Analizowane dane nie uwzględniają jeszcze 2019 r., ale nie stanowi to raczej większego problemu. W przypadku pojemności silników zmiany następują bowiem raczej powoli. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w latach 2003 – 2018 liczba aut o danej pojemności silnika zmieniła się następująco:
– do 1399 cm3 – wzrost o 2 160 944 (z 6 645 870 do 8 806 814)
– 1400 cm3 – 1999 cm3 – wzrost o 8 505 278 (z 4 130 048 do 12 635 326)
– 2000 cm3 i więcej – wzrost o 1 518 967 (z 467 909 do 1 986 876)
Na uwagę zasługuje między innymi ponad czterokrotny wzrost liczby samochodów z silnikami o pojemności co najmniej dwóch litrów. Najważniejszym trendem w ostatnich 15 latach był jednak spadek znaczenia aut z najmniejszymi silnikami oraz rosnąca popularność samochodów ze średnim silnikiem. Pod koniec 2003 r. samochody osobowe należące do pierwszej grupy stanowiły 59 proc. zarejestrowanych aut, a samochody o średniej pojemności silnika – 37 proc. – Po piętnastu latach proporcje prawie się odwróciły. Udział samochodów osobowych z najmniejszymi silnikami spadł do 38 proc. W przypadku aut z jednostką napędową o średniej pojemności odnotowano natomiast wzrost do 54 proc – informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Wpływ na pewno miał import samochodów osobowych z Europy Zachodniej, a także mniejsze zużyciea paliwa w użytkowanych autach. Należy wspomnieć też o upowszechnieniu się instalacji gazowych LPG.
Udział samochodów o pojemności skokowej silnika do 1399 cm3Na podstawie danych GUS-u można również sprawdzić, jaki jest udział silników o dużej i małej pojemności w poszczególnych polskich powiatach oraz miastach na prawach powiatu. Dane pochodzące z końca 2018 r. wskazują na duże różnice między poszczególnymi regionami. Największy udział aut z małymi silnikami odnotowano w następujących powiatach i miastach:
– pow. rybnicki – 49 proc. zarejestrowanych samochodów osobowych
– Świętochłowice – 48 proc.
– Sopot – 48 proc.
– Piekary Śląskie – 48 proc.
– pow. wodzisławski – 48 proc.