Mercedes rozwija swoją submarkę Mercedes-EQ i dąży do bycia liderem w dziedzinie elektryfikacji i cyfryzacji. Oto plany w zakresie stania się ekologiczną firmą na najbliższe lata.

Globalna sieć produkcyjna Mercedesa jest krok po kroku przygotowana do produkcji aut elektrycznych i w 2022 r. będzie wytwarzać osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ na trzech kontynentach. Jak obiecuje niemiecka marka ma to się odbywać w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Mercedes chce zadbać również o czystość powietrza w kabinie. Za koncepcją „staysafe” (z ang. pozostań bezpieczny) kryje się wysoce wydajny filtr HEPA, który w najnowszym elektrycznym sedanie EQS ma zapewnić czystość powietrza w kabinie samochodu na poziomie sterylnych pomieszczeń.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes chce pokonać Teslę. 700km zasięgu w elektryku

– Mercedes-EQ stanowi jasny sygnał na rzecz zrównoważonego rozwoju i postępu. Jesteśmy przekonani, że naszym kluczem do sukcesu jest współpraca pomiędzy różnymi działami, a także z partnerami strategicznymi. W ten sposób chcemy, by nasze tematy przewodnie stały się rzeczywistością. Innowacyjny, elastyczny zespół najlepszych ekspertów pracuje teraz nad naszym programem technologicznym EQXX. W bezprecedensowym tempie staramy się przesunąć granice tego, co możliwe dla neutralności CO2 w przyszłości. Mercedes-Benz chce być w tej dziedzinie liderem – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG ds. badań w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.

Wizja i prototyp – Mercedes EQS.

W przyszłym roku swoją premierę będzie świętować architektura dla aut elektrycznych (EVA – Electric Vehicle Architecture) w luksusowym sedanie EQS. To będzie pierwszy krok i techniczna baza dla czterech kolejnych modeli w 100 proc. na prąd, ale ma też zawierać istotne osiągnięcia techniczne. Jednym z przykładów jest opcjonalny system filtrowania powietrza w kabinie przyszłego elektrycznego modelu EQS. Zastosowano wysokowydajny filtr cząstek stałych (HEPA), który wykorzystuje część przestrzeni, jaka powstała z uwagi na brak silnika spalinowego pod maską. Jego objętość wynosi prawie 10 litrów, a rozmiar to nieco ponad cztery strony A4. Filtr ma zapewnić najwyższą jakość powietrza we wnętrzu i usuwać nawet drobne pyły klasy PM2,5, tlenki azotu, dwutlenek siarki i nieprzyjemne zapachy. Mercedes porównuje jakość powietrza z filtrem HEPA we wnętrzu EQS do tej w sterylnych pomieszczeniach. Skuteczność systemu jest oficjalnie certyfikowana zgodnie z normą DIN EN 1822. To pierwszy taki przypadek w branży motoryzacyjnej.

Mercedes Vision EQS.

Mercedes-Benz zapewnia wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych podczas publicznego ładowania za pośrednictwem „Mercedes me Charge”. W obliczu obecnego koszyka energetycznego UE około 50 proc. śladu węglowego pojazdu z napędem akumulatorowo-elektrycznym powstaje w fazie użytkowania – to wina procesów ładowania, które prowadzą do emisji CO2. Mercedes chce pozwolić klientom na ekologiczne ładowanie swoich elektryków i w przyszłym roku rozpocznie wprowadzenie na europejski rynek tzw. zielonego ładowania (Green Charging).

Zgodnie ze strategią „Ambition 2039” cel neutralności klimatycznej jest włączony do warunków umów z poddostawcami i stanowi kluczowe kryterium przy udzielaniu zamówień. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy fabryk Mercedesa mają przechodzić wyłącznie te materiały, które zostały wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 na wszystkich etapach tworzenia wartości. Jednocześnie Mercedes-Benz i jego partnerzy pracują nad stopniowym zwiększaniem w materiałach podstawowych udziału surowców wtórnych. Dodatkowy nacisk Mercedes-Benz kładzie na szczególnie intensywne pod względem emisji CO2 komponenty i materiały, takie jak ogniwa akumulatorowe. Jak dotąd producent uzgodnił już jasne cele w zakresie dostarczania ogniw z dwoma swoimi strategicznymi partnerami: na przykład począwszy od modelu EQS ogniwa będą wytwarzane przy użyciu energii w 100 proc. odnawialnej (energia wiatrowa, słoneczna i hydroelektryczna). Znacznie zmniejszy to ślad CO2 całego akumulatora.

Dzięki najnowszej chemii ogniw, a tym samym znacznie wyższej gęstości energii, EQS zaoferuje zasięg przekraczający 700 km (WLTP). W przyszłych generacjach ogniw akumulatorowych, które znajdą zastosowanie w modelach EQA i EQS w 2021 r., zawartość kobaltu zostanie obniżona do mniej niż 10 proc., a techniki postlitowo-jonowe i nowe kompozycje materiałowe pozwolą na całkowite wyeliminowanie materiałów takich jak kobalt. Strategia dotycząca akumulatorów uwzględnia też dalszą optymalizację możliwości recyklingu.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes podał ceny nowej S-klasy

Nowy EQS będzie wytwarzany równolegle z Klasą S w nowej, zaawansowanej technologicznie fabryce Factory 56, która ma ustanawiać standardy pod względem elastyczności, ale także pod względem zrównoważonych, neutralnych emisji CO2 i dostaw energii. Factory 56 ma posłużyć jako wzorzec dla wszystkich zakładów Mercedesa na świecie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Audi e-tron: Podróż niedalekiej przyszłości

Zeroemisyjna podróż po Europie. Samolotem, autem elektrycznym i z noclegiem. Wszystko w imię elektromobilności ...

Japońskie marki odbudują się szybko

Po głębokiej zapaści, która spowodowała spadek zysku operacyjnego o 38 proc. japońskie marki odbudują ...

Hyundai Ioniq 5 powalczy z Teslą

Hyundai wreszcie pokazał swój nowy elektryczny model. Podczas wirtualnej premiery zaprezentowany został Ioniq 5. ...

Wreszcie koniec „drogi śmierci”. Otworzą drugą jezdnię S1

Wtorek miał być ostatnim dniem układania nawierzchni bitumicznej na blisko 10-kilometrowym odcinku dobudowywanej jezdni ...

Nissan Qashqai: Nowe serce na nowe czasy

To nie lifting, ale zmiana jest poważna – Nissan przewraca do góry nogami ofertę ...

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI: Przygody w błocie

Wjechałem nim w prawdziwe, głębokie błoto. Nie chciałem – myślałem, że to ubita ziemia. ...