Autonomiczne auta wjadą na autostrady

Wielka Brytania jest pierwszym krajem na świecie, która zezwoli na wjazd aut autonomicznych na autostrady. Odpowiednia ustawa ma zostać zatwierdzona w najbliższą środę przez Parlament.

Publikacja: 13.03.2016 16:05

Autonomiczne auta  wjadą na autostrady

Foto: Bloomberg

Do produkcji aut autonomicznych, które w jeździe mają być bezpieczniejsze niż te, w których niezbędny jest kierowca, są już gotowe koncerny motoryzacyjne, najbardziej zaawansowane są Mercedes Benz, BMW, Audi oraz Nissan. Eksperci Daimlera zapewniają również, że  do współpracy gotowi są ubezpieczyciele, bo w przypadku kolizji w której brałoby udział auto autonomiczne ustalenie winnego jest wyjątkowo proste, bo  całe zdarzenie nagrają kamery.

W tej sytuacji Brytyjczycy uznali, że nie ma co czekać i pierwsze pojazdy autonomiczne mogą już wkrótce znaleźć się na brytyjskich drogach. Będą to  jazdy testowe,  które  rozpoczną się na drogach lokalnych, potem  od 2017 roku auta stopniowo mają być wpuszczane na  autostrady i drogi strategiczne .  Brytyjczycy uznali, że  w ten sposób ułatwią udoskonalenie technologii tak, aby jeszcze pod koniec tego dziesięciolecia pojazdy „bez kierowcy” mogły już z powodzeniem swobodnie jeździć po drogach. Minister skarbu Wielkiej Brytanii, George Osborne chce aby administracyjne bariery dla takiego ruchu zniknęły jeszcze podczas tej kadencji Parlamentu i uważa, że taka decyzja będzie kolejnym  innowacyjnym impulsem  dla brytyjskiej gospodarki. Producenci aut  tylko na to czekali.

Mercedes pokazał swój F015 ponad rok temu w Detroit.  Tam wrażenie robiły nie tylko autonomiczne możliwości auta, ale i luksusowe „klubowe”  wyposażenie, np.  obrotowe fotele, które umożliwiały kierowcy akurat nie prowadzącemu auta odwrócenie się do pasażerów jadącym  na tylnych siedzeniach. Wcześniej  zademonstrował autonomiczną ciężarówkę, która była testowana  na zamkniętej autostradzie pod Berlinem.  Jeszcze wcześniej możliwości auta autonomicznego pokazywał w Kalifornii Nissan, ale też na zamkniętym torze samochodowym. Tuż po kończącym się 13 marca salonie samochodowym w Genewie  takie auto – A8 pokazał Audi. A tydzień temu auto przyszłości – Vision  Next 100 zademonstrował na  święcie swojego 100-lecia BMW. To  zaawansowana wersja, która na przedniej szybie wyświetla wszystkie parametry, a ty ostrzeżenia np. przed rowerzystą  niewidocznym dla kierowcy.

Osborne uważa, że  jasne postawienie sprawy  przyniesie gospodarce brytyjskiej  znaczący udział w produkcji aut autonomicznych   który jest szacowany na przynajmniej 900 mld funtów  w roku 2015. Brytyjczycy chcą pokazać, że takie auta  nie są  zagrożeniem na drogach.

Niemcy, którzy podchodzą do takich projektów  ostrożniej zamierzają wydzielić dla pilotażowych projektów  odcinek autostrady A9 łączącej Monachium z Berlinem.

Wiadomo, że Nissan zamierza produkować auta autonomiczne w brytyjskiej fabryce w Sunderland, Jaguar Land Rover chce  testować swoje pojazdy w pobliżu fabryki w West Midlands. Wiadomo również, że na  brytyjskie testy mają  zostać wyznaczone specjalne pasy ruchu, a testy będą odbywały się bez zamykania autostrad.

Do produkcji aut autonomicznych, które w jeździe mają być bezpieczniejsze niż te, w których niezbędny jest kierowca, są już gotowe koncerny motoryzacyjne, najbardziej zaawansowane są Mercedes Benz, BMW, Audi oraz Nissan. Eksperci Daimlera zapewniają również, że  do współpracy gotowi są ubezpieczyciele, bo w przypadku kolizji w której brałoby udział auto autonomiczne ustalenie winnego jest wyjątkowo proste, bo  całe zdarzenie nagrają kamery.

W tej sytuacji Brytyjczycy uznali, że nie ma co czekać i pierwsze pojazdy autonomiczne mogą już wkrótce znaleźć się na brytyjskich drogach. Będą to  jazdy testowe,  które  rozpoczną się na drogach lokalnych, potem  od 2017 roku auta stopniowo mają być wpuszczane na  autostrady i drogi strategiczne .  Brytyjczycy uznali, że  w ten sposób ułatwią udoskonalenie technologii tak, aby jeszcze pod koniec tego dziesięciolecia pojazdy „bez kierowcy” mogły już z powodzeniem swobodnie jeździć po drogach. Minister skarbu Wielkiej Brytanii, George Osborne chce aby administracyjne bariery dla takiego ruchu zniknęły jeszcze podczas tej kadencji Parlamentu i uważa, że taka decyzja będzie kolejnym  innowacyjnym impulsem  dla brytyjskiej gospodarki. Producenci aut  tylko na to czekali.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana