Europejskie odrodzenie Fiata

Każdy z ostatnio wprowadzanych na rynek samochodów Fiata przypomina dawne dobre czasy. To dlatego Włosi nie tylko zwiększają sprzedaż, ale i odbierają konkurencji udziały w rynku.

Publikacja: 18.07.2015 10:38

Europejskie odrodzenie Fiata

Foto: Materiały prasowe

Wygrywają tempem wzrostu sprzedaży nie tylko z odwiecznymi rywalami Oplem i PSA Peugeot Citroen, ale także z Volkswaganem.

Czerwcowe wyniki sprzedaży Fiat i całej grupy Fiat Chrysler Automobiles są imponujące. Wzrost o 18,1 proc w porównaniu z 2014 i o 12,9 proc. w okresie I-VI 2015. Tym samym udział rynkowy Fiata zwiększył się z 4,8 do 4,9 w okresie I półrocza i z 6,2 do 6,5 proc za czerwiec 2015 w porównaniu z tym samym miesiącem 2014 roku.

Bo i Fiat i FCA trafiły wreszcie w gusta klientów. Auta mają stylistyczną lekkość Fiata z najlepszych czasów tej marki. Efektywne i oszczędne silniki, także z fabryki w Bielsku Białej, przy tym dobrze się prowadzą. Dopieszczone w środku, jako to najlepiej potrafią zrobić włoscy styliści, przy tym jeszcze nowoczesne systemy IT, z których akurat Fiat nie był znany do czasu wprowadzenia „500″ w 2007 roku. Tyle, że wtedy była to technologia analogowa, a teraz – cyfrowa.

Pozycja produkowanej w Tychach „500″ jest niezagrożona. To nadal najlepiej sprzedające się auto w swoim segmencie z 15 procentowym udziale. Że sytuacja się nie zmieni, a być może nawet poprawi daje nadzieję fakt, że Fiat postanowił nie być chciwy i pokazany w ostatni wtorek w Turynie odświeżony model „500″ nie jest droższy od poprzednika, chociaż i styliści i inżynierowie wyraźnie się napracowali.

Spodobał się również nowy sedan Aegea, pokazany na salonie motoryzacyjnym w Stambule (auto ma być produkowane w Turcji, sprzedaż od jesieni), dobrze została przyjęta nowa Alfa Romeo Giulia, która ma szybko rozbudować wokół siebie „rodzinę”. W ten projekt FCA zaangażowała 5 mld euro, a Sergio Marchionne liczy, że wreszcie zacznie zarabiać na flagowym modelu koncernu. Giulia dostała wszystko, co FCA ma najlepsze – jak chociażby silnik od Ferrari.—To projekt mojego życia, w każdym razie jeden z najważniejszych- mówi Marchionne.W żaden inny nie zaangażowałem się tak operacyjnie i emocjonalnie – dodaje. Na razie jednak sprzedaż ciągną produkowane w fabryce Mirafiori pod Turynem – mały SUV Fiat500x oraz Jeep Renegade. Europejski Jeep praktycznie co miesiąc znajduje dwukrotnie większą liczbę klientów. Obydwa auta są na rynku nowe, nie ma więc porównań z wynikami zeszłorocznymi , ale ze sprzedażą odpowiednio 10,4 i 12,5 tysięcy tylko w pierwszym kwartale 2015 mają ogromną szansę wzrostu. Tym bardziej,że według prognoz ma to być najszybciej rosnący segment w europejskiej motoryzacji. Na razie liderem jest tam Renault Captur przed Oplem Mokką i Peugeotem 2008,oraz Dacią Dustere i Nissanem Juke.

Renegade i Fiat 500x zajęły odpowiednio 6. i 7. pozycję. — To Stany Zjednoczone jako pierwsze zakochały się w SUVach i nie ma żadnego powodu, aby Europa nie skopiowała tych gustów – uważa Justin Cox, analityk LMC Automotive. Jego zdaniem podobne szanse wzrostu mają auta z napędem elektrycznym. Na razie potencjalne, bo muszą stanieć przy jednocześnie wydłużonym zasięgu, więc trochę to potrwa. Ale i na samym rynku małych SUVów konkurencja się zaostrzy, bo pojawi się AudiQ1 i mały Volkswagen Tiguan. To powinno pobudzić rynek niemiecki, który jak na razie tej nowej tendencji się opiera. Według prognoz IHS Automotive w ciągu trzech najbliższych lat we Francji sprzedaż ma wzrosnąć z obecnych 158 tys. do 270, w Wielkiej Brytanii ze 129 tys. do 202,we Włoszech – i to jest wielka szansa dla Jeepa i Fiata z 78 tys do 201, w Niemczech z 76 do 170, wreszcie w Hiszpanii z 39 do 88 tys.

—Co ciekawe,kiedy pojawiła się na rynku 500x, zwiększył się także popyt na 500L- mówi Luca Napolitano,szef Fiata na Europę,Bliski Wschód Afrykę. Tyle,że to nadal za mało. Nie ma następcy Bravo, Punto. —Spokojnie, poczekajmy do salonu samochodowego w Genewie. Dla nas będzie przełomowy – powiedział „Rzeczpospolitej” Napolitano.

Dla Polaków oczywiście pozostaje pytanie : jakie nowe auto będzie produkowane w fabryce w Tychach? I kiedy? Sergio Marchionne, dyrektor generalny FCA i mózg operacyjny koncernu podczas zeszłorocznego salonu w Paryżu rzucił datę 2018. Czyli decyzja musi zostać ogłoszona ne później, niż w 2016. Czy będzie to już Międzynarodowy Salon samochodowy w Genewie, o którym Luca Napolitano mówi, że dla Fiata będzie przełomowy? W każdym razie uważnie trzeba patrzeć na jedną informację : jakie plany produkcyjne Marchionne ma dla fabryki Fiata w Pomigliano d’Arco pod Neapolem. To tam pojechała Panda z fabryki w Tychach. I zapewne stamtąd także wróci.

Wygrywają tempem wzrostu sprzedaży nie tylko z odwiecznymi rywalami Oplem i PSA Peugeot Citroen, ale także z Volkswaganem.

Czerwcowe wyniki sprzedaży Fiat i całej grupy Fiat Chrysler Automobiles są imponujące. Wzrost o 18,1 proc w porównaniu z 2014 i o 12,9 proc. w okresie I-VI 2015. Tym samym udział rynkowy Fiata zwiększył się z 4,8 do 4,9 w okresie I półrocza i z 6,2 do 6,5 proc za czerwiec 2015 w porównaniu z tym samym miesiącem 2014 roku.

Pozostało 90% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana