Aktualnie urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) zainstalowane są w 36 lokalizacjach na terenie Polski. Wrocław będzie kolejnym miejscem, a powstanie dokładnie na al. Jana III Sobieskiego i będzie miał 2,6 km długości. Rozciągać będzie się od mostu Bolesława Krzywoustego aż do łącznika ul. Wilanowskiej z al. Sobieskiego. Na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h dla samochodów osobowych i 50 km/h dla ciężarówek.
Czytaj więcej
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) podał wyniki kontroli odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Świną. W ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania OPP zarejestrował tylko 190 przypadków przekroczenia prędkości.
OPP we Wrocławiu zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku
Kierowcy w okolicach Wrocławia i tak muszą uważać, bo system zamontowany nieopodal stolicy Dolnego Śląska, na autostradzie A4 zbiera niezłe żniwo. W ciągu miesiąca wystawiono tam około 100 tys. mandatów. Nowy OPP już jest niemal gotowy. We Wrocławiu kamery już są zamontowane i czekają na uruchomienie. Potrzebne są jeszcze przyłącza energetyczne, testy i kalibracja. 2,6 km pomiarowy odcinek we Wrocławiu powinien rozpocząć pracę jeszcze w tym roku.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) w Polsce działa od 2015 roku. Polega na mierzeniu średniej prędkości przejazdu na odcinku zwykle kilku kilometrów i skutecznie dyscyplinuje kierowców. Pierwsza bramownica za pomocą kamer rejestruje samochód wraz z numerami rejestracyjnymi oraz zapisuje dokładną godzinę przejazdu. Druga bramownica działa dokładnie tak samo. Dzięki zmierzonemu czasowi przejazdu konkretnego odcinka można drogi można precyzyjnie wyliczyć średnią prędkość i w przypadku przekroczenia ograniczenia nałożyć na kierowcę mandat. Odcinkowe pomiary prędkości działają przez całą dobę i warunki pogodowe zwykle nie mają wpływu na ich działanie, ponieważ przy ograniczonej widoczności kamery rejestrują obraz za pomocą podczerwieni. Jeśli kierowca nie naruszył przepisów na monitorowanym odcinku drogi zapis kamer jest usuwany. Przekroczenie dopuszczalnego limitu o 10 km/h lub mniej nie jest rejestrowane. W Polsce odcinkowy pomiaru prędkości jest oznaczany dedykowanymi znakami informacyjnymi D-51a i D-51b (automatyczna kontrola średniej prędkości).
Czytaj więcej
GITD przymierza się do montowania kolejnego odcinkowego pomiaru prędkości na autostradzie. Póki co ten zamontowany na A4 zbiera mandatowe żniwo.