Od dziś drożej na autostradzie A2. Zobacz ile zapłacisz

Od dzisiaj (poniedziałek 15.02) droższy będzie przejazd koncesyjną autostradą pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. Nowe stawki na 150 km fragmencie trasy zaczną obowiązywać od godziny 6 rano.

Publikacja: 15.02.2021 09:30

Od dziś drożej na autostradzie A2. Zobacz ile zapłacisz

Foto: moto.rp.pl

Na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków opłata wyniesie:
23 zł – kategoria 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
34 zł – kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
52 zł – kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
80 zł – kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
230 zł – kategoria 5 (pojazdy ponadnormatywne).

CZYTAJ TAKŻE: Dziury niszczą samochody na autostradzie A2

Nowe stawki zawierają 23-procentowy VAT. Natomiast koszt przejazdu na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl nie zmienia się i w przypadku samochodów osobowych i motocykli dalej obowiązuje stawka 18 zł za przejechanie 106 km. W rezultacie przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 34 groszy za jeden kilometr.

""

moto.rp.pl

Zarządzająca trasą spółka Autostrada Wielkopolska tłumaczy podwyżkę kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. – Z danych Eurostatu wynika, że wzrost cen detalicznych w Polsce wyniósł w 2020 roku 3,4 proc. i był najwyższy w całej Unii Europejskiej. Z kolei jak podaje Narodowy Bank Polski inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i energii, a więc cen dóbr szczególnie wrażliwych na wewnętrzne i zewnętrzne szoki podażowe, utrzymywała się w drugiej połowie 2020 roku na rekordowym od 18 lat poziomie ponad 4 proc. – argumentuje Anna Ciamciak, rzecznik spółki.

CZYTAJ TAKŻE: Opłata za przejazd autostradą A4 może wzrosnąć nawet o 40 proc.

Na wzrost stawek mają wpływać także koszty realizowanych inwestycji. AWSA finalizuje obecnie rozbudowę autostradowej obwodnicy Poznania. Przedsięwzięcie warte 202 mln zł jest finansowane ze środków własnych koncesjonariusza. Od 20 grudnia 2019 roku autostradowa obwodnica stolicy Wielkopolski na odcinku 16 km pomiędzy węzłami Poznań Zachód – Poznań Krzesiny ma przejezdne po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. W 2020 roku wybudowano nowe i rozbudowano istniejące ekrany akustyczne, wymieniono bariery drogowe na węzłach autostradowych, a także oznakowanie. Pod konie ub. roku uruchomiony został system zarządzania ruchem. Dziewięć tablic zmiennej treści od Gołusek do Nagradowic na bieżąco informuje o sytuacji na drodze. Spółka pracuje obecnie nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych poprzez videotolling. Równolegle z nowym systemem zostanie wprowadzony program lojalnościowy dla kierowców. Autostrada A2 na odcinku Konin do Świecko pozostaje jedną z najdroższych dróg tego typu w Europie.

Na każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków opłata wyniesie:
23 zł – kategoria 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
34 zł – kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
52 zł – kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
80 zł – kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
230 zł – kategoria 5 (pojazdy ponadnormatywne).

Tu i Teraz
Prawie 5 tys. przekroczeń prędkości w miesiąc. Odcinkowy pomiar prędkości na S11
Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować