Od skrzyżowania z drogą ekspresową S8 w kierunku Łodzi pojedziemy już po trzech pasach ruchu, choć w kierunku przeciwnym będą dostępne na razie tylko dwa pasy. Ale jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), pełny przekrój zachodniej jezdni (w stronę Częstochowy) będzie przejezdny jeszcze przed końcem grudnia. To kolejny kawałek zastępującej dawną gierkówkę autostrady A1, gdzie samochody jadą trzema pasami. W pierwszym tygodniu listopada włączono do ruchu zachodnią jezdnię w pełnej szerokości na 7-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Radomsko i granicą województw łódzkiego i śląskiego oraz 6-kilometrową część odcinka przebiegającego już na terenie województwa śląskiego – w sumie 13 kilometrów.
Czytaj więcej
Nowy system poboru opłat e-Toll już działa. Teraz przyszedł czas na podanie cennika kar za niedopasowanie się do obowiązków narzuconych przez ustawodawcę. Zgodnie z wytycznymi niezakupienie biletu i kontynuowanie podróży może grozić grzywną w wysokości 500 zł dla samochodów osobowych oraz jej trzykrotnością dla aut ciężarowych.
Do połowy grudnia uruchomiony zostanie kolejny pełnej szerokości odcinek – trzy kilometry pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, gdzie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a w kierunku odwrotnym - dwoma. Z kolei na drugą połowę przyszłego miesiąca zaplanowano oddanie do użytku pełnych trzech pasów na odcinku Kamieńsk – Radomsko w stronę Częstochowy, w niedługo później – trzech pasów także w kierunku Łodzi. W tym samym czasie samochody mają wjechać na drugą jezdnię od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy oraz na drugi wiadukt nad linią kolejową przy węźle Częstochowa Północ. W pierwszej kolejności udostępniona będzie pełna jezdnia w kierunku Łodzi, następnie w stronę Częstochowy. W rezultacie przed Sylwestrem na A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową do dyspozycji kierowców będzie 56 kilometrów dwujezdniowej autostrady o trzech pasach ruchu.
Czytaj więcej
Pierwszy w stolicy odcinkowy pomiar prędkości już działa. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) właśnie uruchomił cztery odcinki pomiarowe na biegnącej przez Warszawę drodze ekspresowej S8.
Zostanie jeszcze odcinek pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk – przewidziany jest do uruchomienia w pełnej szerokości w trzecim kwartale przyszłym roku. Na razie ruch odbywa się tam wschodnią jezdnią w układzie 2+2. Ale GDDKiA zapowiada, że jeszcze przed końcem grudnia – o ile planów nie popsuje zła pogoda - kierowcy powinni dostać do dyspozycji pięciokilometrowy odcinek zachodniej jezdni od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Częstochowy. Autostrada A1 realizowana w śladzie dawnej gierkówki to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Podzieloną na pięć odcinków trasę budują: Budimex, Strabag, Mirbud, Intercor i Polaqua. Przeszło 80-kilometrowy brakujący fragment A1 skróci podróż pomiędzy południem kraju a Trójmiastem o dwie godziny, a zarazem radykalnie usprawni ruch pomiędzy Warszawą i Śląskiem. Do kosztującej 3,5 mld zł inwestycji prawie 1,7 mld zł dokłada Unia Europejska.