Jeżeli przyjrzymy się wynikom najnowszego „skargowego” rankingu Ubea.pl, to można stwierdzić, że w przypadku polis komunikacyjnych dobrze wypadli rynkowi liderzy. Mowa o PZU, Warcie oraz Ergo Hestii. Te firmy ponownie odnotowały niskie wyniki. - Chodzi oczywiście o sprawdzany co roku przez Ubea.pl wskaźnik liczby skarg w przeliczeniu na 1 proc. udziału rynkowego firmy (zmierzonego składką przypisaną brutto OC i AC) - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Konieczność porównania skali działania różnych towarzystw wynika z faktu, że pod względem ogólnej liczby skarg dużym ubezpieczycielom trudno konkurować z firmami, które obsługują mniej niż 1 proc. rynku komunikacyjnego. - Jest to dobrze widoczne w przypadku PZU, którego przez cały miniony rok dotyczyły 883 wnioski o interwencję Rzecznika Finansowego w sprawie OC i AC - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Czytaj więcej
O blisko 14 proc. zmniejszyła się w pierwszych czterech miesiącach 2022 r. liczba sprowadzanych do Polski używanych samochodów – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Za to zwiększyła się średnia ich wieku.
Jeżeli przyjrzymy się wynikom wszystkich rodzimych firm ubezpieczeniowych, to pod względem częstości skarg na OC i AC można wyróżnić następujących ubezpieczycieli:
- PKO TU S.A. (0,10 proc. udziału rynkowego) - 10 skarg na 1 proc. udziału rynkowego
- Polski GAZ TUW (0,07 proc. udziału rynkowego) - 15 skarg na 1 proc. udziału rynkowego
- TUiR Warta S.A. (18,77 proc. udziału rynkowego) - 15 skarg na 1 proc. udziału rynkowego
- TUW Pocztowe - obecnie AGRO TUW (0,49 proc. udziału rynkowego) - 20 skarg na 1 proc. udziału rynkowego
- TUiR Allianz Polska S.A. (4,69 proc. udziału rynkowego) - 24 skargi na 1 proc. udziału rynkowego
- STU Ergo Hestia S.A. (17,82 proc. udziału rynkowego) - 24 skargi na 1 proc. udziału rynkowego
- Generali TU S.A. oraz Concordia Polska TU S.A. (4,92 proc. udziału rynkowego) - 27 skarg na 1 proc. udziału rynkowego
- PZU S.A. (29,39 proc. udziału rynkowego) - 30 skarg na 1 proc. udziału rynkowego
Oprócz trzech ubezpieczycieli o dużym udziale rynkowym (PZU, Warta, Ergo Hestia) w grupie wyróżnionych znalazły się dwa towarzystwa, które na rynku ubezpieczeń OC i AC można określić jako graczy średniej wielkości. Chodzi o Generali oraz Allianz. Warto zwrócić uwagę, że do ubiegłorocznego wyniku Generali eksperci Ubea.pl doliczyli skargi na firmę Concordia Polska, która została przejęta w minionym roku i powiększyła udział rynkowy pierwszego ubezpieczyciela.
Czytaj więcej
Firmy ubezpieczeniowe czekają na zmianę przepisów. Zgodnie z nimi będą mogły pozyskiwać dane o mandatach i punktach karnych nałożonych na osoby ubezpieczające pojazdy. Od 17 czerwca stawka OC zależeć będzie od liczby wykroczeń i mandatów.
Nie wszystkie zakłady ubezpieczeń w przypadku skarg dotyczących OC i AC mogą się pochwalić chociażby średnimi wynikami (rzędu 33 - 35 skarg na 1 proc. udziału rynkowego). Niemniej jednak, cieszyć może pewna poprawa sytuacji względem poprzedniego roku. Podobna analiza Ubea.pl opierająca się na danych Rzecznika Finansowego z 2020 roku wskazywała, że trzej ubezpieczyciele osiągnęli wyniki znacznie przekraczające 60 skarg na 1 proc. udziału rynkowego. - Taka częstotliwość skarg niestety jest już mocno niepokojąca. Nawet jeśli uwzględnimy fakt, że nie wszystkie wnioski do RF o rozpoczęcie postępowania interwencyjnego są uzasadnione - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Jeśli porównamy liczbę skarg na OC i AC do Rzecznika Finansowego w 2021 roku oraz udział rynkowy poszczególnych zakładów ubezpieczeń, to okaże się, że nie ma już mowy o takich złych wynikach większych niż 60. Dużą poprawę odnotowały takie firmy, jak chociażby Aviva oraz Link4. Ten pozytywny trend z pewnością powinien cieszyć. - Wprowadzenie w najbliższym czasie rekomendacji KNF dotyczącej kwidowania szkód komunikacyjnych może dodatkowo poprawić sytuację - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.