Samo wejście w życie rozporządzenia ministra energii (w sprawie udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom niewykonującym działalności gospodarczej) nie oznacza z automatycznie, że samochód elektryczny będzie można kupić taniej. Do tego konieczne jest ogłoszenie naboru wniosków. W Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, będącym dysponentem środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT), data ogłoszenia naboru wniosków nie jest jeszcze znana. Tymczasem, aby skorzystać z dotacji, trzeba kupić samochód elektryczny dopiero po dniu ogłoszenia naboru. Nie ma się zatem co spieszyć.

""

Elektryczny Jaguar iPace.

moto.rp.pl

Program dofinansowania zakupu elektryków kierowany jest wyłącznie do konsumentów. Z dotacji nie skorzysta osoba, która chciałaby kupić samochód elektryczny do firmy, to dodatkowo uniemożliwiono wystąpienie o dopłaty osobom, które chciałyby kupić elektryka na cele prywatne, o ile prowadzą one własną działalność. Wskazuje na to nie tylko sam tytuł rozporządzenia, ale też jedna z pozycji na liście dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku. Jest to obowiązkowe oświadczenie osoby fizycznej, że nie wykonuje ona działalności gospodarczej.

""

Volkswagen ID.3.

moto.rp.pl

– Rozporządzenie wydaje się jednoznaczne w treści i celu. Dotyczy ono wyłącznie osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Czyli osoba, która prowadzi działalność gospodarczą nie może ze wsparcia skorzystać, nawet jeśli kupowałaby samochód do celów prywatnych. Fakt prowadzenia działalności jest dyskwalifikujący – komentuje Paweł Punda, radca prawny.

""

Nissan Leaf.

moto.rp.pl

§ 5. 1. Wniosek o udzielenie wsparcia zawiera:
1) imię i nazwisko osoby fizycznej lub osób fizycznych;
2) adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej lub osób fizycznych;
3) adres do doręczeń wskazany przez osobę fizyczna lub osoby fizyczne;
4) adres poczty elektronicznej osoby fizycznej lub osób fizycznych, o ile taki posiadają;
5) serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby fizycznej lub osób fizycznych;
6) numer PESEL osoby fizycznej lub osób fizycznych, o ile taki posiadają;
7) dane rachunku bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej do wypłaty udzielonego wsparcia;
8) kwotę wnioskowanego wsparcia;
9) dane dotyczące pojazdu, którego zakup ma być objęty wsparciem, w tym markę, model i rodzaj napędu;
10) oświadczenie osoby fizycznej lub osób fizycznych potwierdzające, że nie wykonują one działalności gospodarczej;
11) oświadczenie osoby fizycznej lub osób fizycznych potwierdzające, że na pojazd, na zakup którego ma być udzielone wsparcie, nie zostało wcześniej udzielone wsparcie ze środków Funduszu bądź innych źródeł publicznych, w tym środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
12) podpis osoby fizycznej lub osób fizycznych.

""

Mercedes EQC.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Ukraina: Gwałtownie rośnie popyt na (używane) elektryki

Zawężenie dotacji tylko dla konsumentów, oznacza de facto znaczące ograniczenie jej wpływu na rynek motoryzacyjny w Polsce. Według danych Samar za październik br., aż 73 procent zakupów nowych aut w Polsce dokonywanych jest przez firmy, a jedynie 27 procent przez klientów indywidualnych. Może się więc okazać, że impuls do rozwoju elektromobilności dzięki dotacjom będzie niewielki. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w Polsce zarejestrowanych jest obecnie zaledwie 6,6 tys. samochodów elektrycznych.