potrzebujemy więcej samochodów elektrycznych i będziemy je mieć . Krok po kroku będziemy elektryfikować całą gamę naszych modeli.

Co jest największym wyzwaniem w zarządzaniu firmą w czasie pandemii COVID-19?

W czasie, gdy w Republice Czeskiej odnotowano największą liczbę dziennych zachorowań – 15/16 tys. w kraju o populacji 11 mln, naszym głównym priorytetem było – i nadal jest – „bezpieczeństwo przede wszystkim”. Zrobiliśmy wszystko, aby utrzymać Covid-19 z dala od naszych fabryk. Z partnerem społecznym KOVO wypracowaliśmy od początku pandemii ponad 80 konkretnych działań chroniących, pracowników. Nasi dostawcy również stanęli przed ogromnym wyzwaniem: normalnie mamy zapasy części wystarczające na cztery do pięciu dni. W szczycie kryzysu było to tylko 30 minut. Ostatecznie produkując i sprzedając mniej samochodów wyjdziemy z kryzysu z zyskiem.

Fuzja Fiat Chrysler Automobiles i PSA stała się faktem. Jak pana zdaniem wpłynie to na rynek?

PSA to bardzo mocny konkurent dla Skody, ale szczerze mówiąc mnie to nie przeszkadza. Mamy mocne portfolio modeli – nowe są Enyaq, Octavia, w przyszłym roku wprowadzimy na rynek nową Fabię, odświeżone SUV-y, a także pochodną Enyaqa. Największym problemem jest dla mnie zwiększenie mocy produkcyjnych, a konkurencja jest zawsze dobra.

Skoda Enyaq.

Skoda w swojej strategii 2025, planuje wyniesienie marki na wyższy poziom. Jak to będzie działać w praktyce?

Odkąd przyjechałem do Mlada Boleslav 5 miesięcy temu, wyznaczyliśmy sobie z zespołem trzy najważniejsze priorytety, aby prowadzić Škodę przez tę dekadę. Pierwsza to „Rozwiń”. Kontynuujemy więc naszą kampanię produktową, jeszcze lepiej wykorzystując potencjał na rynkach, na których już jesteśmy aktywni. Wciąż istnieje duży potencjał wzrostu, szczególnie w modelach najtańszych. Škoda jest w idealnym położeniu, aby go wykorzystać. Po drugie – „Eksploruj”. Zrobiliśmy już kluczowy krok, przejmując odpowiedzialność Grupy VW za region rosyjski. Obecnie odpowiadamy również za Afrykę Północną, obejmującą pięć rynków Egipt, Tunezje, Maroko, Libię i Algierię. Kolejnym regionem o dużym potencjale są kraje ASEAN, w tym takie kraje jak Kambodża, Malezja, Tajlandia i Wietnam. am mieszka ponad 660 milionów ludzi. Wreszcie – „Zaangażuj się”. Tu ważna jest współpraca z Grupą VW, partnerem społecznym Kovo, władzami i społeczeństwem. Tylko razem możemy skutecznie przeprowadzić Skodę przez proces transformacji. Ważne jest dla mnie również, abyśmy bardziej skupili się na zrównoważonym rozwoju i różnorodności.

Jak zareagował pan na wiadomość, kiedy zaproponowano panu przejęcie Skody Auto?

Akurat podpisywałem kontrakt z Ghaną , jako szef Volkswagen Group South Africa, kiedy zadzwonił do mnie prezes koncernu VW. Nie mogłem rozmawiać i o ceremonii oddzwoniłem . Wtedy zaproponował mi poprowadzenie Skody. Była pandemia, w RPA byliśmy praktycznie w areszcie domowym. Tymczasem słyszę, że mam lecieć do Czech i przejąć kierownictwo nad Skodą . Wydawało się, że cała ta propozycja pochodzi z innej planety. Dzięki niezwykłemu wysiłkowi udało mi się wtedy zarejestrować na lot repatriacyjny zorganizowany przez rząd niemiecki. Po pierwszych miesiącach spędzonych w Skodzie, muszę powiedzieć: to wspaniała marka z przekonującymi produktami i fantastycznym zespołem ponad 42 tysięcy pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Skoda liderem e-mobilności w 2020 roku

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sąd stwierdził, że numer rejestracyjny to nie dane osobowe

Czy tablice rejestracyjne przypisane do samochodu, stanowią dane osobowe czy też nie? Teraz sprawę ...

Torsten Mueller-Otvos i Cullinan

Torsten Mueller-Otvos, prezes Rolls Royce: To diament wśród wszystkich SUV-ów świata

Zapewniam, że jest to Rolls Royce w każdym calu i będzie Rolls Royce’m wśród ...

Coraz bardziej opóźniona budowa obwodnicy Warszawy

Znowu rośnie opóźnienie na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Już nie połowa 2021 r., ...

Polska branża moto łapie zadyszkę

Słabnie kondycja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Menedżerowie sektora oceniają sytuację w branży coraz gorzej: zarówno ...

Bezpieczniejsze drogi uratowałyby życie 1000 Polaków

W 2019 r. ponownie wzrosła liczba śmiertelnych ofiar wypadków komunikacyjnych w Polsce. To poważny ...

Porsche 935: Niespodziewana premiera w idealnym czasie i miejscu

Niespodzianki w świecie motoryzacji zdarzają się coraz rzadziej. Porsche się to udało. Podczas szóstej ...