Jeżeli przyjrzymy się wynikom najnowszego „skargowego” rankingu Ubea.pl, to można stwierdzić, że w przypadku polis komunikacyjnych dobrze wypadli rynkowi liderzy. Mowa o PZU, Warcie oraz Ergo Hestii. Te firmy ponownie odnotowały niskie wyniki. - Chodzi oczywiście o sprawdzany co roku przez Ubea.pl wskaźnik liczby skarg w przeliczeniu na 1 proc. udziału rynkowego firmy (zmierzonego składką przypisaną brutto OC i AC) - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Konieczność porównania skali działania różnych towarzystw wynika z faktu, że pod względem ogólnej liczby skarg dużym ubezpieczycielom trudno konkurować z firmami, które obsługują mniej niż 1 proc. rynku komunikacyjnego. - Jest to dobrze widoczne w przypadku PZU, którego przez cały miniony rok dotyczyły 883 wnioski o interwencję Rzecznika Finansowego w sprawie OC i AC - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Czytaj więcej

Wzrost cen składki za Autocasco znacznie niższy niż inflacja

Jeżeli przyjrzymy się wynikom wszystkich rodzimych firm ubezpieczeniowych, to pod względem częstości skarg na OC i AC można wyróżnić następujących ubezpieczycieli:

- PKO TU S.A. (0,10 proc. udziału rynkowego) - 10 skarg na 1 proc. udziału rynkowego

- Polski GAZ TUW (0,07 proc. udziału rynkowego) - 15 skarg na 1 proc. udziału rynkowego

- TUiR Warta S.A. (18,77 proc. udziału rynkowego) - 15 skarg na 1 proc. udziału rynkowego

- TUW Pocztowe - obecnie AGRO TUW (0,49 proc. udziału rynkowego) - 20 skarg na 1 proc. udziału rynkowego

- TUiR Allianz Polska S.A. (4,69 proc. udziału rynkowego) - 24 skargi na 1 proc. udziału rynkowego

- STU Ergo Hestia S.A. (17,82 proc. udziału rynkowego) - 24 skargi na 1 proc. udziału rynkowego

- Generali TU S.A. oraz Concordia Polska TU S.A. (4,92 proc. udziału rynkowego) - 27 skarg na 1 proc. udziału rynkowego

- PZU S.A. (29,39 proc. udziału rynkowego) - 30 skarg na 1 proc. udziału rynkowego

Oprócz trzech ubezpieczycieli o dużym udziale rynkowym (PZU, Warta, Ergo Hestia) w grupie wyróżnionych znalazły się dwa towarzystwa, które na rynku ubezpieczeń OC i AC można określić jako graczy średniej wielkości. Chodzi o Generali oraz Allianz. Warto zwrócić uwagę, że do ubiegłorocznego wyniku Generali eksperci Ubea.pl doliczyli skargi na firmę Concordia Polska, która została przejęta w minionym roku i powiększyła udział rynkowy pierwszego ubezpieczyciela.

Czytaj więcej

Wysokość składki OC uzależniona będzie od liczby wykroczeń. Już od 17 czerwca

Nie wszystkie zakłady ubezpieczeń w przypadku skarg dotyczących OC i AC mogą się pochwalić chociażby średnimi wynikami (rzędu 33 - 35 skarg na 1 proc. udziału rynkowego). Niemniej jednak, cieszyć może pewna poprawa sytuacji względem poprzedniego roku. Podobna analiza Ubea.pl opierająca się na danych Rzecznika Finansowego z 2020 roku wskazywała, że trzej ubezpieczyciele osiągnęli wyniki znacznie przekraczające 60 skarg na 1 proc. udziału rynkowego. - Taka częstotliwość skarg niestety jest już mocno niepokojąca. Nawet jeśli uwzględnimy fakt, że nie wszystkie wnioski do RF o rozpoczęcie postępowania interwencyjnego są uzasadnione - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Jeśli porównamy liczbę skarg na OC i AC do Rzecznika Finansowego w 2021 roku oraz udział rynkowy poszczególnych zakładów ubezpieczeń, to okaże się, że nie ma już mowy o takich złych wynikach większych niż 60. Dużą poprawę odnotowały takie firmy, jak chociażby Aviva oraz Link4. Ten pozytywny trend z pewnością powinien cieszyć. - Wprowadzenie w najbliższym czasie rekomendacji KNF dotyczącej kwidowania szkód komunikacyjnych może dodatkowo poprawić sytuację - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.