Sprzedaż aut osobowych w Europie. Zaskakujący lider rynku

Wystarczyło, że sprzedaż Dacii Sandero zwiększyła się w lipcu 2021 o 6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2020, by to auto okazało się najchętniej kupowanym w Europie w tym miesiącu.

Publikacja: 28.08.2021 10:31

Sprzedaż aut osobowych w Europie. Zaskakujący lider rynku

Foto: moto.rp.pl

Wyniki lipca nie napawają jednak optymizmem. Sprzedaż wyniosła 967,830 aut i spadła o 24 proc. w porównaniu z czerwcem tego roku — wynika z analizy przygotowanej przez JATO Dynamics. Wyraźnie widać już kłopoty producentów aut, którzy nie są w stanie zdobyć tyle półprzewodników, ile normalnie by potrzebowali. Wydłuża się również czas oczekiwania na niektóre modele. Nie umniejsza to jednak sukcesu Dacii ( 20,446 tys.), który na liście lipcowych bestsellerów wyprzedziła wcześniejszego lidera rynku, VW Golfa (19,425 tys.) i Toyotę Yaris (18,858 tys.). W pierwszej 10. najchętniej kupowanych aut zmieściły się aż cztery modele Volkswagena ( oprócz Golfa także T-Roc, Polo i T-Cross), Hyundai Tucson, kolejna Dacia — Duster, Ford Puma i Peugeot 2008.

""

Dacia Sandero.

moto.rp.pl

Lipiec nie był pomyślnym miesiącem dla producentów i dealerów. Oprócz kłopotów producentów z dostępem do kluczowych komponentów, na kiepskich wynikach sprzedaży zaważyły również pogarszające się nastroje konsumentów, którzy coraz bardziej obawiają się nadejścia 4. fali pandemii COVID-19. I tak we Francji sprzedaż zmniejszyła się o 35 proc. w porównaniu z czerwcem 2021, w Wlk Brytanii i Hiszpanii o 30 proc., w Niemczech było to minus 25 proc., we Włoszech — 19 proc. Na rynku polskim nie było już aż takiej zapaści, bo — jak informował Samar— sprzedano u nas o 12,12 proc. mniej, niż w czerwcu. W Europie zwiększyły sprzedaż jedynie Hyundai ( plus 5 proc.) i Suzuki (4,7 proc.), reszta marek zanotowała spadki: Renault o 54 proc., Ford o 46 proc., Nissan o 37 proc., Peugeot o 34 proc. i Citroen o 31 proc. Volkswagen, tradycyjnie już lider rankingu najpopularniejszych producentów, zanotował spadek sprzedaży wszystkich swoich modeli o 19 proc., zaś spadek w Dacii, jedynie dzięki popularności Sandero, ograniczył się do 16 proc. Ten model kupowali najchętniej klienci indywidualni. — Sprzedaż Sandero wsparła również polityka cenowa Dacii, która zdecydowała się zaoferować ten model w niezmienionej cenie — mówi analityk JATO Dynamics, Felipe Munoz.

""

Volkswagen Golf VIII / fot. Iven Bambot

moto.rp.pl

W tej dość mało optymistycznej sytuacji jest jednak wiadomość bardzo pozytywna. Wyraźnie rośnie sprzedaż aut hybrydowych i czysto elektrycznych. Lipiec 2021 okazał się najlepszym lipcem w historii a popyt na auta z e-napędem był tylko minimalnie mniejszy, niż w czerwcu 2021, też zresztą rekordowym. Łącznie sprzedano 160,646 tys. aut elektrycznych i hybryd, czyli stanowiły one prawie 17 proc. wszystkich lipcowych rejestracji. — Konsumenci wyraźnie starają się skorzystać ze wszystkich jeszcze dostępnych zachęt — uważa Felipe Munoz.

""

Toyota Yaris

moto.rp.pl

Najchętniej kupowanym autem elektrycznym pozostaje Volkswagen ID3, a hybrydą — Ford Kuga. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych elektryków zmieściły się jeszcze Renault Zoe, Kia Niro, Skoda Enyaq, Fiat 500, Volkswagen ID4, Ford Mach-E,Volkswagen Up!,Hyundai Kona i Peugeot 208. W hybrydach po Fordzie Kuga kolejność modeli była następująca: Peugeot 2008, Volvo XC40, Audi A3,Mercedes A-Class, BMW Serii 3, Seat Leon, BMW X5 i Volkswagen Golf.

""

Volkswagen ID-3.

moto.rp.pl

Lipiec był też kolejnym miesiącem spadku udziału sprzedaży aut z silnikami diesla. Zmniejsza się on, kosztem wzrostu sprzedaży elektryków i hybryd. W przypadku diesli ten udział wynosi obecne 22 proc., w porównaniu z 32 proc. dwa lata temu. Odchodzenie od silników benzynowych postępuje wolniej. Obecnie ich udział w sprzedaży wynosi 59 proc., podczas gdy wa lata temu było to 62 proc. Imponująco wygląda natomiast rosnący udział w sprzedaży aut elektrycznych — w lipcu 2021 było to 17 proc., podczas gdy dwa lata temu — 3 proc.

Wyniki lipca nie napawają jednak optymizmem. Sprzedaż wyniosła 967,830 aut i spadła o 24 proc. w porównaniu z czerwcem tego roku — wynika z analizy przygotowanej przez JATO Dynamics. Wyraźnie widać już kłopoty producentów aut, którzy nie są w stanie zdobyć tyle półprzewodników, ile normalnie by potrzebowali. Wydłuża się również czas oczekiwania na niektóre modele. Nie umniejsza to jednak sukcesu Dacii ( 20,446 tys.), który na liście lipcowych bestsellerów wyprzedziła wcześniejszego lidera rynku, VW Golfa (19,425 tys.) i Toyotę Yaris (18,858 tys.). W pierwszej 10. najchętniej kupowanych aut zmieściły się aż cztery modele Volkswagena ( oprócz Golfa także T-Roc, Polo i T-Cross), Hyundai Tucson, kolejna Dacia — Duster, Ford Puma i Peugeot 2008.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie