Tak wysoko w międzynarodowych strukturach Toyoty nie zaszedł jeszcze żaden Polak. Teraz Piotr Pawlak odpowiada, za klaster TNE i zintegruje działalność japońskiego koncernu w czterech krajach nordyckich - Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii, oraz trzech krajach bałtyckich - na Litwie, Łotwie i w Estonii. Organizacja będzie odpowiadać za sprzedaż marek Toyota i Lexus w tym regionie. Toyocie zależy na stworzeniu wzorcowego modelu w kontekście marketingu i sprzedaży pojazdów elektrycznych. Polaka wybrano nie przez przypadek. To w prowadzonej od 01 stycznia 2023 roku przez Piotra Pawlaka Toyocie w Norwegii udało się wyprzedzić Teslę i stać się elektrycznym numerem jeden w kraju, w którym dziewięć na dziesięć sprzedawanych aut to modele elektryczne.
Czytaj więcej
Toyota wraca do nazwy Urban Cruiser i przyspiesza elektryfikację. Do 2026 roku wprowadzi w Europi...
Toyota lubi łączyć rynki i przekazywać zarządzanie kilkoma krajami jednej osobie. W Europie Środkowej tego typu klaster (TCE – Toyota Central Europe) funkcjonuje już od 2015 roku i obejmuje obecnie Polskę, Węgry, Czechy oraz Słowację. 10 lat istnienia klastra potwierdziło sens organizacyjny i dystrybucyjny co potwierdzają również liczby - rok 2024 TCE zamknęła rekordowym wynikiem sprzedaży – 156 tys. Toyot z wiodącą rolą Polski (ponad 104 tys. sprzedanych modeli). Sumaryczny wynik grupy dał jej pierwsze miejsce wśród wszystkich europejskich przedstawicielstw narodowych marki. Toyota nie ukrywa, że nowotworzony klaster będzie mieć dostęp do bazy rozwiązań i procedur sprawdzonych w 10-letniej historii funkcjonowania TCE.
Klaster TNE to aż siedem europejskich rynków
Toyota do końca 2026 r. szykuje się na wprowadzenie sześciu nowych modeli elektrycznych. Jednym z nich jest już zaprezentowany miejski SUV Urban Cruiser. Crossover jest nieco większy od Toyoty Yaris Cross, która ma długość 4,18 m. Nowy Urban Cruiser będzie miał 4,29 m długości. Do wyboru będą dwie baterie oparte na bazie fosforanu litowo-żelazowego (LFP), który nie zawiera kobaltu ani niklu. Wariant podstawowy ma moc 144 KM i pojemność 49 kWh. Ta wersja będzie dostępna wyłącznie w połączeniu z napędem na przednie koła. Większa bateria ma pojemność 61 kWh i może być połączona z napędem na przednie (174 KM) i cztery koła (184 KM).
Piotr Pawlak odpowiadać będzie w Toyocie za klaster TNE