Wybrano najlepsze silniki roku. Wśród nich… elektryczny

3.9-litrowy silnik twin-turbo Ferrari został po raz czwarty z rzędu silnikiem roku. Drugie miejsce zajął elektryczny układ napędowy.

Publikacja: 25.05.2019 20:41

Wybrano najlepsze silniki roku. Wśród nich… elektryczny

Foto: moto.rp.pl

W Formule 1 zbytnio im nie wychodzi, za to Ferrari jest bezkonkurencyjne w konkursie Engine of the Year. Po sukcesie w 2016, 2017 i 2018 roku, 3,9-litrowy twin-turbo V8 z Ferrari 488 GTB po raz kolejny zwyciężył w klasyfikacji generalnej. Jednostka napędowa z Włoch wygrała z wyraźną przewagą: 425 do 328 punktów, które przyniosły drugie miejskie… elektrycznemu układowi napędowemu z Jaguara I-Pace. Trzecie miejsce zajmuje czterolitrowy silnik benzynowy V8 twin-turbo Mercedesa-AMG.

""

Silnik roku 2019: V8, 3,9-litra, twin-turbo V8 z Ferrari 488 GTB.

moto.rp.pl

W tym roku w konkursie „Engine of the Year” wprowadzono innowację: poszczególne kategorie wyznacza nie pojemność silnika, ale moc jednostki napędowej: poniżej 150 KM, ponad 650 KM, a pomiędzy kolejne zmieniają się co 100 KM. Oznacza to, że napędy elektryczne lub hybrydowe mogą zdobywać punkty we wszystkich kategoriach. Ponadto oba warianty napędu mają swoje własne klasy. Poprzednio elektryki miały swoją, „zieloną” kategorię.

""

Na drugiej pozycji uplasował się elektryczny układ napędowy z Jaguara I-Pace.

moto.rp.pl

Napęd elektryczny Jaguara/Land Rovera wyróżniał się nie tylko w klasyfikacji generalnej, ale także w innych kategoriach. W napędach elektrycznych zdeklasował napędy Tesli i BMW i3. Również poradził sobie z nowymi konkurentami, jak Hyundai Kona i Kia Soul EV. Napęd Jaguara/Land Rovera wygrał również w kategorii od 350 do 450 KM. Uzyskał więcej punktów od trzylitrowego, turbodoładowanego boksera z Porsche 911 i silnika BMW M3 i M4.

ZOBACZ TAKŻE: BMW nie nadąża z produkcją silnika V12

W kategorii poniżej 150 koni wygrał trzycylindrowy, turbodoładowany silnik Forda o pojemności 999 cm3. Za nim uplasowała się 1,5-litrowa jednostka BMW/Mini, na trzecim miejscu znalazł się trzycylindrowym silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra grupy PSA. W jednostkach napędowych o mocy od 150 do 250 KM dwulitrowy, czterocylindrowy TFSI Audi pokonał Biturbo BMW. Trzecie miejsce przypadło 1,5-litrowemu, turbodoładowanemu trzycylindrowemu silnikowi Forda Fiesty ST.

""

W kategorii poniżej 150 koni wygrał trzycylindrowy, turbodoładowany silnik Forda

moto.rp.pl

W zakresie od 250 do 350 KM wygrał silnik Porsche 718 – czterocylindrowe 2,5-litra z turbodoładowaniem. Tuż za nim trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik BMW z podwójnym turbo i Audi z dwulitrowym TFSI. Kategoria od 450 do 550 KM to tryumf czterolitrowego silnika Mercedesa-AMG, przed czterolitrowym bokserem Porsche i trzylitrowym turbo BMW M3/M4.

""

W zakresie od 250 do 350 KM wygrał silnik Porsche 718 – 2,5-litra, turbodoładowanie, cztery cylindry.

moto.rp.pl

Kategorię 550 do 650 KM wygrywa jednostka roku Ferrari. Na drugim miejscu znajduje się kolejny silnik Ferrari z modelu Portofino i GTC4 Lusso, a 3,8-litrowy turbo bokser Porsche znalazł się na pozycji trzeciej. Kategoria powyżej 650 KM zwycięża kolejny napęd Ferrari – 6,5-litrowy V12 z 812 Superfast. Tuż za nim 3,8-litrowy bokser z Porsche 911 Turbo i GT2 RS.

""

Kategoria powyżej 650 KM zwycięża napęd Ferrari – 6,5-litrowy V12 z 812 Superfast.

moto.rp.pl

Za najlepszy hybrydowy układ napędowy uznano 1,5-litrową jednostkę z BMW i8, przed czterolitrowym turbo V8 z Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid i napędem Toyoty Prius.

""

moto.rp.pl

W Formule 1 zbytnio im nie wychodzi, za to Ferrari jest bezkonkurencyjne w konkursie Engine of the Year. Po sukcesie w 2016, 2017 i 2018 roku, 3,9-litrowy twin-turbo V8 z Ferrari 488 GTB po raz kolejny zwyciężył w klasyfikacji generalnej. Jednostka napędowa z Włoch wygrała z wyraźną przewagą: 425 do 328 punktów, które przyniosły drugie miejskie… elektrycznemu układowi napędowemu z Jaguara I-Pace. Trzecie miejsce zajmuje czterolitrowy silnik benzynowy V8 twin-turbo Mercedesa-AMG.

W tym roku w konkursie „Engine of the Year” wprowadzono innowację: poszczególne kategorie wyznacza nie pojemność silnika, ale moc jednostki napędowej: poniżej 150 KM, ponad 650 KM, a pomiędzy kolejne zmieniają się co 100 KM. Oznacza to, że napędy elektryczne lub hybrydowe mogą zdobywać punkty we wszystkich kategoriach. Ponadto oba warianty napędu mają swoje własne klasy. Poprzednio elektryki miały swoją, „zieloną” kategorię.

Tu i Teraz
Prawie 5 tys. przekroczeń prędkości w miesiąc. Odcinkowy pomiar prędkości na S11
Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować