Mercedes chce zostać liderem ekologii

Mercedes rozwija swoją submarkę Mercedes-EQ i dąży do bycia liderem w dziedzinie elektryfikacji i cyfryzacji. Oto plany w zakresie stania się ekologiczną firmą na najbliższe lata.

Publikacja: 13.01.2021 13:35

Mercedes chce zostać liderem ekologii

Foto: moto.rp.pl

Globalna sieć produkcyjna Mercedesa jest krok po kroku przygotowana do produkcji aut elektrycznych i w 2022 r. będzie wytwarzać osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ na trzech kontynentach. Jak obiecuje niemiecka marka ma to się odbywać w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Mercedes chce zadbać również o czystość powietrza w kabinie. Za koncepcją „staysafe” (z ang. pozostań bezpieczny) kryje się wysoce wydajny filtr HEPA, który w najnowszym elektrycznym sedanie EQS ma zapewnić czystość powietrza w kabinie samochodu na poziomie sterylnych pomieszczeń.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes chce pokonać Teslę. 700km zasięgu w elektryku

– Mercedes-EQ stanowi jasny sygnał na rzecz zrównoważonego rozwoju i postępu. Jesteśmy przekonani, że naszym kluczem do sukcesu jest współpraca pomiędzy różnymi działami, a także z partnerami strategicznymi. W ten sposób chcemy, by nasze tematy przewodnie stały się rzeczywistością. Innowacyjny, elastyczny zespół najlepszych ekspertów pracuje teraz nad naszym programem technologicznym EQXX. W bezprecedensowym tempie staramy się przesunąć granice tego, co możliwe dla neutralności CO2 w przyszłości. Mercedes-Benz chce być w tej dziedzinie liderem – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG ds. badań w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.

""

Wizja i prototyp – Mercedes EQS.

Foto: moto.rp.pl

W przyszłym roku swoją premierę będzie świętować architektura dla aut elektrycznych (EVA – Electric Vehicle Architecture) w luksusowym sedanie EQS. To będzie pierwszy krok i techniczna baza dla czterech kolejnych modeli w 100 proc. na prąd, ale ma też zawierać istotne osiągnięcia techniczne. Jednym z przykładów jest opcjonalny system filtrowania powietrza w kabinie przyszłego elektrycznego modelu EQS. Zastosowano wysokowydajny filtr cząstek stałych (HEPA), który wykorzystuje część przestrzeni, jaka powstała z uwagi na brak silnika spalinowego pod maską. Jego objętość wynosi prawie 10 litrów, a rozmiar to nieco ponad cztery strony A4. Filtr ma zapewnić najwyższą jakość powietrza we wnętrzu i usuwać nawet drobne pyły klasy PM2,5, tlenki azotu, dwutlenek siarki i nieprzyjemne zapachy. Mercedes porównuje jakość powietrza z filtrem HEPA we wnętrzu EQS do tej w sterylnych pomieszczeniach. Skuteczność systemu jest oficjalnie certyfikowana zgodnie z normą DIN EN 1822. To pierwszy taki przypadek w branży motoryzacyjnej.

""

Mercedes Vision EQS.

Foto: moto.rp.pl

Mercedes-Benz zapewnia wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych podczas publicznego ładowania za pośrednictwem „Mercedes me Charge”. W obliczu obecnego koszyka energetycznego UE około 50 proc. śladu węglowego pojazdu z napędem akumulatorowo-elektrycznym powstaje w fazie użytkowania – to wina procesów ładowania, które prowadzą do emisji CO2. Mercedes chce pozwolić klientom na ekologiczne ładowanie swoich elektryków i w przyszłym roku rozpocznie wprowadzenie na europejski rynek tzw. zielonego ładowania (Green Charging).

""

Foto: moto.rp.pl

Zgodnie ze strategią „Ambition 2039” cel neutralności klimatycznej jest włączony do warunków umów z poddostawcami i stanowi kluczowe kryterium przy udzielaniu zamówień. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy fabryk Mercedesa mają przechodzić wyłącznie te materiały, które zostały wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 na wszystkich etapach tworzenia wartości. Jednocześnie Mercedes-Benz i jego partnerzy pracują nad stopniowym zwiększaniem w materiałach podstawowych udziału surowców wtórnych. Dodatkowy nacisk Mercedes-Benz kładzie na szczególnie intensywne pod względem emisji CO2 komponenty i materiały, takie jak ogniwa akumulatorowe. Jak dotąd producent uzgodnił już jasne cele w zakresie dostarczania ogniw z dwoma swoimi strategicznymi partnerami: na przykład począwszy od modelu EQS ogniwa będą wytwarzane przy użyciu energii w 100 proc. odnawialnej (energia wiatrowa, słoneczna i hydroelektryczna). Znacznie zmniejszy to ślad CO2 całego akumulatora.

""

Foto: moto.rp.pl

Dzięki najnowszej chemii ogniw, a tym samym znacznie wyższej gęstości energii, EQS zaoferuje zasięg przekraczający 700 km (WLTP). W przyszłych generacjach ogniw akumulatorowych, które znajdą zastosowanie w modelach EQA i EQS w 2021 r., zawartość kobaltu zostanie obniżona do mniej niż 10 proc., a techniki postlitowo-jonowe i nowe kompozycje materiałowe pozwolą na całkowite wyeliminowanie materiałów takich jak kobalt. Strategia dotycząca akumulatorów uwzględnia też dalszą optymalizację możliwości recyklingu.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes podał ceny nowej S-klasy

""

Foto: moto.rp.pl

Nowy EQS będzie wytwarzany równolegle z Klasą S w nowej, zaawansowanej technologicznie fabryce Factory 56, która ma ustanawiać standardy pod względem elastyczności, ale także pod względem zrównoważonych, neutralnych emisji CO2 i dostaw energii. Factory 56 ma posłużyć jako wzorzec dla wszystkich zakładów Mercedesa na świecie.

Globalna sieć produkcyjna Mercedesa jest krok po kroku przygotowana do produkcji aut elektrycznych i w 2022 r. będzie wytwarzać osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ na trzech kontynentach. Jak obiecuje niemiecka marka ma to się odbywać w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Mercedes chce zadbać również o czystość powietrza w kabinie. Za koncepcją „staysafe” (z ang. pozostań bezpieczny) kryje się wysoce wydajny filtr HEPA, który w najnowszym elektrycznym sedanie EQS ma zapewnić czystość powietrza w kabinie samochodu na poziomie sterylnych pomieszczeń.

Pozostało 89% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem