875 mln euro kary dla BMW i Grupy Volkswagena

Komisja Europejska poinformowała w czwartek, 8 lipca, że niemieccy producenci samochodów naruszyli unijne przepisy antymonopolowe, ograniczając konkurencję w zakresie redukcji szkodliwych składników spalin w samochodach osobowych z silnikami wysokoprężnymi.

Publikacja: 08.07.2021 12:31

875 mln euro kary dla BMW i Grupy Volkswagena

Foto: moto.rp.pl

Z tego powodu na BMW i Grupę Volkswagena w wysokości 875 mln euro. Początkowo miało być ukaranych 5 producentów: BMW, Daimler, VW, Audi i Porsche. Ostatecznie jednak KE odstąpiła od nałożenia kary na Daimlera, ponieważ to on ujawnił istnienie zmowy kartelowej. Chodzi tutaj o systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) ograniczającej zawartość tlenku azotu w spalinach samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Odbywa się to poprzez wtrysk mocznika (zwanego również AdBlue) do strumienia spalin.

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen zapowiada pożegnanie z silnikami spalinowymi

W kwietniu 2021 Komisja Europejska uznała, że niemieccy producenci samochodów zmówili się w celu ograniczenia wielkości zbiorników AdBlue. KE informowała wtedy, że według wstępnych ustaleń niemieccy producenci w latach 2006-2014 uczestniczyli w zmowie naruszającej unijne przepisy o ochronie konkurencji. Komisja podejrzewała, że firmy te organizowały narady techniczne, na których uzgodniły, że nie będą konkurować ze sobą w kwestii opracowywania i wdrażania systemów zmniejszenia szkodliwych emisji w samochodach osobowych zasilanych paliwami tradycyjnymi.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Pierwszy elektryczny model BMW ze znaczkiem M. Znamy polskie ceny

Unijna komisarz ds. polityki konkurencji Margrethe Vestager przypomniała, że wprawdzie wszystkie firmy mogą prowadzić współpracę na różnych poziomach by poprawiać jakość swoich produktów. Europejskie przepisy o ochronie konkurencji zabraniają im jednak ustalać, że będą celowo unikać doskonalenia innowacji i nie będą konkurować pod względem jakości. Ta sprawa nie ma związku z „ aferą spalinową” Volkswagena dotyczącego oszustw związanych z emisją diesla, który kosztował Grupę VW ponad 31 miliardów euro w postaci grzywien i ugody.

Z tego powodu na BMW i Grupę Volkswagena w wysokości 875 mln euro. Początkowo miało być ukaranych 5 producentów: BMW, Daimler, VW, Audi i Porsche. Ostatecznie jednak KE odstąpiła od nałożenia kary na Daimlera, ponieważ to on ujawnił istnienie zmowy kartelowej. Chodzi tutaj o systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) ograniczającej zawartość tlenku azotu w spalinach samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Odbywa się to poprzez wtrysk mocznika (zwanego również AdBlue) do strumienia spalin.

Tu i Teraz
Szaleńczy skok akcji Tesli. Elon Musk może dziękować Trumpowi
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora