Reklama

GDDKiA chce budować drogi ze starych nawierzchni

Recykling nie wszędzie jest mile widziany. Jedną z takich branż jest budownictwo, a przykładem mogą być drogi. Zerwana stara nawierzchnia mogłaby zostać ponowie przerobiona i użyta jednak uniemożliwiają to przepisy.

Publikacja: 08.09.2021 08:21

GDDKiA chce budować drogi ze starych nawierzchni

Foto: moto.rp.pl

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pozyskany materiał betonowy lub asfaltowy w procesie frezowania, uznawany jest za odpad. Jest to niezrozumiałe, gdyż przy tego typu działaniach pozyskuje się rocznie 160 tys. ton materiału. W 95 proc. składa się on z kruszywa. Oznacza to, że można by go ponowie wykorzystać np. do budowy nowej drogi, jej podbudowy, utwardzenia pobocza, dojazdów i zjazdów, ale niestety zabraniają tego obecnie obowiązujące przepisy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad próbowało to zmienić. W tym celu wystąpili do Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska o uznanie destruktów dróg jako produktu ubocznego budowy dróg. Niestety, żaden z wniosków nie został rozpatrzony pozytywnie. Podobnie stanowisko przyjął Główny Inspektor Ochrony Środowiska. Ministerstwo Środowiska zasłania się orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego. To ono precyzuje pojęcie odpadu włączając w to również materiały podlegające ponownemu wykorzystaniu. Jako że procesem produkcyjnym nie jest remont drogi to sfrezowany asfalt należy traktować jako odpad.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Tu i Teraz
Szok w Hanowerze! Volkswagen czasowo wstrzymuje produkcję legendarnego modelu
Tu i Teraz
Gigantyczne manewry w Niemczech. 600 km dróg może zostać okresowo zablokowanych
Tu i Teraz
Rosyjscy dilerzy samochodowi bankrutują. Masowe zamknięcia salonów
Tu i Teraz
Porsche zrywa z 94-letnią tradycją. To będzie szok dla klientów
Tu i Teraz
Chiński gigant motoryzacyjny planuje 17-krotny wzrost sprzedaży w Europie do 2027 r.
Reklama
Reklama