Od skrzyżowania z drogą ekspresową S8 w kierunku Łodzi pojedziemy już po trzech pasach ruchu, choć w kierunku przeciwnym będą dostępne na razie tylko dwa pasy. Ale jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), pełny przekrój zachodniej jezdni (w stronę Częstochowy) będzie przejezdny jeszcze przed końcem grudnia. To kolejny kawałek zastępującej dawną gierkówkę autostrady A1, gdzie samochody jadą trzema pasami. W pierwszym tygodniu listopada włączono do ruchu zachodnią jezdnię w pełnej szerokości na 7-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Radomsko i granicą województw łódzkiego i śląskiego oraz 6-kilometrową część odcinka przebiegającego już na terenie województwa śląskiego – w sumie 13 kilometrów.

Czytaj więcej

System e-Toll może stać się mandatową żyłą złota

Do połowy grudnia uruchomiony zostanie kolejny pełnej szerokości odcinek – trzy kilometry pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, gdzie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a w kierunku odwrotnym - dwoma. Z kolei na drugą połowę przyszłego miesiąca zaplanowano oddanie do użytku pełnych trzech pasów na odcinku Kamieńsk – Radomsko w stronę Częstochowy, w niedługo później – trzech pasów także w kierunku Łodzi. W tym samym czasie samochody mają wjechać na drugą jezdnię od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy oraz na drugi wiadukt nad linią kolejową przy węźle Częstochowa Północ. W pierwszej kolejności udostępniona będzie pełna jezdnia w kierunku Łodzi, następnie w stronę Częstochowy. W rezultacie przed Sylwestrem na A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową do dyspozycji kierowców będzie 56 kilometrów dwujezdniowej autostrady o trzech pasach ruchu.

Czytaj więcej

Warszawski odcinek S8 z odcinkowym pomiarem prędkości

Zostanie jeszcze odcinek pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk – przewidziany jest do uruchomienia w pełnej szerokości w trzecim kwartale przyszłym roku. Na razie ruch odbywa się tam wschodnią jezdnią w układzie 2+2. Ale GDDKiA zapowiada, że jeszcze przed końcem grudnia – o ile planów nie popsuje zła pogoda - kierowcy powinni dostać do dyspozycji pięciokilometrowy odcinek zachodniej jezdni od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Częstochowy. Autostrada A1 realizowana w śladzie dawnej gierkówki to jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Podzieloną na pięć odcinków trasę budują: Budimex, Strabag, Mirbud, Intercor i Polaqua. Przeszło 80-kilometrowy brakujący fragment A1 skróci podróż pomiędzy południem kraju a Trójmiastem o dwie godziny, a zarazem radykalnie usprawni ruch pomiędzy Warszawą i Śląskiem. Do kosztującej 3,5 mld zł inwestycji prawie 1,7 mld zł dokłada Unia Europejska.