PZU skierowało do serwisów blacharsko-lakierniczych pismo, w którym poinformowało o zmianach (obowiązujących od 1 lipca) w rozliczaniu kosztów napraw w szkodach zgłaszanych do ubezpieczyciela w ramach ubezpieczenia OC – podał IBRM Samar. Zgodnie z wytycznymi zawartymi w tym piśmie, koszty napraw w szkodach OC mają podlegać „optymalizacji”. Oznacza to ich rozliczanie według warunków finansowych obowiązujących w zakładach tzw. sieci preferowanej – czyli działających na podstawie umów o współpracy między wybranymi przez PZU zakładami naprawczymi. Ponadto zaznaczono, że od 1 lipca szkody nie są zlecane przez PZU S.A. i PZU Pomoc S.A. do serwisów sieci PZU Pomoc, gdyż nie należą do tzw. sieci preferowanej.

CZYTAJ TAKŻE: Wyjątkowy na skalę europejską warsztat Renault w Zabrzu

W efekcie tych zmian szkody z OC obsługiwane w sieciowych serwisach mają być rozliczane przez PZU po indywidualnie uzgodnionych stawkach, na podstawie zaakceptowanego kosztorysu lub telefonicznego uzgodnienia kosztów. Dodatkowo serwisy nakłaniane są do dołączenia do sieci preferowanej. Jak łatwo się domyślać warunkiem tego jest uzgodnienie warunków finansowych.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

To działanie zostało poddane opiniowaniu przez zespół prawny Związku Dealerów Samochodów. Według nich stanowi to naruszenie obowiązujących w Polsce przepisów prawa (art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wprowadzający zakaz praktyk utrudniających innym przedsiębiorcom dostęp do rynku). Zgodnie z definicją czynu nieuczciwej konkurencji, jest to działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W ust. 2 tej ustawy, podano również otwarty katalog czynów nieuczciwej konkurencji. Wśród nich jest utrudnianie dostępu do rynku, co zarzuca się PZU. „W naszej ocenie praktyka PZU i PZU Pomoc jest jawnym aktem nieuczciwej konkurencji oraz próbą zastraszenia serwisów nie będących członkami tzw. sieci preferowanej” – powiedział Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów. „Działania, które podejmuje PZU. i PZU Pomoc zostały opisane w polskim prawie jako zabronione i podlegające odpowiedzialności. Obowiązkiem Związku Dealerów Samochodów jest ochrona interesów autoryzowanych serwisów. Jeżeli obie wspomniane spółki nie wycofają się ze swojego stanowiska, będziemy dochodzić praw serwisów oraz ich klientów przed sądem” – dodał.

CZYTAJ TAKŻE: Warsztaty samochodowe toną w długach

Związek w swojej opinii dodał też, że opisana praktyka to akt nieuczciwej konkurencji. Przedstawiona w piśmie od PZU forma „optymalizacji” spowoduje ograniczenie dostępu do rynku warsztatom, w szczególności tym Warsztaty samochodowe toną w długach. (ASO). Według Związku Dealerów Samochodowych, PZU serwisom spoza sieci preferowanej oferuje się stawki odbiegające od rzeczywistych kosztów realizowanych napraw. W efekcie zaistniałej sytuacji doprowadzi to do blokowania wybranych serwisów i promowanie tych należących do sieci. Związek Dealerów Samochodowych wzywa PZU do wycofania się. z postanowień zawartych w piśmie z 28 czerwca 2021 roku oraz zaprzestania naruszania niezgodny z prawem praktyk.