Sprzedaż najbardziej popularnej w Rosji Łady produkowanej przez AwtoWAZ zmalała marcu o 64 proc. do 12 289 sztuk. Dziesięcioma najpopularniejszymi modelami były Lada Granta (-73 proc.) i Vesta (-64 proc.), Kia Rio, Lada Niva, Hyundai Solaris, VW Polo, Hyundai Creta, Lada Largus, Skoda Rapid i Renault Duster. Wszystkie te modele były produkowane w Rosji.
Czytaj więcej
Amerykańsko-europejska grupa motoryzacyjna Stellantis ogłosiła zawieszenie produkcji w swojej fabryce w Rosji, powołując się na brak części i nałożone sankcje w związku z przeprowadzoną napaścią Rosji na Ukrainę.
Najbardziej ucierpiały luksusowe marki. Lexus zmniejszył sprzedaż o 91 proc. do 229 sztuk, Cadillac o 88 proc. do 88 egzemplarzy. Wzrosła natomiast sprzedaż pickupa Isuzu o 467 proc. do 153 szt. i chińskiego, zupełnie nieznanego u nas modelu Chery Exeed o 63 proc. do 505 szt. W kwartale straty w sprzedaży zanotowało 18 firm ujętych w zestawieniu. Zwiększyły sprzedaż tylko chińska Chery ( 2312 sztuk, +345 proc.) i Haval z grupy Great Wall Motors (8414, +27 proc.) oraz furgonetki Ford (3642 sztuk,+7 proc.). W związku z kryzysem w dostawach komponentów elektronicznych AwtoWAZ wprowadził przerwę w produkcji w dniach 4-24 kwietnia, a letni postój w firmie przesunięty został z lipca na sierpień. Tydzień roboczy w zakładach w Togliatti i Iżewsku został skrócony do 4 dni dla wszystkich zatrudnionych i będzie obowiązywać od początku czerwca przez 3-miesiące.
Jeszcze w styczniu prognozy rynkowe przewidywały wzrost rynku w Rosji o 3,3 proc. do 1,72 mln aut. Jeśli obecne tempo spadkowe zostanie utrzymane, to rynek może zmaleć o połowę - uważa Jewgiennij Suworow, ekonomista w CentroCreditBanku. Rosyjska firma badawcza rynku motoryzacyjnego Autostat przewiduje roczne zmniejszenie sprzedaży o 35-70 proc.
Czytaj więcej
Zakup samochodu to coraz większy wydatek. Aktualnie za kwotę 50 tys. zł, ciężko znaleźć dobrą ofertę. Ekspert rynkowy sugeruje, że to dopiero początek, i zdradza, że samochody będą jeszcze droższe.