Ford jeszcze w tym roku wycofuje ze sprzedaży jeden z najbardziej znanych modeli

Produkcja Forda Focusa zostanie zakończona pod koniec 2025 roku. To oznacza koniec pewnej ery. Następcy popularnego samochodu klasy kompaktowej Forda nie widać. Pierwsza generacja Focusa pojawiła się na rynku w 1998 roku.

Publikacja: 12.03.2025 08:09

W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce Focus był najbardziej popularnym Fordem (2644 egz.) z imponując

W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce Focus był najbardziej popularnym Fordem (2644 egz.) z imponującym wzrostem sprzedaży 89,5 proc. rok do roku

Foto: mat. prasowe

Fiesta, Ka, Mondeo, S-Max, Galaxy, Ecosport – lista modeli Forda, z którymi marka pożegnała się w ciągu ostatnich pięciu lat, jest przerażająco długa. Nadszedł czas na pogrzeb kolejnego modelu Forda. Zamknięcie fabryki Forda w Saarlouis kończy erę popularnego samochodu kompaktowego, który może pochwalić się 27-letnią historią. W 1998 roku następcą Escorta został opracowany w Kolonii jako konkurent Golfa. Od tego czasu Ford Focus został sprzedany na całym świecie w liczbie ponad 12 milionów egzemplarzy, a w ciągu ostatnich 25 lat Focus czterokrotnie był najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie.

Ford Focus z 1998 roku

Ford Focus z 1998 roku

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Szef Forda zapowiada: Staniemy się Porsche wśród samochodów terenowych

Wszystko to za kilka miesięcy stanie się historią, a Ford straci kolejny punkt zaczepienia w Europie. W przyszłości w hiszpańskiej fabryce Forda w Walencji ma powstać model, który będzie można określić jako następcę, przynajmniej pod względem rozmiarów, i będzie miał napęd całkowicie elektryczny. W Niemczech gama samochodów Forda z silnikiem spalinowym obejmuje, oprócz Focusa, jedynie modele Kuga i Puma. Ford Focus cieszył się szczególną popularnością, ponieważ oferował połączenie dobrych właściwości jezdnych, nowoczesnego designu i zaawansowanej technologii. Oferował także dużo miejsca, dzięki czemu cieszył się popularnością jako samochód rodzinny i służbowy. Szeroka gama silników, od ekonomicznych turbo EcoBoost po wersje o wysokiej mocy, takie jak Focus RS, przyczyniła się do dalszego wzrostu popularności. Najnowsze dane sprzedaży pokazują, że Focus nadal ma stałą rzeszę fanów – w lutym był najlepiej sprzedającym się samochodem marki Ford w Niemczech. Podobnie w Polsce. W pierwszej połowie 2024 roku był również nad Wisłą najbardziej popularnym Fordem (2644 egz.) z imponującym wzrostem sprzedaży 89,5 proc. rok do roku. W 202 roku w Europie sprzedano ponad 85 tys. Focusów.

Ford Focus z 2004 roku

Ford Focus z 2004 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus nadal znakomicie się sprzedaje

Ford zamierza skupić się na pojazdach elektrycznych. Po współpracy z Volkswagenem i wykorzystaniu technologii VW w modelach Ford Explorer i Capri, od 2026 roku mają pojawić się niedrogie samochody elektryczne klasy podstawowej, oparte na platformie opracowanej przez Forda. Obecnie strategia Forda polegająca na odejściu od silników spalinowych na rzecz samochodów elektrycznych odniosła ograniczony sukces. W pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży Forda wyniósł na największym europejskim rynku motoryzacyjnym zaledwie siedem procent, podczas gdy Volkswagen w tym samym czasie osiągnął prawie 19 procent. Przy czym konkurent z Wolfsburga i kilka innych marek zapowiedziało powrót do silników spalinowych, kiedy Ford twardo stoi na pozycji odejścia od takich napędów.

Ford Focus z 2008 roku

Ford Focus z 2008 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus z 2011 roku

Ford Focus z 2011 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus z 2015 roku

Ford Focus z 2015 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus z 2019 roku

Ford Focus z 2019 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus z 2022 roku

Ford Focus z 2022 roku

Foto: mat. prasowe

Pierwszy Ford Focus RS z 2002 roku

Pierwszy Ford Focus RS z 2002 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus ST z 2008 roku

Ford Focus ST z 2008 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus RS 2009 rok

Ford Focus RS 2009 rok

Foto: mat. prasowe

Ford Focus RS500 z 2011 roku

Ford Focus RS500 z 2011 roku

Foto: mat. prasowe

Ford Focus RS z 2016 roku

Ford Focus RS z 2016 roku

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Ford Puma w nowej wersji już w przyszłym roku. Powalczy z konkurencją dobrą ceną

Fiesta, Ka, Mondeo, S-Max, Galaxy, Ecosport – lista modeli Forda, z którymi marka pożegnała się w ciągu ostatnich pięciu lat, jest przerażająco długa. Nadszedł czas na pogrzeb kolejnego modelu Forda. Zamknięcie fabryki Forda w Saarlouis kończy erę popularnego samochodu kompaktowego, który może pochwalić się 27-letnią historią. W 1998 roku następcą Escorta został opracowany w Kolonii jako konkurent Golfa. Od tego czasu Ford Focus został sprzedany na całym świecie w liczbie ponad 12 milionów egzemplarzy, a w ciągu ostatnich 25 lat Focus czterokrotnie był najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Tu i Teraz
Akcje Tesli lecą w dół. Elon Musk może mieć problem
Tu i Teraz
Drożeje przejazd najdroższą autostradą w Polsce
Tu i Teraz
W tym kraju zarejestrowanych jest ponad 50 mln aut. Co piąty samochód to Volkswagen
Tu i Teraz
To się nie spodoba Donaldowi Trumpowi. Po 40 latach dominacji Ford strącony z tronu
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Tu i Teraz
Mercedes przyznaje się do błędu. Zamiast 4-cylindrów powrót silnika V8