FCA: układ zbiorowy zaakceptowany

Motoryzacja FCA: znikną dwie stawki zaszeregowania Branżowy związek zawodowy UAW podał, że jego członkowie ratyfikowali dużą większością 4-letni układ zbiorowy pracy we Fiacie Chryslerze po odrzuceniu we wrześniu poprzedniej propozycji.

Publikacja: 24.10.2015 09:11

Nowe porozumienie wchodzące w życie od 26 października przewiduje szybsze dochodzenie do najwyższej stawki godzinowej przez młodszych stażem pracowników zaszeregowanych niżej; dwustopniowy system wprowadzono w 2007 r.: starsi stażem otrzymywali wyższą stawkę, przyjmowani do pracy po tym roku — niższą.

Nowy układ zbiorowy został zaaprobowany przez 77 proc. uczestniczących w głosowaniu, będzie dotyczyć 40 tys. pracowników FCA zrzeszących w UAW w Stanach. Zostanie ponadto wykorzystany przez związek jako wzorzec do negocjowania podobnych umów w General Motors i Fordzie, w których pracuje po ok. 52 700 pracowników członków związku.

Fiat Chrysler stwierdził, że nowe porozumienie „stawowi inwestycję w nasza amerykańską siłę roboczą i uznaje jej wkład we wzrost firmy w ostatnich 6 latach”. Członkowie UAW poświęcili korzyści w umowie z 2011 r., a 2 lata wcześniej poszli na ustępstwa, aby pozwolić dawnemu Chryslerowi przeprowadzić postępowanie upadłościowe i doprowadzić do przejęcia w nim udziału i zarządzania przez Fiata. Do pełnej fuzji obu firm doszło w 2014 r.

FCA jest teraz rentowny, ale nie tak jak GM czy Ford. Szefowie obu tych ostatnich koncernów stwierdzili niedawno, że ich zyski nie są nadmierne i nie pozwalają na zwiększenie kosztów pracowniczych do takiego stopnia, aby firmy przestały być konkurencyjne wobec firm zagranicznych mających fabryki w Stanach czy wobec FCA praktycznie przez ulicę. GM podał wcześniej o rekordowym dotąd w tym roku zysku brutto 3,1 mld dolarów i marży operacyjnej w Ameryce Płn. 10,5 proc. Ford miał w II kwartale 2,9 mld dolarów, a w ubiegłym roku 6,9 mld dolarów.

Koszty te w FCA były nisze niż w GM i Fordzie, bo pracowało w nim więcej, ok. 45 proc. niedawno zatrudnionych pracowników, niżej zaszeregowanych. W GM jest ich ok. 20 proc., a w Fordzie 29 proc.

Przywódcy związku uzyskali w tym roku poparcie dołów hasłem „przyszła nasza pora” odebrania nagrody po dwóch układach od 2007 r., w których ustąpili, gdy wielka trójka z Detroit miała poważne kłopoty finansowe. reuters, p. r.

Nowe porozumienie wchodzące w życie od 26 października przewiduje szybsze dochodzenie do najwyższej stawki godzinowej przez młodszych stażem pracowników zaszeregowanych niżej; dwustopniowy system wprowadzono w 2007 r.: starsi stażem otrzymywali wyższą stawkę, przyjmowani do pracy po tym roku — niższą.

Nowy układ zbiorowy został zaaprobowany przez 77 proc. uczestniczących w głosowaniu, będzie dotyczyć 40 tys. pracowników FCA zrzeszących w UAW w Stanach. Zostanie ponadto wykorzystany przez związek jako wzorzec do negocjowania podobnych umów w General Motors i Fordzie, w których pracuje po ok. 52 700 pracowników członków związku.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana