W najbliższych dniach realizowane będzie kluczowe przedsięwzięcie całej inwestycji: TBM ma być wprowadzana do komory odbiorczej, która teraz zalana jest wodą dla wyrównania ciśnienia. Demontaż maszyny o długości ok. 100 metrów i wadze 2,7 tys. ton potrwa ok. dwóch miesięcy. Równocześnie zaczną się pierwsze prace związane z wyposażeniem tunelu, w tym z montażem konstrukcji wewnętrznych. Będzie wykonywana płyta, na której powstanie jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna oraz większość instalacji tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Tunel do Świnoujścia to jedna ze strategicznych inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Jego długość wyniesie prawie 1800 metrów, a z drogami dojazdowymi blisko 3200 metrów. Będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. W najgłębszym miejscu znajduje się około 11 metrów pod dnem Świny, przy czym Świna ma w tym miejscu ok. 13 – 15 metrów głębokości. W rezultacie tunel biegnie tam co najmniej 24 metry pod lustrem wody. Przedsięwzięcie jest mocno skomplikowane, a przez to drogie. Przy łącznym koszcie inwestycji 914 mln zł, cena jednego kilometra wynosi prawie 269 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Porr i Gulermak. W ramach projektu powstaje też układ drogowy łączący tunel z istniejącą siecią dróg – po stronie wyspy Wolin jest to rondo, natomiast po stronie wyspy Uznam odcinek drogi z placem manewrowym i skrzyżowaniem. 

fot. GDDKiA

Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Jego ukończenie jesienią 2022 r. zapewni bezpośrednie połączenie pomiędzy Uznam a polskim lądem. Obecnie główna część miasta leżąca na wyspie Uznam jest odcięta od reszty kraju cieśniną Świna. Jedyne połączenie pomiędzy wyspami zapewniają przeprawy promowe z mocno ograniczona przepustowością, zależną od pogody. Efektem są długie kolejki przed promami. W czasie wakacji czas oczekiwania na przeprawę liczony jest w godzinach. Tunel skróci go do zaledwie kilku minut, a przy tym znacznie poprawi połączenie z polskimi kurortami wakacyjnymi na Pomorzu Zachodnim. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.