To znaczy, że od momentu, kiedy Volkswagen zaczął produkcję na polskim rynku, łączna kwota inwestycji przekroczy 2 mld euro. — To jeden z naszych największych i najważniejszych zakładów w całym koncernie – powiedział „Rzeczpospolitej” Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.
Polskie zakłady Volkswagena we Wrześni i Antoninku pod Poznaniem wyprodukowały w 2017 roku 240 tys. samochodów : T6, Caddy i Crafterów, który jest już produkowany we wszystkich zaplanowanych 69 wariantach. Plany na 2018, to zwiększenie jej do 286,5 tys. sztuk. W tym samych Crafterów ma być 70 tysięcy. — W tej chwili jest to już o 100 tys. więcej, niż w naszym zakładzie w Hanowerze – mówi Jens Ocksen. Oprócz tego podpoznańskie zakłady VW , które w tej chwili zatrudniają 11 tys. pracowników , produkują i eksportują również komponenty. — Osiągnięcie takiej liczby wyprodukowanych aut wymagało od nas dużej dyscypliny i ogromnego zaangażowania samych pracowników – przyznaje Dietmar Nich, dyrektor zakładu Caddy /T w Antoninku. —Jesteśmy też przygotowani do uruchomienia w 2019 roku osobowej wersji Craftera – ujawnił Ralf Nitschke, szef zakładu Crafter we Wrześni, gdzie wkrótce zostanie uruchomiona trzecia zmiana.
Plany inwestycyjne wyglądają tak: W marcu 2018 mają być gotowe nowe miejsca postojowe. Pod koniec roku w grudniu – hala logistyczna, a w czerwcu 2019 spawalnia. — Dla nas największym wyzwaniem , będzie rozbudowa lakierni , bo nie możemy sobie pozwolić na wyłączenie tej części fabryki na czas inwestycji, więc przez 5 dni w tygodniu będzie tam się odbywała produkcja, a sobotę i niedzielę wejdą firmy rozbudowujące tę część naszego zakłady- mówi szef VW Poznań. — Taka forma rozbudowy, na „żywym organizmie” jest znacznie trudniejsza, niż gdybyśmy budowali wszystko od zera- dodaje. Rozbudowa zakładu w Antoninku, która rozpocznie się na wiosnę, a zakład ma być gotowy do produkcji nowego Caddy 5 w 2020 roku. Dla tego auta VW zaplanował także napęd alternatywny. W ubiegłym roku z taśm produkcyjnych zjechało 164,6 tys. Caddy, czyli najwęcej od czasu powstania Volkswagen Poznań w 1993 roku.
Podpoznańskie zakłady Volkswagena są już w pełni gotowe do produkcji samochodów z napędem elektrycznym. Firma współpracuje z Politechniką Poznańską, gdzie ma powstać Wydział Elektromobilności. — Na razie zajmujemy się opisem tego projektu – mówi Jolanta Musielak, odpowiadająca za sprawy personalne i organizacyjne VW Poznań.
Już zresztą wyprodukowano prototypy takich pojazdów, które zostały zabudowane w fabrice w Hanowerze i teraz są testowane przez klientów. —To dla nas wielkie wyzwanie, ale uczestnictwo w projekcie produkcji aut elektrycznych oznacza dla nas poważne powiększenie portfolio produktów Odlewni Volkswagen Poznań. A to z kolei gwarantuje bezpieczną przyszłość zakładu – cieszył się Thomas Kreuzinger –Janik, dyrektor Odlewni VWP.