Z początkiem września zaczyna obowiązywać zaostrzony system kontroli motoryzacyjnego rynku we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Wchodzi bowiem w życie przyjęte jeszcze w maju 2018 r. rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych, zaostrzające dotychczasowe regulacje prawne.

Nowe przepisy maja podnieść jakość i niezależność homologacji typu i badań pojazdów. Zwiększą także liczbę kontroli aut już znajdujących się na unijnym rynku oraz wzmocnią cały system dzięki bardziej skutecznemu europejskiemu nadzorowi. – Od tej chwili Komisja będzie w stanie przeprowadzać kontrole samochodów, wycofywać samochody na terenie całej UE oraz nakładać grzywny w wysokości do 30 tys. euro za samochód w przypadku złamania prawa – zapowiedział Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego. Komisja już zapewniła fundusze na system kontroli: dodatkowe pieniądze otrzyma Wspólne Centrum Badawczego, które przeznaczy je na przeznaczone na działania związane z nadzorem rynku, finansowanie dodatkowego personelu, koszty operacyjne i budowę dwóch nowych laboratoriów.

CZYTAJ TAKŻE: Do 1000 złotych kary za nieprzerejestrowanie samochodu

Nowe przepisy zwiększą niezależność i jakość badań przed wprowadzeniem samochodu na rynek. Służby przeprowadzające badania i inspekcje nowych modeli samochodów będą poddawane niezależnemu audytowi na podstawie rygorystycznych kryteriów. Krajowe organy udzielające homologacji będą podlegać wzajemnej weryfikacji, aby zapewnić rygorystyczne wdrażanie odpowiednich przepisów w całej UE.

Dla poprawienia kontroli pojazdów, które zostały już wprowadzane na rynek lub do punktów sprzedaży, państwa członkowskie są zobowiązane do regularnego badania minimalnej liczby aut. Mogą też chronić swój rynek przed pojazdami niezgodnymi z wymogami bez czekania na decyzje organów homologacyjnych. Natomiast jeżeli producenci będą naruszać przepisy dotyczące homologacji np. poprzez stosowanie urządzeń ograniczających skuteczność działania lub podawanie fałszywych danych, KE może zlecić wycofanie pojazdów z rynku w całej UE i nałożyć na nich sankcje.

CZYTAJ TAKŻE: 5200 zł kary za brak ważnego OC

Wchodzące w życie nowe regulacje dotyczące homologacji typu zostały zaproponowane przez KE w 2016 r. w związku z aferą Dieselgate. Przyjęte były przez Parlament Europejski i Radę w 2018 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Cupra rozpoczęła produkcję pierwszego własnego modelu

Cupra oficjalnie rozpoczęła produkcję nowego modelu Formentor. To pierwszy autorski model tej submarki Seata. ...

Tajemnicza konferencja Renault, Nissana i Mitsubishi

W centrali Nissana w Jokohamie we wtorek 12 marca zaplanowano wspólną konferencję prasową szefów ...

Ceny Audi e-tron GT. Tańszy od Porsche Taycan

Audi opublikowało oficjalny cennik najnowszego, w pełni elektrycznego modelu. E-tron GT w bazowej odmianie ...

Mercedes sprzedaje salony sprzedaży

Niemiecki koncern postanowił wystawić na sprzedaż niektóre ze swoich firmowych salonów. Dzięki temu mają ...

Biopaliwa szkodliwe dla środowiska

Od 2030 roku olej palmowy nie powinien być składnikiem oleju napędowego. Najpierw ten dodatek ...

Mini Cooper SD: Jeszcze bardziej brytyjski

Mini to ikona samochodowej mody, a w mocniejszych wersjach także pojazd, który daje olbrzymią ...