W Wałbrzychu produkowane są przekładnie do napędów hybrydowych oraz litrowe silniki benzynowe i skrzynie biegów, a w Jelczu – silniki benzynowe o pojemności 1,5 litra oraz diesle 1,4 i 2,2 litra. Toyota jeszcze nie informuje, który z tych zakładów zajmie się produkcją silników dla Suzuki. Natomiast decydując się na ulokowanie ich produkcji w Polsce wzięła pod uwagę zarówno typ jednostki (o małej pojemności, jakie już powstają w TMMP), jak również bliskość docelowych rynków (fabryka Suzuki w węgierskim Esztergom) oraz doświadczenie pracowników polskich zakładów.
Fabryka w Jelczu-Laskowicach / fot. Toyota
W środę obaj producenci – Toyota Motor Corporation i Suzuki Motor Corporation – ogłosili też podjęcie współpracy w nowych dziedzinach, takich jak produkcja i popularyzacja zelektryfikowanych pojazdów. Będą przy tym wykorzystywać doświadczenia Toyoty w rozwijaniu technologii zelektryfikowanych napędów oraz rozwiązania Suzuki stosowane w budowie kompaktowych modeli. Toyota ma dostarczać Suzuki napędy hybrydowe oraz produkować dla partnera auta z napędem hybrydowym przeznaczone na rynki europejskie. Będą to samochody oparte na modelach RAV4 (produkowany w Japonii) i Corolla TC Kombi (produkowany w Wielkiej Brytanii). Ich produkcja ma ruszyć pod koniec przyszłego roku. Z kolei Suzuki będzie produkował dla Toyoty małe samochody na rynki Azji i Afryki.
CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Vitara: 30 lat tradycji
Inwestycje w fabryki na Dolnym Śląsku sprawiają, że region stanie się centrum wytwarzania napędów hybrydowych dla samochodów Toyoty przeznaczanych na europejski rynek. Do tej pory koncern rozwijał te technologie wyłącznie w Japonii. Jednak o ile produkcja przekładni hybrydowych ruszyła w Wałbrzychu jesienią ubiegłego roku, to zaplanowana produkcja 3-cylindrowego silnika o pojemności 1,5 l przeznaczonego dla napędów hybrydowych rozpocznie się dopiero we wrześniu 2020 roku. Wcześniej zakład w Jelczu zacznie wytwarzać nowoczesne silniki benzynowe o pojemności 2 litrów. Obie jednostki napędowe zaprojektowane zostały w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture).