Na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków opłata wyniesie:
23 zł – kategoria 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
34 zł – kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
52 zł – kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
80 zł – kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
230 zł – kategoria 5 (pojazdy ponadnormatywne).
CZYTAJ TAKŻE: Dziury niszczą samochody na autostradzie A2
Nowe stawki zawierają 23-procentowy VAT. Natomiast koszt przejazdu na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl nie zmienia się i w przypadku samochodów osobowych i motocykli dalej obowiązuje stawka 18 zł za przejechanie 106 km. W rezultacie przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 34 groszy za jeden kilometr.
Zarządzająca trasą spółka Autostrada Wielkopolska tłumaczy podwyżkę kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. – Z danych Eurostatu wynika, że wzrost cen detalicznych w Polsce wyniósł w 2020 roku 3,4 proc. i był najwyższy w całej Unii Europejskiej. Z kolei jak podaje Narodowy Bank Polski inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i energii, a więc cen dóbr szczególnie wrażliwych na wewnętrzne i zewnętrzne szoki podażowe, utrzymywała się w drugiej połowie 2020 roku na rekordowym od 18 lat poziomie ponad 4 proc. – argumentuje Anna Ciamciak, rzecznik spółki.