Niepewna przyszłość fabryki Opla w Gliwicach

Carlos Tavares, prezes francuskiego koncernu PSA, który chce odkupić Opla od General Motors, planuje rozmowy z Brytyjczykami i Niemcami o przyszłości zakładów Opla.

Publikacja: 20.02.2017 20:14

Fabryka Opla w Gliwicach należy do najbardziej efektywnych europejskich zakładów General Motors

Fabryka Opla w Gliwicach należy do najbardziej efektywnych europejskich zakładów General Motors

Foto: Fotorzepa, Magdalena Jodłowska

Niemcy już uzyskali zapewnienie, że wszystkie cztery zakłady w tym kraju na pewno będą działały do 2020 roku. – Gwarancji jednak nie ma – studzi nastroje niemieckie Ministerstwo Gospodarki. Oznaczałoby to, że Opel w tym kraju obejdzie się bez większych rewolucji praktycznie do zakończenia obecnej strategii PSA „Push to Pass”, wprowadzonej po ostrej restrukturyzacji przeprowadzonej przez Carlosa Tavaresa. „Push to Pass” ma jedno zadanie – wzmocnić konkurencyjną pozycję PSA na rynku europejskim i wypromować ją na świecie. A Opel, postrzegany jako solidna, niemiecka marka, mógłby w tym pomóc.

Niemiecki „Bild am Sonntag” podał informację, że cała transakcja miałaby zostać zakończona do 9 marca 2017 r. Tempo jest zatem ogromne, tymczasem na razie nie wiadomo, jaki plan wobec Opla i Vauxhalla ma szef PSA.

Niepewni przyszłości swoich dwóch fabryk w Ellesmere Port i Luton są Brytyjczycy, ale pojawiły się pogłoski, że Opel i PSA mogą dostać takie same biznesowe gwarancje, jakie premier Theresa May zaoferowała prezesowi Nissana Carlosowi Ghosnowi. To propozycja zwrotu 10-proc. cła, które mogłoby zostać wprowadzone na import samochodów po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE. Rozmowy z brytyjskim ministrem ds. biznesu i szefem związku zawodowego Unite są zaplanowane na najbliższy piątek, 24 lutego.

„Rzeczpospolita” zapytała Ministerstwo Rozwoju, czy jest w kontakcie z potencjalnym nowym inwestorem, skoro w Polsce znajduje się jedna z głównych fabryk Opla. Jednak takich rozmów na razie nie było. A w oświadczeniu resortu czytamy, że „General Motors jest bardzo ważnym, wieloletnim partnerem Polski i Ministerstwo Rozwoju jest z firmą w stałym kontakcie. Przedmiotem rozmów są wszystkie tematy istotne dla obu stron. Ministerstwo z dużym zainteresowaniem i wnikliwością obserwuje trwające negocjacje prowadzone przez General Motors z francuskim koncernem PSA w sprawie sprzedaży firmy Opel. Ich ewentualna finalizacja może doprowadzić do powstania europejskiego czempiona pod marką Opel”.

O swojej gotowości do rozmów z PSA napisali we wspólnym oświadczeniu NSZZ Solidarność General Motors Manufacturing Poland i Europejska Rada Zakładowa Opel/Vauxhall. Pracownicy Opla podkreślają w nim, że podstawą do rozmów na szczycie z ich punktu widzenia musi być jednoznaczne uznanie i wdrożenie istniejących umów i zobowiązań dotyczących zatrudnienia i inwestycji. Przy tym pracownicy polskiego Opla nie są przeciwni tej fuzji, widzą potencjalny efekt skali, ale jednocześnie chcą wiedzieć, jaką rolę będzie odgrywała marka Opel/Vauxhall w organizacji PSA. „Jesteśmy gotowi prowadzić rozmowy z PSA w przypadku nabycia Opla otwarcie i w sposób konstruktywny i doprowadzić je do końca jak najszybciej jest to możliwe” – czytamy w oświadczeniu Solidarności. Związkowcy apelują również o umiarkowanie w opiniach dotyczących tej fuzji, także ze względu na własne rodziny. Podobne oświadczenie zamieścili na swojej stronie internetowej w hiszpańskiej fabryce Opla w Saragossie.

Z Francuzami w imieniu pracowników ma rozmawiać potężny niemiecki związek zawodowy IG Metall.

Miliardowe przejęcie

2 mld dol. to najczęściej wymieniana kwota, jaką General Motors miałby otrzymać za Opla/Vauxhalla. Z tego na czysto do kasy Amerykanów miałby wpłynąć miliard, ponieważ pozostają np. zobowiązania wobec funduszu emerytalnego w brytyjskich fabrykach Opla. Europejska część GM miała już w 2016 r. przynieść zysk, ale przeszkodziła w tym decyzja Brytyjczyków o wyjściu z UE. Kosztowała ona Opla/Vauxhalla 300 mln euro strat. Ostatecznie za 2016 r. firma zanotowała straty w wysokości 267 mln dol.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana