Po głębokiej zapaści, która spowodowała spadek zysku operacyjnego o 38 proc. japońskie marki odbudują się szybciej, niż po kryzysie w 2008 roku. I szybciej niż pozostałe marki z rynków światowych – wynika z raportu przygotowanego przez analityków banku inwestycyjnego Goldman Sachs Group Inc.

Producenci samochodów na całym świecie borykają się dzisiaj z tymi samymi problemami: zamknięte są punkty dilerskie, potencjalni klienci są znacznie ostrożniejsi z wydatkami, a producenci komponentów motoryzacyjnych bardzo powoli ruszają z ponownym uruchomienie dostaw. Zresztą i samymi samochodami w większości krajów nie bardzo jest dokąd pojechać. Ale to właśnie na rynkach gdzie marki japońskie są najsilniejsze, popyt wróci wraz z końcem pandemii Covid-19. Zdaniem Kota Kuzawy, który nadzorował tę publikację, najszybciej poprawa będzie zauważalna u Hondy, której bank już podniósł ocenę do „kupuj” w miejsce „trzymaj”. Zdaniem banku spadek ceny akcji Hondy o 25 proc. od początku roku powoduje, że stały się one bardzo atrakcyjne.

Honda CR-V.

Autorzy raportu już wcześniej wskazywali także, że w dobrej sytuacji jest Suzuki z powodu braku większego zaangażowania na rynku chińskim. „Suzuki jest teraz w wyjątkowej pozycji, bo tej marki praktycznie nie dotyczy kryzys w Chinach. Ta marka ma w tym kraju marginalną obecność tak w produkcji, jak i w sprzedaży. W czasach dzisiejszego kryzysu, to duży komfort” – uważa Kota Kuzawa. Umocniły swoją pozycję także Toyota Motor Corp. oraz Nissan Motor Co. Ponieważ dość wcześnie zaczęły poszukiwania dofinansowania operacji. „Dzisiaj japońscy producenci są dość dobrze ustawieni na rynku i mają wystarczające środki, aby przetrwać kryzys Covid-19 i głęboki spadek sprzedaży. Przetrwają również krótkotrwały w ich przypadku spadek wielkości kapitału obrotowego, bo mają dostęp do gotówki. Oczywiście różna jest sytuacja poszczególnych producentów, ale u większości z nich nie przewidujemy wielkich cięć , bądź zawieszenia wypłaty dywidendy — czytamy. Tyle, że Nissan, Mazda i Mitsubishi Motors rozważają zawieszenie wypłat dla akcjonariuszy za obecny rok finansowy.

CZYTAJ TAKŻE: Top 10 | Kraje, w których produkuje się najwięcej samochodów

Suzuki Jimny.

Analitycy Goldman Sachs nie mają wątpliwości, że ten rok będzie, także dla Japończyków, trudny. Spadek popytu na świecie zmniejszy tegoroczny zysk czołowej piątki ( Toyota, Honda, Daihatsu, Nissan i Suzuki) o 1,6 mld dol. „Nawet jeśli fabryki wrócą do pełnej produkcji stosunkowo szybko, to osiągnięcie wcześniej zaplanowanych wyników musi trochę potrwać” — pisze Kota Yuzawa. Jako powód podaje lokalizację japońskich fabryk w Chinach, które w przypadku Toyoty, Hondy, Nissana Mitsubishi i Mazdy mieszczą się w południowej prowincji Hebei, gdzie było epicentrum pandemii. Z tego powodu właśnie ta piątka w okresie od stycznia do kwietnia wyprodukowała o 580 tys. samochodów mniej, niż przewidywano we wcześniejszych prognozach.

Toyota RAV4 Hybrid.

Przedstawiciele Hondy, Nissana, Mitsubishi Motors i Mazdy nie chcieli komentować analizy Goldmana Sachsa. Rzecznik Toyoty, Ketsuke Ko zapowiedział tylko, że ponownie otwartych zostało już 90 proc. punktów dilerskich ich marki w Chinach. — Ale to nic nie znaczy, ponieważ wielkość sprzedaży jest uzależniona z powodu nastrojów konsumentów i ogólnych warunków panujących na rynku— przyznał. — Ta wielkość sprzedaży jest uzależniona przede wszystkim od sytuacji na rynku chińskim —uważa Kota Yuzawa.

CZYTAJ TAKŻE: Toyota wybiera Polskę

Mazda CX-3.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kilometr szybkiej drogi kosztuje 162 mln zł

Budowa jednego kilometra autostrady A1 pomiędzy Radomskiem a granicą województwa łódzkiego kosztuje 48 mln ...

Aplikacja rozpozna co popsuło się w aucie

Skoda Auto oraz Skoda Auto DigiLab prowadzą testy nowej aplikacji na smartfony o nazwie ...

Z Apple na szefa Ferrari

Na stanowisko prezesa Ferrari ma kandydować były szef projektantów Apple Jony Ive, a także ...

Nowa tura dotacji do aut elektrycznych. Poprzedniej rząd jeszcze nie rozliczył

Po rządowym niewypale z dopłatami do samochodów elektrycznych, jest szansa na drugą falę dopłat. ...

Antigua i Barbuda: Osły na drogach

Poruszanie się samochodem po Karaibach to najlepszy sposób, żeby w pełni poznać ten jeden ...

Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów

Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów, ale po kraju ciągle jeździ ...