Rekordowy rok na polskim rynku aut

Branża motoryzacyjna spodziewa się dalszej poprawy wyników w najbliższych 6 miesiącach.

Publikacja: 23.12.2017 11:00

Opel Grandland X ma być jednym z atutów sprzedażowych niemieckiej marki działającej już pod skrzydła

Opel Grandland X ma być jednym z atutów sprzedażowych niemieckiej marki działającej już pod skrzydłami francuskiego PSA.

Foto: materiały prasowe

Już trzydzieści dwa miesiące trwa nieprzerwany wzrost sprzedaży samochodów w Polsce. W listopadzie liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych sięgnęła 45,96 tys. sztuk. To o 9 proc. więcej niż przed rokiem. I choć wynik jest o ułamek procenta słabszy w porównaniu z październikiem, to – jak podaje Instytut Samar – w danych skumulowanych liczonych od stycznia sprzedaż przekroczyła 491,4 tys., co jest rezultatem o przeszło 15 proc. lepszym niż osiągnięty w 11 miesiącach ubiegłego roku.

Wszystko wskazuje, że mijający rok okaże się dla branży motoryzacyjnej wyjątkowo korzystny. Sprzedaż samochodów osobowych zwiększyła się w ub. miesiącu o prawie 11 proc. w ujęciu rocznym, sięgając 41,23 tys. sztuk. Od stycznia rejestracje wzrosły o 17,4 proc. do 437,3 tys. Według prognoz Samaru, liczba rejestracji osobówek w całym 2017 r. sięgnie 490 tys. – To będzie najlepszy wynik od 17 lat – twierdzi Dariusz Balcerzyk, analityk Samaru.

Firmy ciągną rynek

To będzie również rok zakupów firmowych. Od dłuższego czasu to właśnie przedsiębiorcy stanowią siłę napędową zakupu nowych samochodów w Polsce. Tylko w ubiegłym miesiącu rejestracje na firmy zwiększyły się o jedną dziesiątą w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem. Z kolei od stycznia do listopada zakupy klientów instytucjonalnych podskoczyły aż o jedną piątą. To sprawiło, że polski rynek samochodów osobowych rozkręca się w tym roku szybciej niż w pozostałych krajach Europy. 17,4-procentowy wzrost rejestracji jest najwyższym spośród 10 największych rynków w Unii Europejskiej. Na drugim miejscu pod względem dynamiki wzrostu znalazła się Holandia (15,3 proc.) a na trzecim Włochy (8,7 proc.). Liderami pod względem liczby nowo rejestrowanych samochodów pozostają dwa największe rynki kontynentu: Niemcy (prawie 3,1 mln rejestracji nowych samochodów osobowych) i Wielka Brytania (niespełna 2,4 mln).

Można się spodziewać, że grudzień przyniesie dalsze umocnienie udziału firm w zakupach aut. Jak wynika ze statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, obecnie przekracza on poziom 2/3. W rzeczywistości może sięgać nawet 3/4. To dlatego, iż rejestracje spółek cywilnych i osób prowadzących jednoosobową działalność klasyfikowane są po stronie klientów indywiduwalnych.

Lider wciąż ten sam

Mijający rok będzie w Polsce należał do Skody. Czeska marka ma obecnie prawie 13-procentowy udział w rynku (56,8 tys. rejestracji po 11 miesiącach) i dużą przewagę nad najważniejszymi konkurentami – Toyotą (45,7 tys.) i Volkswagenem (43,8 tys.). To sprawia, że najpopularniejszym modelem na polskim rynku pozostanie Skoda Octavia, a tuż za nią uplasuje się Skoda Fabia. Kolejne miejsca najprawdopodobniej zajmą: Opel Astra, Volkswagen Golf oraz Toyota Yaris. Jednak o ile w pierwszej piątce liderów wśród modeli prawdopodobnie kolejność się nie zmieni, to na dalszych miejscach rankingu może dojść do przetasowań. Z początkiem grudnia kolejne marki wprowadziły rabaty rocznikowe. A to będzie zachęcać do zakupów, także klientów indywidualnych.

Obecny rok do wyjątkowo udanych zaliczy także Fiat. Włoską markę wyciągnęło z niebytu Tipo. Dzięki niemu sprzedaż tego producenta zwiększyła się po jedenastu miesiącach o przeszło 63 proc. do 13,1 tys. sztuk. I był to zdecydowanie największy wzrost w pierwszej piętnastce najpopularniejszych w Polsce marek. W sumie aż 13 marek odnotowało dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Najsłabszy okazał się Ford, któremu udało się zwiększyć sprzedaż o zaledwie nieco ponad 2 proc.

Mijające 12 miesięcy okazało się przełomowym momentem w historii Opla. Niemiecka marka znajduje się już pod skrzydłami PSA. Ale jeśli na rynku europejskim Opel notował w tym roku spadki, to w Polsce radzi sobie całkiem dobrze. Po 11 miesiącach sprzedaż przekroczyła 32,7 tys. aut i ma spore szanse dalszego wzrostu dzięki odświeżeniu oferty. Nowa Insignia jest typowana na jednego z liderów w segmencie flotowym, natomiast o klienta indywidualnego mogą z powodzeniem zawalczyć nowe modele Crossland X i Grandland X. Oba są zresztą efektem niemiecko-francuskiej współpracy. Ten pierwszy jest spokrewniony z Citroenem C3 Aircross. Z kolei Grandland X powstał w oparciu o tę samą platformę, na której zbudowany jest Peugeot 3008, wybrany wiosną w Genewie „Samochodem Roku 2017″. Jest także największym członkiem rodziny X, czyli gamy SUV-ów i crossoverów Opla. W polskich salonach zadebiutował w październiku, krótko po światowej premierze na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie.

Liczą na dalszy wzrost

Jak wynika z opublikowanego w ub. tygodniu badania Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy doradczej KPMG, menedżerowie w polskiej branży motoryzacyjnej spodziewają się zwiększenia sprzedaży w ciągu następnych 6 miesięcy. I chodzi nie tylko o samochody, ale o m.in. pojazdy specjalne, a także części i komponenty. – Żadna z badanych firm nie zadeklarowała, że w ciągu następnych 6 miesięcy spodziewa się spadku poziomu sprzedaży, eksportu bądź dochodów – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Podobne nastroje panują wśród dystrybutorów pojazdów i części. Blisko 60 proc. menedżerów przedsiębiorstw dystrybucyjnych deklaruje, że ich firmy w ciągu następnych 6 miesięcy zwiększą poziom sprzedaży.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Już trzydzieści dwa miesiące trwa nieprzerwany wzrost sprzedaży samochodów w Polsce. W listopadzie liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych sięgnęła 45,96 tys. sztuk. To o 9 proc. więcej niż przed rokiem. I choć wynik jest o ułamek procenta słabszy w porównaniu z październikiem, to – jak podaje Instytut Samar – w danych skumulowanych liczonych od stycznia sprzedaż przekroczyła 491,4 tys., co jest rezultatem o przeszło 15 proc. lepszym niż osiągnięty w 11 miesiącach ubiegłego roku.

Pozostało 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera