Od 17 września obowiązywać zaczną kolejne zmiany taryfikatora mandatów. Co ciekawe, efekt taryfikatora obowiązującego od 1 stycznia jest widoczny w statystykach. Według Komendy Głównej Policji, w I kwartale 2022 r. zanotowano spadek o 16 proc. liczby wykroczeń popełnionych wobec pieszych, o około 50 proc. mniej wykroczeń polegających na przekroczeniu prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym czy 22 proc. niższą liczbę przypadków nieustąpienia pierwszeństwa innemu pojazdowi.
Aktualizacja taryfikatora zostanie wprowadzone w życie 17 września. W jeszcze bardziej zaostrzonym prawie, wyszczególniono ponad 20 wykroczeń, za które kierowca może otrzymać jednorazowo 15 punktów karnych. To m.in. niedostosowanie się do sygnałów świetlnych, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym. Taka sama kara czeka kierującego pojazdem, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo wchodzącemu na to przejście, czy za przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h. Obecnie maksymalna liczba punktów, jaką można otrzymać to 10. Warto wspomnieć również o nowych przepisach dotyczących tzw. recydywy. Oznacza to grzywnę w postaci podwójnej stawki mandatu za popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat. Od 17 września, jeżeli kierowca otrzyma 15 punktów karnych, nie będzie mógł w żaden sposób zmniejszyć ich liczby. Co więcej, punkty skasują się dopiero po upływie dwóch lat.
Czytaj więcej
Chiński producent samochodów Chery rozmawia w Rosji z kontrahentami o podjęciu produkcji — podały agencja TASS i dzienniki „Moscow Times” i „Kommersant” cytując Władimira Szmakowa, dyrektora generalnego JSC Chery Automobiles Rusia.
Po wprowadzeniu nowego taryfikatora wysokość mandatów zdecydowanie wzrosła, jednak w porównaniu do zachodniego sąsiada, stawki są wciąż niższe. W Niemczech za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o 26-30 km/h zostaniemy ukarani mandatem w wysokości ponad 800 zł. W Polsce za to samo przewinienie otrzymamy „tylko” 400 zł grzywny. – Warto jednak pamiętać, że w tym porównaniu trzeba wziąć pod uwagę średnie zarobki. Z danych GUS wynika, że w ubiegłym roku przeciętna pensja w Polsce wynosiła 1 400 euro. W Niemczech było to ponad 4000 euro. Jednak w naszym kraju dopiero teraz zachodzą zmiany mające na celu np. ochronę pieszych – zauważa Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. W kontekście kolejnych zmian w taryfikatorze mandatów i oceny ich słuszności, dobrze zapoznać się ze statystykami policji, które podsumowują minione wakacje na polskich drogach. W przeciągu niespełna trzech miesięcy doszło do 4 949 wypadków drogowych, 410 osób straciło w nich życie, a 5918 zostało rannych.
– Niezmiennie dużym problemem podczas letnich wakacji byli nietrzeźwi kierowcy. Policyjne kontrole wykryły 23 tys. takich przypadków – to jedyna kategoria, która nie uległa zmianie w porównaniu do poprzedniego roku. Podczas tegorocznego sezonu urlopowego było o 586 wypadków drogowych mniej niż w analogicznym czasie w 2021 r., a liczba ofiar spadła aż o 85 osób. Takie statystyki obrazują, jak duża jest jeszcze skala problemu i dlaczego zaostrzenie przepisów ma sens – podsumowuje Piotr Korab.