W branży samochodowej szykuje się kolejny rekord

W 2017 roku wartość eksportu polskiej motoryzacji ma wzrosnąć do 26 mld euro. To o 3 mld euro więcej niż rok temu.

Publikacja: 19.06.2017 20:29

W branży samochodowej szykuje się kolejny rekord

Foto: 123RF

Eksport polskiego sektora auto-moto, już i tak mocno rozpędzony, jeszcze przyspiesza. Jak informuje branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w pierwszych trzech miesiącach roku jego wartość sięgnęła 6,63 mld euro i w porównaniu z takim samym okresem w ub. roku zwiększyła się o 15,5 proc. Rekordowy poziom zagranicznej sprzedaży przyniósł także marzec: wyniosła ona 2,43 mld euro i wzrosła rok do roku o 18 proc. W tych bardzo dobrych wynikach szczególnie duży udział mają części i akcesoria.

Zamawiają fabryki aut

– W tej grupie produktowej w ostatnim miesiącu I kwartału po raz pierwszy osiągnięto poziom 1 mld euro. Rośnie eksport nie tylko na zachód kontynentu, ale także do krajów Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Pierwsze trzy miesiące przyniosły zwyżki na dziewięciu z dziesięciu rynków najważniejszych dla producentów w Polsce. Największym odbiorcą pozostają Niemcy, gdzie trafia prawie 30 proc. eksportu. Drugim rynkiem są Włochy, a trzecim – Czechy. W przypadku części kwartalna wartość eksportu sięgnęła 2,89 mld euro. W przypadku samochodów – 1,79 mld euro. Zwiększył się także eksport silników wysokoprężnych (o 5,7 proc.), przyczep i naczep (o 19,6 proc.), podwozi (o 30,6 proc.), nadwozi (o 42,7 proc.) i autobusów (o 71,7 proc.). AutomotiveSuppliers prognozuje, że w całym 2017 r. eksport branży sięgnie 26 mld euro. To o 3 mld euro więcej niż w roku ubiegłym.

Duża dynamika eksportu to efekt wzrostu produkcji w europejskich fabrykach samochodów. Zrzeszająca europejskich producentów organizacja ACEA przewiduje, że tegoroczny wzrost rejestracji sięgnie 1,5–2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Już w ubiegłym roku z fabryk wyjechało 16,5 mln aut, o 2,7 proc. więcej niż w roku 2015. To wynik bardzo zbliżony do tego sprzed kryzysu w roku 2007, kiedy w Europie wyprodukowano 16,6 mln aut.

Efekt inwestycji

Ale rosnący potencjał eksportowy polskiej branży motoryzacyjnej to także efekt dużych inwestycji, których liczba stale rośnie. Te najnowsze będą realizowane m.in. w produkcji silników. Do najbardziej spektakularnych należy przedsięwzięcie Daimlera, który inwestuje pół miliarda euro w fabrykę jednostek napędowych dla mercedesów w Jaworze. W poniedziałek rozpoczęła się jej budowa. Także Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej zapowiedział rozbudowę tamtejszej fabryki silników wartą ponad 1 mld zł. Na nowych liniach będą produkowane 3-cylindrowe jednostki o pojemności 1 litra, a w perspektywie także 4-cylindrowe o pojemności 1,3 litra. W silniki zainwestował także General Motors, który trzy lata temu zdecydował się wydać ćwierć miliarda euro na rozbudowę zakładu w Tychach.

W ub. roku na realizację nowych projektów zdecydowała się Grupa Valeo. Krakowski Park Technologiczny wydał dwa zezwolenia inwestycyjne spółce Valeo Autosystemy. Nowe przedsięwzięcia firmy będą realizowane w dwóch lokalizacjach: w Skawinie oraz Chrzanowie. W Skawinie zaplanowano nakłady na poziomie 323 mln zł oraz zatrudnienie co najmniej 150 osób. Z kolei w Chrzanowie firma zainwestuje co najmniej 101,7 mln zł oraz utworzy 100 nowych miejsc pracy. Swój zakład w Dąbrowie Górniczej rozbudowuje włoska grupa Brembo, produkująca tam tarcze hamulcowe. Wartość inwestycji wyniesie 100 milionów euro i obejmuje uruchomienie trzeciej linii odlewniczej oraz 12 centrów obróbki.

Zadbać o atrakcyjność

W najbliższej przyszłości o potencjale produkcyjnym polskiej motoryzacji w dalszym ciągu decydować będą zagraniczni inwestorzy. Jednak utrzymanie atrakcyjności dla międzynarodowych inwestycji może być niełatwe. Rządowe granty inwestycyjne są bowiem na poziomie 7,5–12,5 proc. kosztów kwalifikowanych, podczas gdy na Słowacji sięgają 20 proc., a w Serbii nawet 40 proc. Zmalała pomoc w strefach ekonomicznych, a działające tam firmy mają coraz mniej czasu na amortyzację inwestycji. Zdaniem Mirosława Michny, partnera w KPMG, szefa zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej, duże znaczenie dla utrzymania atrakcyjności inwestycyjnej będą miały teraz działania gmin m.in. dla przygotowania gruntów i zwiększenia efektywności szkolnictwa zawodowego.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana