Toyota będzie produkować w Polsce silniki dla Suzuki

Małolitrażowe jednostki napędowe mają powstawać w jednym z dwóch zakładów należących do Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) – dowiedziała się nieoficjalnie „Rzeczpospolita”. Japończycy mają fabryki w Wałbrzychu i Jelczu Laskowicach. Wartość inwestycji nie została jeszcze ujawniona.

Publikacja: 20.03.2019 08:57

Toyota będzie produkować w Polsce silniki dla Suzuki

Foto: fot. Toyota.

W Wałbrzychu produkowane są przekładnie do napędów hybrydowych oraz litrowe silniki benzynowe i skrzynie biegów, a w Jelczu – silniki benzynowe o pojemności 1,5 litra oraz diesle 1,4 i 2,2 litra. Toyota jeszcze nie informuje, który z tych zakładów zajmie się produkcją silników dla Suzuki. Natomiast decydując się na ulokowanie ich produkcji w Polsce wzięła pod uwagę zarówno typ jednostki (o małej pojemności, jakie już powstają w TMMP), jak również bliskość docelowych rynków (fabryka Suzuki w węgierskim Esztergom) oraz doświadczenie pracowników polskich zakładów.

""

Fabryka w Jelczu-Laskowicach / fot. Toyota

Foto: moto.rp.pl

W środę obaj producenci – Toyota Motor Corporation i Suzuki Motor Corporation – ogłosili też podjęcie współpracy w nowych dziedzinach, takich jak produkcja i popularyzacja zelektryfikowanych pojazdów. Będą przy tym wykorzystywać doświadczenia Toyoty w rozwijaniu technologii zelektryfikowanych napędów oraz rozwiązania Suzuki stosowane w budowie kompaktowych modeli. Toyota ma dostarczać Suzuki napędy hybrydowe oraz produkować dla partnera auta z napędem hybrydowym przeznaczone na rynki europejskie. Będą to samochody oparte na modelach RAV4 (produkowany w Japonii) i Corolla TC Kombi (produkowany w Wielkiej Brytanii). Ich produkcja ma ruszyć pod koniec przyszłego roku. Z kolei Suzuki będzie produkował dla Toyoty małe samochody na rynki Azji i Afryki.

CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Vitara: 30 lat tradycji

Inwestycje w fabryki na Dolnym Śląsku sprawiają, że region stanie się centrum wytwarzania napędów hybrydowych dla samochodów Toyoty przeznaczanych na europejski rynek. Do tej pory koncern rozwijał te technologie wyłącznie w Japonii. Jednak o ile produkcja przekładni hybrydowych ruszyła w Wałbrzychu jesienią ubiegłego roku, to zaplanowana produkcja 3-cylindrowego silnika o pojemności 1,5 l przeznaczonego dla napędów hybrydowych rozpocznie się dopiero we wrześniu 2020 roku. Wcześniej zakład w Jelczu zacznie wytwarzać nowoczesne silniki benzynowe o pojemności 2 litrów. Obie jednostki napędowe zaprojektowane zostały w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture).

""

fot. Suzuki

Foto: moto.rp.pl

Niewykluczone, że Toyota w przyszłości jeszcze bardziej rozwinie hybrydowe inwestycje na Dolnym Śląsku. Naturalnym krokiem byłoby dołożenie do produkowanej w Wałbrzychu przekładni także produkcji hybrydowego silnika 1,8 l natomiast do planowanego silnika hybrydowego 1,5 l z Jelcza – uruchomienie produkcji przekładni.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont