Branża motoryzacyjna mocno dodaje gazu

W 2016 r. zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce może sięgnąć 300 tys. osób.

Publikacja: 10.05.2016 20:56

Branża motoryzacyjna mocno dodaje gazu

Foto: Bloomberg

Nasz przemysł motoryzacyjny nabiera rozpędu. Tegoroczny eksport ma przebić kolejny rekordowy poziom 21 mld euro, a dzięki nowym inwestycjom szykuje się wzrost liczby miejsc pracy. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl na koniec 2015 r. na rzecz przemysłu motoryzacyjnego w Polsce zatrudnionych mogło być ponad 285 tys. osób.

– Zakładamy utrzymanie w zatrudnieniu kilkuprocentowego trendu wzrostowego – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Może się więc okazać, że przemysł motoryzacyjny już na koniec tego roku będzie dawał pracę nawet 300 tys. osób.

Tymczasem trwa już rekrutacja na rok przyszły: agencja zatrudnienia Manpower podała, że poszukuje kilkuset osób do uruchamianej w styczniu w Dąbrowie Górniczej fabryki filtrów firmy NGK Ceramics.

Produkcja w górę

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), po I kwartale produkcja sprzedana całej branży sięgnęła 35,1 mld zł i okazała się wyższa niż rok wcześniej o 9,2 proc. Wzrost produkcji to głównie zasługa sektora części i komponentów produkowanych w Polsce dla zagranicznych fabryk samochodów.

W całym ub.r. wartość eksportu części sięgnęła 8,97 mld euro i była o 12,6 proc. wyższa niż rok wcześniej, przy czym przypadło na nie prawie 44 proc. całej zagranicznej sprzedaży produkcji motoryzacyjnej. Dwaj producenci części i komponentów – Grupa Valeo oraz TRW Polska – znaleźli się w pierwszej setce największych polskich firm na Liście 500 „Rzeczpospolitej”.

Nowe fabryki

Wyniki branży powinny się poprawiać, bo produkcja będzie dalej rosła. Od początku roku uruchomiono już dwie duże inwestycje: w kwietniu zakład koncernu Nexteer Automotive produkujący układy kierownicze, natomiast w styczniu – fabrykę wiązek kablowych PKC Group w Białogardzie.

Dwie kolejne budowy rozpoczęto: w marcu w Stalowej Woli wystartowała inwestycja Grupy Uniwheels, która buduje już trzeci w Polsce zakład produkcji felg aluminiowych. W przyszłym roku stanie się on częścią największego na świecie kompleksu produkcji felg o zdolnościach wytwórczych do 10 mln obręczy rocznie.

Z kolei w kwietniu w Myślenicach rozpoczęła się rozbudowa zakładu Cooper Standard Polska, produkującego systemy uszczelnień samochodowych z planowanym zatrudnieniem 700 osób.

Pojawiły się także zapowiedzi zupełnie nowych przedsięwzięć. W ubiegłym miesiącu budowę wartego przeszło 80 mln zł zakładu produkującego plastikowe elementy samochodowych wnętrz zapowiedział Industrias Alegre Poland. Dwa miesiące wcześniej poinformowano o budowie przez Panattoni Europa zakładu w Koluszkach dla norweskiej firmy Kongsberg Automotive.

Dynamika inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym jest imponująca. Według danych PZPM i firmy doradczej KPMG wartość nakładów inwestycyjnych w branży w 2015 r. przekroczyła 7 mld zł i była o 23,4 proc. wyższa niż w roku 2014. Tymczasem już wkrótce powinien zadziałać magnes dwóch kolejnych wielkich inwestycji mających przyciągać dziesiątki kooperantów: uruchamianej na przełomie III i IV kwartału fabryki samochodów dostawczych Volkswagena we Wrześni oraz zapowiedzianej przez Daimlera fabryki silników w Jaworze. Zwłaszcza że ta ostatnia będzie pierwszym w Polsce zakładem koncernu produkującego auta segmentu premium.

– To wyraźny sygnał dla kolejnych producentów, że w Polsce można i warto inwestować – uważa Jakub Faryś, prezes PZPM. Jego zdaniem liczba nowych miejsc pracy utworzonych przez kooperantów Daimlera w Jaworze może być wielokrotnie wyższa niż w samej fabryce silników.

Coraz więcej silników

Niemiecka inwestycja przyczyni się do znaczącego zwiększenia (w 2019 r.) produkcji i eksportu jednostek napędowych z Polski, który w 2015 r. przekroczył 2 mld euro.

Ale nie tylko ona: trwa przebudowa kosztem blisko 250 mln euro fabryki silników należącej do General Motors Manufacturing Poland w Tychach, skąd za dwa lata zaczną wyjeżdżać nowe, 4-cylindrowe jednostki przeznaczone dla opli. Zdolności produkcyjne zakładu mają sięgnąć 200 tys. silników rocznie.

Obecnie silniki produkowane są przez zakłady Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu, Toyota Motor Industries Poland w Jelczu Laskowicach oraz FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej. Dobra koniunktura w sprzedaży aut w UE daje im szansę na wzrost produkcji.

Produkcja w Polsce jest nowoczesna i innowacyjna

Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych branża motoryzacyjna jest w Polsce największym dostarczycielem zagranicznych inwestycji pod względem planowanych nakładów.

I są to w zdecydowanej większości inwestycje w produkcję części i komponentów. Co istotne, producenci inwestują znaczne środki w badania i rozwój: powstają ośrodki zatrudniające wysokiej klasy specjalistów, pracujące nad przyszłościowymi technologiami. Przykładem jest Nexteer, który w połowie roku otworzy w Tychach swoje europejskie Centrum Techniczne. Będzie tam prowadzić prace nad najnowszymi typami systemów sterowania pojazdów: od budowy prototypów po testy na nowo powstałym torze. Będą tam również opracowywane programy związane z tworzeniem autonomicznych pojazdów.

Nasz przemysł motoryzacyjny nabiera rozpędu. Tegoroczny eksport ma przebić kolejny rekordowy poziom 21 mld euro, a dzięki nowym inwestycjom szykuje się wzrost liczby miejsc pracy. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl na koniec 2015 r. na rzecz przemysłu motoryzacyjnego w Polsce zatrudnionych mogło być ponad 285 tys. osób.

– Zakładamy utrzymanie w zatrudnieniu kilkuprocentowego trendu wzrostowego – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Może się więc okazać, że przemysł motoryzacyjny już na koniec tego roku będzie dawał pracę nawet 300 tys. osób.

Pozostało 90% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana