Od dzisiaj ostrzejsze kontrole aut w UE. Do 30 tys. euro kary

Z początkiem września zaczyna obowiązywać zaostrzony system kontroli motoryzacyjnego rynku we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Wchodzi bowiem w życie przyjęte jeszcze w maju 2018 r. rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych, zaostrzające dotychczasowe regulacje prawne.

Publikacja: 01.09.2020 06:28

Od dzisiaj ostrzejsze kontrole aut w UE. Do 30 tys. euro kary

Foto: moto.rp.pl

Nowe przepisy maja podnieść jakość i niezależność homologacji typu i badań pojazdów. Zwiększą także liczbę kontroli aut już znajdujących się na unijnym rynku oraz wzmocnią cały system dzięki bardziej skutecznemu europejskiemu nadzorowi. – Od tej chwili Komisja będzie w stanie przeprowadzać kontrole samochodów, wycofywać samochody na terenie całej UE oraz nakładać grzywny w wysokości do 30 tys. euro za samochód w przypadku złamania prawa – zapowiedział Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego. Komisja już zapewniła fundusze na system kontroli: dodatkowe pieniądze otrzyma Wspólne Centrum Badawczego, które przeznaczy je na przeznaczone na działania związane z nadzorem rynku, finansowanie dodatkowego personelu, koszty operacyjne i budowę dwóch nowych laboratoriów.

CZYTAJ TAKŻE: Do 1000 złotych kary za nieprzerejestrowanie samochodu

Nowe przepisy zwiększą niezależność i jakość badań przed wprowadzeniem samochodu na rynek. Służby przeprowadzające badania i inspekcje nowych modeli samochodów będą poddawane niezależnemu audytowi na podstawie rygorystycznych kryteriów. Krajowe organy udzielające homologacji będą podlegać wzajemnej weryfikacji, aby zapewnić rygorystyczne wdrażanie odpowiednich przepisów w całej UE.

""

moto.rp.pl

Dla poprawienia kontroli pojazdów, które zostały już wprowadzane na rynek lub do punktów sprzedaży, państwa członkowskie są zobowiązane do regularnego badania minimalnej liczby aut. Mogą też chronić swój rynek przed pojazdami niezgodnymi z wymogami bez czekania na decyzje organów homologacyjnych. Natomiast jeżeli producenci będą naruszać przepisy dotyczące homologacji np. poprzez stosowanie urządzeń ograniczających skuteczność działania lub podawanie fałszywych danych, KE może zlecić wycofanie pojazdów z rynku w całej UE i nałożyć na nich sankcje.

CZYTAJ TAKŻE: 5200 zł kary za brak ważnego OC

Wchodzące w życie nowe regulacje dotyczące homologacji typu zostały zaproponowane przez KE w 2016 r. w związku z aferą Dieselgate. Przyjęte były przez Parlament Europejski i Radę w 2018 r.

Nowe przepisy maja podnieść jakość i niezależność homologacji typu i badań pojazdów. Zwiększą także liczbę kontroli aut już znajdujących się na unijnym rynku oraz wzmocnią cały system dzięki bardziej skutecznemu europejskiemu nadzorowi. – Od tej chwili Komisja będzie w stanie przeprowadzać kontrole samochodów, wycofywać samochody na terenie całej UE oraz nakładać grzywny w wysokości do 30 tys. euro za samochód w przypadku złamania prawa – zapowiedział Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego. Komisja już zapewniła fundusze na system kontroli: dodatkowe pieniądze otrzyma Wspólne Centrum Badawczego, które przeznaczy je na przeznaczone na działania związane z nadzorem rynku, finansowanie dodatkowego personelu, koszty operacyjne i budowę dwóch nowych laboratoriów.

Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych