Oznacza to, że właściciele i użytkownicy starszych aut w złej kondycji nie tylko mogą stracić dowód rejestracyjny, ale też otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Pod koniec grudnia Komenda Główna Policji rozpisała przetarg na 24,2 mln zł. dotyczył on zakupu 100 nieoznakowanych radiowozów, wyposażonych w wideorejestratory. Teraz służby wybrały się na kolejne zakupy. Tym razem postępowanie przetargowe dotyczy 53 pojazdów, których zadaniem będzie m.in. badanie emisji spalin oraz hałasu. - To dwa razy więcej niż ilość, którą w tej chwili dysponujemy – podkreślił gen. insp. Jarosław Szymczyk, Komendant Główny Policji. Nowe samochody będą Policje kosztować 30,223 mln zł. Będą wyposażone w sprzęt do kontroli stanu technicznego pojazdów. Na liście wyposażenia znajdą się takie elementy jak: analizator spalin, dymomierz, miernik przepuszczalności światła czy sonometr.

Czytaj więcej

W Warszawie papierowe mandaty odchodzą do lamusa

W Polsce nadal występuje duży problem złego stanu technicznego bardzo dużej grupy pojazdów, który przyczynia się do wypadków drogowych. Sprzęt, który trafi do policjantów do końca 2022 roku, ma sprawić, iż samochody, które nie spełniają norm technicznych i ekologicznych, zostaną wyeliminowane z ruchu. Co to oznacza dla kierowców? Przede wszystkim częstsze kontrole np. w trakcie trwania akcji SMOG. Jeżeli Policjant wykryje nieprawidłowości w samochodzie to może zatrzymać dowód rejestracyjny, a w skrajnych przypadkach nawet zakazać dalszej jazdy, co będzie się wiązać z dodatkową opłatą za transport. Warto też przypomnieć, że od 1 stycznia 2022 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Zgodnie z nim właściciel lub posiadacz samochodu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 zł albo karze nagany. Wcześniej było to 500 zł.

Czytaj więcej

Kolejna podwyżka na A2. Do Poznania lub Berlina taniej pojechać pociągiem

Problem ze złym stanem technicznym pojazdów to w dużej mierze efekt naszego parku samochodowego. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej (2004) sprowadzono ponad 14 mln aut. W samym 2021 było to 900 tysięcy używanych samochodów. Ponad 57 proc. z nich ma więcej niż 10 lat – wynika z raportu polskiego Związku Przemysłu Samochodowego. Zdecydowaną większość stanowią auta spełniające normę Euro 3 (od 2001 roku) oraz Euro 4 (od 2006).

Czytaj więcej

Na drogach przybędzie stacjonarnych fotoradarów