Audi A4, Volkswagen Golf i Opel Astra – to święta trójca w prywatnym imporcie używanych samochodów do Polski. Według raportu Instytutu Samar, są najpopularniejszymi modelami, jakie handlarze wwieźli do kraju w lutym tego roku. Zresztą ta sama trójka i w tej samej kolejności zdominowała import miesiąc wcześniej, a także cały ubiegły rok. Jest również świadectwem miłości polskich kierowców do niemieckich marek – te z innych krajów do ilości volkswagenów i opli pochodzących zza Odry nawet nie mogą się zbliżyć.
fot. AdobeStock
„Używek” sprowadzamy z zagranicy coraz więcej. W ubiegłym roku było ich przeszło milion. W styczniu 2019 r. zapał importerów nieco osłabł – przywiezionych zostało nieco ponad 72,1 tys. aut osobowych i lekkich dostawczych, o 3,1 proc. mniej niż w pierwszym miesiącu ubiegłego roku. Ale w lutym sytuacja wróciła do normy. Sprowadzonych zostało 77,1 tys. aut, a to już wzrost o 4,3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. W rezultacie skumulowany wynik po dwóch miesiącach wynosi nieco ponad 152,1 tys. sztuk i jest o 0,5 proc. większy niż rok wcześniej. – Co więcej, to drugi najwyższy wynik po dwóch pierwszych miesiącach roku w historii, po rekordowym 2008 roku, kiedy import w porównywalnym okresie przekroczył 165 tys. sztuk – informuje Samar. Niezmienny okazuje się za to wiek pojazdów. Średnia to 11 lat i 6 miesięcy. Najpopularniejszym rocznikiem jest 2007. Stabilny jest także udział poszczególnych rodzajów napędów samochodów osobowych. Diesli spośród wszystkich aut sprowadzono 42,9 proc. To niemal tyle samo co rok wcześniej (42,8 proc.). Główne źródło importu to rzecz jasna Niemcy (przeszło połowa importu), następnie Belgia, Francja, Holandia i Włochy.
CZYTAJ TAKŻE: Najmniej i najbardziej awaryjne samochody używane. Nowy raport
Wzrosty na rynku używanych aut widać także w analizach firmy AAA Auto, prowadzącej sieć autokomisów w Europie Środkowo-Wschodniej. Z jej danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lutym 2019 roku w Polsce pojawiło się 261 tys. ofert sprzedaży, o ponad 6 tys. więcej niż w styczniu. Tu jednak najpopularniejszym modelem okazał się Opel Astra. Drugie miejsce zajął Volkswagen Passat, trzecie natomiast było Audi A4. Co ciekawe, w ofertach sprzedażowych zdecydowanie przeważały diesle: było ich prawie 139 tys. w porównaniu do 99,6 tys. aut z silnikiem benzynowym. Reszta to LPG i hybrydy z praktycznie śladowym udziałem aut na CNG oraz niespełna 30 elektryków.