Nasz przemysł motoryzacyjny nabiera rozpędu. Tegoroczny eksport ma przebić kolejny rekordowy poziom 21 mld euro, a dzięki nowym inwestycjom szykuje się wzrost liczby miejsc pracy. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl na koniec 2015 r. na rzecz przemysłu motoryzacyjnego w Polsce zatrudnionych mogło być ponad 285 tys. osób.
– Zakładamy utrzymanie w zatrudnieniu kilkuprocentowego trendu wzrostowego – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Może się więc okazać, że przemysł motoryzacyjny już na koniec tego roku będzie dawał pracę nawet 300 tys. osób.
Tymczasem trwa już rekrutacja na rok przyszły: agencja zatrudnienia Manpower podała, że poszukuje kilkuset osób do uruchamianej w styczniu w Dąbrowie Górniczej fabryki filtrów firmy NGK Ceramics.
Produkcja w górę
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), po I kwartale produkcja sprzedana całej branży sięgnęła 35,1 mld zł i okazała się wyższa niż rok wcześniej o 9,2 proc. Wzrost produkcji to głównie zasługa sektora części i komponentów produkowanych w Polsce dla zagranicznych fabryk samochodów.
W całym ub.r. wartość eksportu części sięgnęła 8,97 mld euro i była o 12,6 proc. wyższa niż rok wcześniej, przy czym przypadło na nie prawie 44 proc. całej zagranicznej sprzedaży produkcji motoryzacyjnej. Dwaj producenci części i komponentów – Grupa Valeo oraz TRW Polska – znaleźli się w pierwszej setce największych polskich firm na Liście 500 „Rzeczpospolitej”.