Koncern motoryzacyjny, który powstał po połączeniu francuskiej Grupy PSA i niemiecko-brytyjskiego Opla/Vauxhalla z udziałem w rynku zbliżonym do 17 proc. i pięcioma markami – Peugeot, Citroen, DS, Opel i Vauxhall – wyprzedzi Grupę Renault i będzie drugi pod względem wielkości po Grupie Volkswagena.
PSA zapłaciła General Motors za europejską część amerykańskiego koncernu 2,2 mld euro. Synergia wynikająca z tej fuzji szacowana jest na 1,7 mld euro rocznie. Ma ona polegać między innymi na wykorzystywaniu wspólnych platform np. dla Corsy, Peugeota 208 i Citroena C3. Wspólne będą także zakupy oraz koszty ponoszone na badania i rozwój. Najbliższy cel to dojście do wspólnej sprzedaży 5 mln aut. W 2016 PSA i Opel sprzedały razem 4,3 mln samochodów.
Prezes PSA Carlos Tavares, znany na europejskim rynku jako jeden z najskuteczniejszych menedżerów w cięciu kosztów, nie zwlekał z wprowadzeniem zmian personalnych. Szefem Opla/Vauxhalla po odejściu Karla-Thomasa Neumanna został Michael Lohscheller, były wiceprezes ds. finansowych w Oplu i GM Europe. Teraz, wspierany przez ekspertów PSA, dostał 100 dni, by przygotować strategię dla marki. Będzie współdziałał z dwoma nowymi członkami zarządu – Remi Girardonem, który ma teraz odpowiadać za procesy produkcyjne, i Philippe de Rovira, wiceprezesem ds. finansowych. Sam zarząd ma zostać „odchudzony”.
Wiadomo, że celem nadrzędnym jest teraz cięcie kosztów, w czym wybitnym specjalistą jest prezes PSA, Carlos Tavares. Oszczędności cały czas są wprowadzane w samej PSA, a teraz prezes grupy deklaruje pomoc w tym procesie także dla Opla. – Będziemy wspierać nasze nowe marki w powrocie do zyskowności – stwierdził Carlos Tavares tuż po ujawnieniu informacji o zamknięciu transakcji przejęcia. Plany nowego zarządu są takie: Opel ma uzyskać marżę operacyjną w wysokości 2 proc. i zebrać zapas gotówki już w 2020 roku, zaś w 2026 ta marża ma wzrosnąć do 6 proc. Na razie Opel notuje straty. Za II kwartał 2017 wyniosły one 800 mln dolarów, a w tę kwotę wliczone były już koszty sprzedaży Opla przez GM.