Rozszyfrowywanie skrótów tworzących nazwy modeli Lexusa nie jest trudnym zadaniem. Zwłaszcza, kiedy chodzi o te flagowe, których oznaczenia zaczynają się od litery L. I tak LS to Luxury Sedan, czyli luksusowy sedan, a LC oznacza Luxury Coupé, a zatem luksusowe coupé. Nie inaczej jest w przypadku nowego jachtu Lexusa, który również został ogłoszony flagową jednostką – Lexus LY 650. Jego nazwa pochodzi od słów Luxury Yacht. Oznaczenie 650 wynika zaś z długości jednostki – LY mierzy 19,96 m, a więc 65 stóp. Szerokość pierwszego jachtu japońskiej marki dochodzi natomiast do 5,72 m, co oznacza, że jednostka jest jedną z najszerszych w klasie. Lexus zdecydował się rozpocząć od jachtu w tym rozmiarze, bowiem jest wystarczająco duży, by oferować odpowiedni poziom luksusu, a jednocześnie na tyle kompaktowy, by mógł nim swobodnie sterować sam właściciel.

""

Lexus LY 650.

moto.rp.pl

Lexus LY 650 dysponuje trzema poziomami. Na samej górze umieszczono mostek kapitański i znalazł się tam również stół i szerokie kanapy. Niżej, w centralnym miejscu zlokalizowano przestronny salon z barem, kuchnią i kolejnymi sofami. Stąd również można sterować statkiem i rozsiąść się w dwóch wygodnych fotelach kapitańskich. Kolejne stoły i miejsca do siedzenia znalazły się pod otwartym niebem na rufie i dziobie. Na najniższym poziomie, czyli pod pokładem zlokalizowano trzy sypialnie, w których może nocować łącznie sześć osób. Każda z kajut dysponuje oddzielną łazienką. Wnętrze jachtu wykończono ciemnym drewnem, tworzącym kontrast z jasnymi elementami i kremową skórą.

""

moto.rp.pl

Luksusową jednostkę o masie prawie 40 ton w ruch wprawiają dwa turbodoładowane silniki wysokoprężne Volvo Penta IPS, występujące w trzech wersjach napędowych o mocach około 1 050, 1 200 i 1 350 KM. W efekcie w najmocniejszej wersji Lexus LY 650 dysponuje nawet 2700-konnym napędem! Taki układ sprawia, że luksusowy jacht może rozpędzić się do 30 węzłów, czyli ponad 55 km/h.

""

moto.rp.pl

Konstrukcja Lexusa LY 650 została w dużej części wykonana z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, czyli CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). To ten sam materiał, którego użyto do budowy Lexusa LFA. CFRP jest zdecydowanie lżejsze, a zarazem sztywniejsze od szeroko stosowanego w produkcji jachtów włókna szklanego. W efekcie masa elementów wykonanych z kompozytów z włóknem węglowym zmniejszyła się o 20 procent.

""

moto.rp.pl

Na pokładzie pierwszego jachtu Lexusa nie brakuje również nowoczesnych systemów. Statek wyposażono m.in. w tzw. wirtualną kotwicę, czyli układ automatycznie utrzymujący pozycję jachtu niezależnie od siły prądów czy wiatru. Ponadto w obsłudze jednostki pomaga specjalna aplikacja na urządzenia mobilne LY-Link, która nie tylko informuje o najważniejszych parametrach jednostki, jak na przykład poziom zapełnienia pokładowych zbiorników, ale pozwala również na sterowanie wewnętrznymi systemami – klimatyzacją czy oświetleniem.

""

moto.rp.pl

Lexus LY 650 został opracowany we współpracy z amerykańskim producentem Marquis Yachts. Każdy egzemplarz jest ręcznie budowany przez 33 doświadczonych pracowników stoczni w miejscowości Pulaski w stanie Wisconsin. Na potrzeby wytwarzania jednostki w zakładach firmy wprowadzono nowy system produkcji, oparty na Toyota Production System. Dzięki temu jednostka powstaje zgodnie z filozofią japońskiego producenta. Co ciekawe nazwa miejscowości, w której powstaje luksusowy jacht pochodzi od nazwiska Polaka, Kazimierza Pułaskiego, bohatera walk o niepodległość Polski i USA.

CZYTAJ TAKŻE: Lexus UX: Podróż od świtu do świtu

""

moto.rp.pl