Nowy plan Renault i Geely. Będą przerabiać elektryki na hybrydy

Renault i Geely przymierzają się do nowego planu. Chcą zamieniać modele aut elektrycznych w hybrydy. Firma Horse Powertrain opracowała szybki i tani sposób na montowanie napędów spalinowych na platformach aut elektrycznych.

Publikacja: 20.04.2025 01:58

Renault 5 póki co oferowane jest wyłącznie z napędem elektrycznym. Teraz jest szansa, że pojawi się

Renault 5 póki co oferowane jest wyłącznie z napędem elektrycznym. Teraz jest szansa, że pojawi się również w wersji spalinowej

Foto: mat. prasowe

Transformacja na elektromobilność nie postępuje w zamierzonym tempie dlatego Horse Powertrain opracowała szybki i tani sposób na wyposażenie samochodów zaprojektowanych jako elektryczne w napęd hybrydowy. Motoryzacyjny świat stanął na głowie. Najpierw słyszymy od producentów, że w przyszłości będziemy jeździć wyłącznie samochodami elektrycznymi i w konsekwencji firmy inwestują miliardy dolarów w projektowanie samochodów na prąd. A teraz okazuje się, że pomysłem na biznes jest przerabianie aut elektrycznych na spalinowe.

Zmodyfikowanie platformy samochodu elektrycznego w sposób, który umożliwia stosowanie w niej również napędu spalinowego, jest zwykle bardzo kosztowne. Fiat był tak bardzo rozczarowany sprzedażą nowego modelu 500, że zdecydował się to zrobić. Według jeszcze nieoficjalnych informacji pod koniec tego roku do salonów trafią hybrydowe 500-tki, które jeśli tylko cena okaże się przystępna, będą sprzedawać się jak świeże bułeczki.

Renault 5

Renault 5

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Legendarne Renault powraca w nowej wersji. "Piątka" turbo już nie ma turbo

Podobną ścieżką idzie Horse Powertrain, firma której właścicielami są Renault Group, Geely i gigant petrochemiczny Aramco. 24 kwietnia 2025 roku w Szanghaju Horse Powertrain pokaże Future Hybrid Concept – hybrydowy moduł, który ma takie gabaryty, że w procesie produkcji może zastąpić napęd elektryczny. Future Hybrid Concept może spalać wszelkiego rodzaju paliwa, w tym benzynę, paliwa etanolowe lub syntetyczne. Największą zaletą nowego rozwiązania są niskie koszty jego wdrożenia. Dzięki niemu wersje elektryczne i hybrydowe będą montowane na tej samej linii, co znacznie upraszcza proces i obniża koszty.

Nie wszyscy producenci popełnili ten błąd i projektowali nowe modele jako wyłącznie elektryczne. W fabryce Stellantis w Tychach na jednej linii produkcyjnej wytwarzane są równolegle wersje spalinowe i elektryczne np. Jeepa Avengera. Jego platforma już w procesie projektowania została tak zaplanowana, by mogła obsłużyć różne typy napędu. Ale to jest obecnie odosobniony przypadek dobrego kalkulowania.

Renault 5

Renault 5

Foto: mat. prasowe

Jest szansa na spalinowe wersje elektrycznych modeli Renault

„Horse Powertrain koncentruje się na rozwiązywaniu największych problemów stojących przed producentami branży motoryzacyjnej” - powiedział Matias Giannini, dyrektor generalny firmy. Giannini podkreśla również, że dziś już wiemy iż droga do ograniczenia emisji CO2 będzie wiązała się nie tylko z samochodami czysto elektrycznymi. Potrzebujemy znacznie więcej różnorodnych rozwiązań, które pomogą nam zadbać o środowisko. Można się spodziewać, że układ hybrydowy typu drop-in firmy Horse Powertrain trafi do seryjnej produkcji w 2028 roku. Oznacza to, że jest bardzo duża szansa, że za trzy lata, a może nawet wcześniej, na rynku pojawi się hybrydowy Renault 5.

Podczas zeszłorocznych targów w Genewie rozmawialiśmy z Laurensem van den Ackerem, szefem designu Renault, o możliwości wprowadzenia napędu hybrydowego w R5 i wtedy usłyszeliśmy, że platforma tego modelu zaprojektowana do czystoelektrycznego napędu nie pozwala na wprowadzenie wersji spalinowej. Wygląda na to, że ten problem właśnie rozwiązano i jeden z najbardziej charyzmatycznych modeli Renaulta ostatnich lat będzie oferowany również w wersji spalinowej, co nas bardzo cieszy

Renault 5

Renault 5

Foto: mat. prasowe

Transformacja na elektromobilność nie postępuje w zamierzonym tempie dlatego Horse Powertrain opracowała szybki i tani sposób na wyposażenie samochodów zaprojektowanych jako elektryczne w napęd hybrydowy. Motoryzacyjny świat stanął na głowie. Najpierw słyszymy od producentów, że w przyszłości będziemy jeździć wyłącznie samochodami elektrycznymi i w konsekwencji firmy inwestują miliardy dolarów w projektowanie samochodów na prąd. A teraz okazuje się, że pomysłem na biznes jest przerabianie aut elektrycznych na spalinowe.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Tu i Teraz
Kolejny problem dla motoryzacji. UE chce zakazać używania włókna węglowego
Tu i Teraz
Mercedes po cichu zmienił swój logotyp. Gwiazda ma nowy kształt i blask
Tu i Teraz
Cła Trumpa zbliżyły Unię Europejską i Chiny. Wizja końca ceł na elektryki
Tu i Teraz
Skoda w wyjątkowy sposób obchodzi swoje 130 urodziny
Tu i Teraz
Nie tylko elektromobilność. Kia opracowuje nowy modułowy 4-cylindrowy silnik spalinowy