Październik był 16. kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów w Chinach. Przedstawiciele producentów i rządu szukają sposobów zahamowania tej tendencji. Jednym z pomysłów jest pobudzenie mieszkańców wsi do zakupów aut.

Organizacja producentów CAAM (China Association Of Automoblie Manufacturers) podała, że rynek zmalał o 4 proc., po spadku o 5,2 procent we wrześniu i o 6,9 procent w sierpniu. Popyt na pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in załamał się o 45 procent (minus 33 procent we wrześniu). 2018 był pierwszym od lat 90. rokiem spadku sprzedaży z powodu zwolnienia tempa wzrostu gospodarki chińskiej i wojny handlowej z USA.

W związku z dekoniunkturą największy w kraju producent SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) zamierza zwiększyć trzykrotnie sprzedaż swych aut poza Chinami i dojść do miliona egzemplarzy w 2025 roku. Należąca do państwa grupa z Szanghaju sprzedała w 2018 r.ok.7 mln pojazdów swej marki i przez spółki j.v. – Volkswagen i General Motors. Przypada na nią niecała jedna czwarta chińskiego rynku. Zagraniczna sprzedaż koncernu SAIC dojdzie w tym roku do 350 tys. sztuk.

Chińska grupa SAIC zamierza wprowadzić do sprzedaży markę MG m.in.. do Australii.

Sytuacja na rynku zaniepokoiła chińskie władze. Z inicjatywy magazynu „China Automotive Review” wydawanego przez chińskie stowarzyszenie producentów samochodowych CAAM doszło w Pekinie do spotkania przedstawicieli firm samochodowych z członkami centralnych organów: komisji reform i rozwoju, resortów przemysłu i IT oraz handlu.

CZYTAJ TAKŻE: Chiny: Elektryczny świat, którego nie znamy

Głównym tematem rozmów były samochody w terenach wiejskich. Podkreślano konieczność wyprowadzenia sprzedaży z miast i lepszego dotarcia z produktami również na wieś. Chińska komisja planowania ogłosiła w czerwcu serię posunięć mających ożywić rynek samochodowy, ale nie spełniły oczekiwań producentów i odniosły nikły skutek. Teraz przedstawiciele władz powiedzieli, że jest rozważana polityka rozwijania na wsi rynku pojazdów używanych i zwiększenia działań w wycofywaniu starych pojazdów z użytku. Apelowali do producentów, by projektowali elektryczne modele dostosowane do potrzeb wsi. Chińskie stowarzyszenie producentów prognozuje, że w tym roku sprzedaż zmaleje o około 8 proc. do 26 mln pojazdów, ale do 2023 roku rynek odrodzi się do 30 mln sztuk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pagani Zonda HP Barchetta: Najdroższy samochód na świecie

Pagani Zonda powróciła. Z obciętą przednią szybą i w limitowanej liczbie trzech egzemplarzy. Jeżeli ...

Tobias Moers, CEO Mercedes-AMG: Pierwszy samochód, który stworzyłem był elektryczny

W przyszłości elektryczne modele Mercedesa będą modyfikowane tak, żeby stały się prawdziwymi AMG - ...

Sony zaprezentowało swój pierwszy elektryczny samochód

Nie Apple, ale Sony jest pierwszą firmą elektroniczną, która zaprezentowała swój własny samochód. Premiera ...

Nowy szef Seata w Polsce

Zmiany personalne na czele Seata. Nowym dyrektorem marek Seat i Cupra w Polsce zostaje ...

Warszawski salon Inchcape

Salony Inchcape zarządzane z Polski

Szef Inchcape Motor Polska, należącego do brytyjskiej firmy Inchcape, dealera BMW i Mini, odpowiada ...

2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi

Rząd zdecydował się na zwiększenie wydatków poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Nowy program przyjęty ...